Jesteś w ciąży? Jedz dla dwojga, nie za dwoje Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
piątek, 04 maja 2018 10:00

Jesteś w ciąży? Jedz dla dwojga, nie za dwoje

Rekomendacje lekarza dla kobiet w ciąży i karmiących piersią


Sposób odżywienia przyszłej mamy ma bardzo duże znaczenie dla właściwego przebiegu ciąży, dojrzewania płodu, a także funkcjonowania dziecka po narodzinach. Jadłospis kobiety odgrywa również bardzo ważną rolę w laktacji. Jej organizm, oprócz ochrony dziecka podczas życia płodowego, będzie opiekować się nim również po urodzeniu podczas karmienia piersią. Wsparciem dla mam powinny być zalecenia żywieniowe, a źródłem rzetelnych informacji – lekarz pediatra. W kwestii odżywiania i rozwoju dziecka warto postępować zgodnie z zaleceniami ekspertów, którzy wiedzą, co jest najlepsze dla organizmu mamy i dziecka.
• Czy wiesz, że... od około 16. tygodnia ciąży dziecku, przez łożysko, przekazywane są matczyne przeciwciała w postaci immunoglobulin klasy IgG? To one po narodzinach stanowią ważną broń niedojrzałego organizmu dziecka do walki z bakteriami i wirusami.
• Dieta kobiety w ciąży powinna być różnorodna i bogata w produkty będące m.in. źródłem kwasu foliowego, takie jak kalafior, szpinak, kapusta oraz brokuły. Dużym wsparciem dla prawidłowego rozwoju mózgu dziecka w brzuchu mamy są długołańcuchowe wielonienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega 3.
Mamo, jeśli jesteś w ciąży, te pytania możesz zadać lekarzowi podczas wizyty:
1. Jakie produkty powinnam jeść w ciąży?
2. Co jeśli nie mogę spożywać pewnych produktów, czym powinnam je zastąpić?
• To ciekawe – skład pokarmu kobiecego oraz fakt, że zmienia on swoją zawartość składników, by jak najlepiej odpowiadać aktualnym potrzebom dziecka, sprawia, że mleko mamy od kilkudziesięciu lat stanowi fascynujący obiekt badań naukowców. Karmienie piersią wpływa na rozwój wszystkich narządów i organów, jest również najlepszym sposobem wspierania niedojrzałego układu odpornościowego dziecka.
• Zgodnie z zaleceniami Europejskiej Rady Informacji o Żywności dieta kobiet karmiących piersią powinna być przede wszystkim dobrze zbilansowana.
Mamo, jeśli karmisz piersią, te pytania możesz zadać lekarzowi podczas wizyty:
1. Jeśli karmię piersią, co powinnam jeść, żeby wzmocnić odporność dziecka i swoją?
2. Czy karmiąc piersią, powinnam suplementować jakieś składniki? Lekarze rekomendują, aby przyjmować witaminę D, ale czy należy to robić nawet w lato kiedy jest słońce?
• Pamiętaj! Ważnym etapem budowania odporności jest okres po narodzinach, w którym stopniowo zanika ochrona przekazana dziecku w trakcie ciąży. Układ odpornościowy osiągnie pełną dojrzałość dopiero około 12. roku życia, dlatego wcześniej wymaga wsparcia w postaci właściwej diety. Odporność wzmacniają także spacery i zabawy na świeżym powietrzu.
• Z końcem ciąży i w 1. roku życia dziecka bruzdy w korze mózgowej ulegają pogłębieniu i jest ich coraz więcej. Przez 12 pierwszych miesięcy życia mózg dziecka zwiększa się ponad dwukrotnie. Gdy dziecko skończy 5 lat, jego mózg osiąga masę mózgu osoby dorosłej. To umiejętności, które niemowlę nabywa z czasem, świadczą o rozwoju intelektualnym Juniora.
Mamo, jeśli Twoje dziecko ukończyło roczek, te pytania możesz zadać lekarzowi podczas wizyty:
1. Jak mogę rozpoznać, że mózg mojego dziecka prawidłowo się rozwija, czy oprócz mojej i dziecka diety mogę jeszcze wspierać rozwój układu nerwowego?
2. Skoro dziecko ma niedojrzałą odporność, to czy mogę wychodzić na spacer w chłodne dni?
Więcej informacji o rozwoju odporności i mózgu można znaleźć na stronie www.bebiprogram.pl
Ważne informacje: Karmienie piersią jest najwłaściwszym i najtańszym sposobem żywienia niemowląt oraz rekomendowane dla małych dzieci wraz z urozmaiconą dietą. Mleko matki zawiera składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka oraz chroni je przed chorobami i infekcjami. Karmienie piersią daje najlepsze efekty, gdy matka prawidłowo odżywia się w ciąży i w czasie laktacji oraz gdy nie ma miejsca nieuzasadnione dokarmianie dziecka. Przed podjęciem decyzji o zmianie sposobu karmienia matka powinna zasięgnąć porady lekarza.

 

/źródło - Nutricia BP/fot.pixabay/