Rozrabiaki na tylnej kanapie
Wpisany przez S.Z.   
środa, 10 kwietnia 2019 08:44

Rozrabiaki na tylnej kanapie

Dzieci rozpraszają rodziców w czasie jazdy — Nissan zwraca uwagę na związane z tym zagrożenia

 


 

• Ponad sześcioro na 10 rodziców w Europie ma rozproszoną uwagę z powodu zachowania dzieci podróżujących na tylnych siedzeniach
• Co trzeci przyznaje, że zagraża to bezpieczeństwu na drodze: niezauważone czerwone światło, niekontrolowana zmiana pasów ruchu i zdejmowanie rąk z kierownicy
• Co trzeci rodzic przy kupowaniu następnego samochodu będzie zwracał uwagę na wyposażenie w rozwiązania wspomagające kierowcę
Ponad sześcioro na 10 rodziców w Europie (63%) przyznaje, że ma trudności w skoncentrowaniu uwagi na drodze w czasie, gdy ich dzieci źle zachowują się w samochodzie.
Jeszcze bardziej niepokojące jest to, że prawie co trzeci dorosły (29%) zauważa, że taka sytuacja ma negatywny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Respondenci ankiety przeprowadzonej przez firmę Nissan mówią również, że gdy ich uwaga jest rozproszona, nie patrzą na drogę i czasem zdejmują ręce z kierownicy. Zdarza im się przejechać skrzyżowanie na czerwonym świetle, zapomnieć o włączeniu kierunkowskazu, gwałtownie zahamować lub zmienić pas ruchu, a nawet całkowicie zatrzymać pojazd, mimo że nie było takiej potrzeby.
W związku z tym rodzice coraz bardziej interesują się pokładową technologią, która poprawia bezpieczeństwo całej rodziny na drodze. Badanie ujawniło, że unikanie rozpraszania uwagi to jeden z priorytetów rodziców wybierających nowy samochód. Jedna trzecia (34%) deklaruje, że przy zakupie kolejnego pojazdu będzie aktywnie poszukiwać modelu wyposażonego w systemy wspomagające kierowcę. Mowa tu o takich rozwiązaniach, jak automatyczne hamowanie awaryjne, ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu czy aktywny tempomat.
Pierwsze miejsce wśród przykładów nieodpowiedniego zachowania dzieci zajmują krzyki i napady złości (65%), przed bójkami między rodzeństwem lub kolegami (58%), kopaniem w oparcie kierowcy (49%), rozpinaniem pasów bezpieczeństwa (43%) i rzucaniem zabawkami po kabinie (39%).
Nie jest więc zaskoczeniem, że rodzice regularnie odczuwają stres i zdenerwowanie, gdy w samochodzie są dzieci. Przyznają, że docierają do celu spóźnieni albo w złym nastroju, a w czasie podróży kłócili się z partnerem lub nawet z innymi kierowcami, dopuszczając się drogowej agresji.
Wielu respondentów przyznało, że stosuje wręcz desperackie środki służące ograniczeniu zagrożeń i rozpraszania uwagi w czasie jazdy z dziećmi: 15% rodziców całkowicie unika autostrad i ruchliwych dróg, inni próbują zająć dzieci tabletami i smartfonami (37%), zabawkami (41%), wspólnym śpiewaniem (53%) lub uspokajają je słodyczami (22%).
Jean-Philippe Roux, dyrektor generalny ds. crossoverów w Nissan Europe, powiedział: „Każdy rodzic wie, że rodzinne wyjazdy nie zawsze są łatwe. Najmniejsi pasażerowie często potrafią sprawić niemiłą niespodziankę, która nie pozwoli kierowcy skoncentrować się na drodze i może być dla niego mocno stresująca”.
„Bezpieczne prowadzenie i koncentracja powinny być zawsze priorytetem kierowcy, to nie podlega żadnej dyskusji. Wiedząc jednak, że samochód jest wyposażony w technologie potrafiące przewidywać niebezpieczne sytuacje, a nawet im zapobiegać, kierowcy łatwiej jest zachować koncentrację i spokój podczas jazdy, co pozwala skuteczniej skupić się na obserwowaniu drogi”.
System ProPILOT to zaawansowana technologia wspomagająca kierowcę opracowana przez firmę Nissan. Rozwiązanie to pozwala na mniej stresującą jazdę, która tym samym sprawia więcej przyjemności. ProPILOT współpracujący z układem kierowniczym oraz sterowaniem przyspieszeniem i hamulcami ułatwia prowadzenie samochodu i dostarcza większej pewności za kierownicą. Wspomaga on jazdę jednym pasem autostrady i jest zoptymalizowany zarówno pod kątem dużego natężenia ruchu, jak i płynnej, szybkiej jazdy.
Ograniczając zmęczenie i stres w codziennych sytuacjach na drodze, ProPILOT przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa. Za prowadzenie samochodu wciąż jednak odpowiada kierowca, któremu nie wolno przerywać obserwacji drogi ani zdejmować rąk z kierownicy.
ProPILOT jest obecnie dostępny w elektrycznym Nissanie LEAF, a jeszcze w bieżącym roku zostanie zaoferowany także w bestsellerowych crossoverach Nissana, czyli modelach Qashqai i X Trail.
Jedną z dostępnych technologii jest też inteligentny układ hamowania awaryjnego, który pomaga uniknąć kolizji lub zminimalizować jej skutki. Na zatłoczonych ulicach i ciasnych parkingach inteligentny system kamer 360° oraz system wykrywania ruchu poprzecznego z tyłu w Nissanie Qashqai pomagają przy parkowaniu i cofaniu, ostrzegając kierowcę o obiektach poruszających się za pojazdem i w jego pobliżu.
###

Informacje dodatkowe:
W ankiecie wzięło udział 5000 rodziców, posiadających ważne prawo jazdy.

Dzieci i stres w samochodzie — fakty:
• Rodzice spędzają z dziećmi w samochodzie średnio 2 godziny i 54 minuty tygodniowo, co w skali roku daje ponad 6 dni.
• Co piąty rodzic (20%) twierdzi, że dzieci najgorzej zachowują się właśnie w samochodzie. Kolejne „trudne” momenty to ubieranie się przed wyjściem do szkoły (11%), wyjazdy do supermarketu (17%) i kładzenie się do łóżka (12%).
• Matkom (67%) trudniej niż ojcom (57%) jest się skoncentrować na prowadzeniu w obecności rozrabiających pociech na tylnej kanapie.
• Matki są też znacznie bardziej skłonne rezygnować z prowadzenia samochodu z powodu zachowania dzieci. 24% przyznaje, że w takiej sytuacji oddaje kluczyki innej osobie — w ten sposób reaguje też 12% ojców.


 

Nissan Motor Co., Ltd.
Nissan jest producentem pełnej gamy samochodów, posiadającym w swojej ofercie ponad 60 modeli dostępnych pod markami Nissan, Infiniti oraz Datsun. W roku obrachunkowym 2017 firma sprzedała 5,77 miliona pojazdów na całym świecie, generując przychód w kwocie 11,9 biliona jenów. 1 kwietnia 2017 r. firma rozpoczęła realizację sześcioletniego planu Nissan M.O.V.E. to 2022, którego celem jest 30 procentowy wzrost rocznych przychodów, do 16,5 biliona jenów do końca roku obrachunkowego 2022, a także osiągnięcie skumulowanych wolnych przepływów pieniężnych na poziomie 2,5 biliona jenów. W ramach Nissan M.O.V.E. to 2022 firma planuje rozszerzyć swoją pozycję lidera w segmencie samochodów elektrycznych, której symbolem jest Nissan LEAF — najlepiej sprzedający się w historii na świecie w pełni elektryczny samochód. Centrala Nissana w Jokohamie (Japonia) kieruje działalnością prowadzoną w sześciu regionach: Azja i Oceania, Afryka, Bliski Wschód i Indie, Chiny, Europa, Ameryka Łacińska oraz Ameryka Północna. Nissan współpracuje z francuskim producentem Renault od 1999 r., a w 2016 r. przejął 34% udziałów w Mitsubishi Motors. W roku kalendarzowym 2018 sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi sprzedał łącznie 10,76 mln pojazdów.
Więcej informacji na temat naszych produktów, usług i zaangażowania na rzecz zrównoważonej mobilności znajduje się na stronie nissan-global.com. Zapraszamy także na nasze konta w serwisach Facebook, Instagram, Twitter i LinkedIn oraz do oglądania najnowszych materiałów wideo na YouTube.

/źródlo - /