Polacy w sklepach jak zombie Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
poniedziałek, 10 września 2018 15:36

Polacy w sklepach jak zombie

Wyniki badania*przeprowadzonego na początku br. przez ASM Group S.A. pokazują, że jeśli chodzi o produkty spożywcze, Polacy mają mocno zakorzenione nawyki zakupowe. Więcej niż połowa deklaruje, że promocje nie wpływają na ich decyzje zakupowe. Raport pokazuje też, że najczęściej zakupy spożywcze robione są w pobliżu miejsca zamieszkania.


Na zdjęciu Centralny Dom Dziecka w Warszawie - 1974 rok. Pewne nawyki pozostały do dziś... Fot. Stefan Zubczewski

Badanie ASM Group „Z perspektywy klienta” wykazało, że 43% ankietowanych kupuje towary objęte promocją. Tylko 3% badanych przyznało przy tym, że ma problemy z zakupem produktów, których nie planowała. Jak wskazują eksperci ASM Group, świadczy to o postępującej automatyzacji zakupów, wynikającej w dużej mierze z pospiechu. Wypracowane nawyki zakupowe mogą więc pomóc konsumentom oszczędzić czas. Eksperci zwracają jednak uwagę, że kryterium to staje się dominującym w procesie robienia zakupów artykułów spożywczych, co nie jest równoznaczne z optymalnym wyborem poszczególnych produktów.
Konsumenci nie chcą tracić czasu na błądzenie po alejkach sklepowych. W miejscu sprzedaży zachowują się automatycznie, z wgranymi odgórnie nawykami. Wybierają najczęściej te same produkty, nie bacząc na nowości, zmiany cen itp. Ich zachowanie w pewien sposób przypomina filmowe zombie. Często wrzucają do swojego koszyka rzeczy w sposób intuicyjny i bezrefleksyjny, sugerując się znanym opakowaniem lub etykietą, rzadko dając sobie szansę na sprawdzenie i przeliczenie różnic pomiędzy poszczególnymi produktami - wskazuje Patryk Górczyński, Dyrektor Generalny ASM Sales Force Agency, należącej do ASM Group.
Jak wskazują eksperci, nawyki zakupowe i żywieniowe konsumentów - w przypadku produktów spożywczych - kształtowane są przez ofertę sklepu, w którym robią oni zakupy. Według badania ASM Group, 70% ankietowanych robi zakupy tylko w jednym lub dwóch sklepach, najczęściej wybierając przy tym te, które znajdują się najbliżej domu.
Nasze badanie pokazuje, że asortyment sklepów znajdujących się w pobliżu domostw ma bardzo duży wpływ na nasze późniejsze decyzje zakupowe. To w nich najczęściej robimy zakupy. Podczas rozmów z ankietowanymi ani jeden z respondentów nie narzekał na zbyt wąską ofertę w najczęściej wybieranych sklepach, a ich ograniczenia w zakresie poszerzania oferty spotykają się z dużą wyrozumiałością. Większość badanych przyzwyczaiła się do tego, że oferta w najbliższym sklepie jest uboga. W takiej sytuacji łatwo jest nieświadomie wypracować nawyki zakupowe - mówi Marcin Gieracz, producent badania, Dyrektor Generalny Rubikom Strategic Thinking.

*Jakościowe badanie „Z perspektywy klienta” zostało wykonane w kwietniu 2018 r. na zlecenie ASM Group S.A. przez Rubikom Strategic Thinking. Przeprowadzono je w sklepach o różnej wielkości w Katowicach, Łodzi i Warszawie. Wzięło w nim udział 60 rozmówców. Podczas badania było również obserwowanych 300 osób robiących zakupy. Pytania ankiety dotyczyły m.in. nawyków konsumenckich i zwyczajów zakupowych Polaków.

/źródło - /