Nissan napędzany energią słoneczną? Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
niedziela, 07 sierpnia 2016 09:38

Nissan przełącza zasilanie produkcji samochodów w Wielkiej Brytanii na energię słoneczną


• Wprowadzenie energii słonecznej w zakładach produkcyjnych Nissana w Wielkiej Brytanii, gdzie powstaje w pełni elektryczny model LEAF, stanowi ważny krok w realizacji wizji inteligentnej mobilności Nissana
• Instalację złożoną z 10 turbin wiatrowych rozbudowano o 19 000 paneli słonecznych. Wytwarzana w ten sposób energia umożliwia wyprodukowanie ponad 31 000 samochodów rocznie przy jednoczesnym ograniczeniu emisji CO2 o 3000 ton
• W 2016 roku mija 30 lat od otwarcia zakładów w Sunderland


 

Największe zakłady produkcyjne Nissana w Europie zostały podłączone do nowej farmy solarnej. Nowa instalacja o mocy 4,75 MW w zakładach Nissana w Sunderland, złożona z ponad 19 000 paneli fotowoltaicznych, uzyskała już pełną sprawność operacyjną.
To ważny etap w realizacji przedstawionej przez markę wizji inteligentnej mobilności i celu całkowitego wyeliminowania emisji z pojazdów oraz śmiertelności w wypadkach drogowych.
Farma solarna została zbudowana obok 10 turbin wiatrowych, które już dostarczają czystą energię dla zakładów Nissana w Sunderland, gdzie ulokowano produkcję w pełni elektrycznego modelu LEAF oraz akumulatorów do tego pojazdu z przeznaczeniem na rynek europejski.
Colin Lawther, wiceprezes ds. produkcji, zaopatrzenia i zarządzania łańcuchem dostaw w Nissan Europe, powiedział: „Energia ze źródeł odnawialnych ma fundamentalne znaczenie dla wizji inteligentnej mobilności Nissana”.
„W Europie wyprodukowaliśmy ponad 50 000 egzemplarzy modelu LEAF, wliczając w to jego nową wersję z zasięgiem wydłużonym do 250 kilometrów. Wraz z 10 już pracującymi turbinami wiatrowymi w Sunderland nowa farma solarna jeszcze bardziej ograniczy wpływ pojazdów marki Nissan na środowisko naturalne w całym ich cyklu życiowym”.
Nissan rozpoczął wprowadzanie odnawialnych źródeł energii w Sunderland w 2005 roku, kiedy to zainstalowano dwie pierwsze turbiny wiatrowe. 6,6 MW z 10 turbin wiatrowych oraz 4,75 MW z farmy solarnej daje łącznie 11,35 MW mocy wytwórczej ze źródeł odnawialnych w Sunderland. Odpowiada to 7% zapotrzebowania zakładów na elektryczność lub ilości energii potrzebnej do wyprodukowania 31 374 pojazdów.
Farma solarna została zbudowana i zainstalowana w obrębie toru, na którym Nissan testuje pojazdy w Sunderland. Wykonawcą była firma European Energy Photovoltaics, a 100% energii wytworzonej na farmie będzie wykorzystywane przez Nissana.
Uruchomienie instalacji zbiega się w czasie z 30 leciem rozpoczęcia produkcji samochodów marki Nissan w Wielkiej Brytanii. Dziś zakłady Nissana są największą fabryką samochodów w tym kraju i zapewniają prawie 40 000 miejsc pracy przy projektowaniu, konstruowaniu i produkcji pojazdów, dystrybucji części zamiennych, sprzedaży i marketingu, a także w sieci dealerskiej i u lokalnych kooperantów.
Wizja inteligentnej mobilności Nissana jest powiązana z celem całkowitego wyeliminowania emisji z pojazdów oraz śmiertelności w wypadkach drogowych. Wyznacza ona kierunek prac firmy nad nowymi produktami i technologiami. Najważniejsze decyzje Nissana będą dotyczyły sposobów zasilania pojazdów, ich prowadzenia oraz integracji ze społeczeństwem.
Niedawno ogłoszono przełomowe inicjatywy dotyczące samochodów elektrycznych i technologii stosowanych w akumulatorach nowej generacji:
• Akumulatory nowej generacji do samochodów elektrycznych będą produkowane w brytyjskiej fabryce akumulatorów.
• Duży projekt próbnego podłączenia pojazdów do sieci elektroenergetycznej (vehicle-to-grid) w Wielkiej Brytanii jest realizowany we współpracy z firmą energetyczną ENEL. W ramach tego projektu do brytyjskiej sieci elektroenergetycznej zostaną podłączone samochody elektryczne Nissana jako wydajne i elastyczne źródło energii. Jeszcze w tym roku w Wielkiej Brytanii uruchomionych zostanie na próbę 100 modułów vehicle to grid (V2G), poprzez które właściciele elektrycznych Nissanów będą mogli oddawać nadwyżki energii z akumulatora samochodu do sieci elektroenergetycznej. Samochody staną się więc opłacalnym, przyjaznym dla środowiska i niezależnym źródłem energii, przynosząc przy okazji dodatkowy dochód swoim użytkownikom.
• xStorage – rewolucyjny nowy system magazynowania energii w gospodarstwach domowych, opracowany wspólnie z firmą Eaton, globalnym liderem w dziedzinie zarządzania energią. System ten nie tylko daje „drugie życie” akumulatorom wycofanym z eksploatacji w samochodach elektrycznych marki Nissan, ale jest także w pełni zintegrowanym rozwiązaniem w zakresie magazynowania energii, dzięki któremu konsumenci mogą sami zarządzać energią i jej dystrybucją.
• Potwierdzenie, że Nissan wprowadzi technologię V2G oraz rozwiązania umożliwiające magazynowanie energii we wszystkich swoich głównych przedstawicielstwach w Europie do końca 2017 roku.

Nissan w Wielkiej Brytanii
• Co trzeci samochód produkowany w Wielkiej Brytanii to Nissan.
• Obecnie zakłady w Sunderland zatrudniają ponad 6700 pracowników.
• Nissan projektuje, konstruuje i produkuje samochody w Wielkiej Brytanii, w Europejskim Centrum Projektowym w Paddington, Centrum Technicznym w Cranfield oraz w fabryce w Sunderland.
• W Wielkiej Brytanii Nissan produkuje modele Qashqai, Juke, Note, w pełni elektrycznego Nissana LEAF oraz Infiniti Q30.
• Kiedy w 2015 roku rozpoczęto produkcję samochodów Infiniti, była to pierwsza nowa marka w brytyjskim przemyśle samochodowym od 23 lat.

Nissan prowadzi prace nad pierwszym na świecie pojazdem z układem napędowym z ogniwem SOFC zasilanym energią elektryczną wytwarzaną z bioetanolu
Firma Nissan Motor Co., Ltd. poinformowała o prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych nad napędem z ogniwem paliwowym ze stałym tlenkiem (SOFC) zasilanym energią elektryczną wytwarzaną z bioetanolu. Nowy napęd — pierwszy na świecie przeznaczony do samochodów — zawiera ogniwo paliwowe e-Bio z wytwornicą prądu SOFC. SOFC to charakteryzujące się wysoką sprawnością ogniwo paliwowe, w którym prąd elektryczny wytwarzany jest na zasadzie reakcji różnych paliw, np. etanolu lub gazu ziemnego.
Informacje o ogniwie paliwowym e-Bio
Ogniwo paliwowe e-Bio wytwarza prąd elektryczny za pośrednictwem wytwornicy (SOFC) z bioetanolu czerpanego ze zbiornika zamontowanego w pojeździe. Ogniwo paliwowe e-Bio przetwarza wodór uzyskany z paliwa przy użyciu reformera i tlenu z atmosfery na drodze reakcji elektrochemicznej, uzyskując z niego prąd napędzający silnik pojazdu.
Rolę źródła energii w ogniwie paliwowym e-Bio, w odróżnieniu od konwencjonalnych napędów, odgrywa odznaczające się wysoką sprawnością ogniwo SOFC, dzięki czemu pod względem zasięgu pojazd dorównuje samochodom z silnikiem spalinowym (ponad 600 km). Ponadto specyficzne właściwości napędu elektrycznego samochodu z ogniwem paliwowym e-Bio — jak cicha jazda, liniowy rozruch i błyskawiczne przyspieszenie — zapewniają użytkownikowi niezrównaną przyjemność i komfort jazdy.

W ogniwach paliwowych zachodzi reakcja pewnych związków chemicznych z tlenem, w wyniku której energia jest wytwarzana bez szkodliwych produktów ubocznych. Paliwa z bioetanolu, pozyskiwane między innymi z trzciny cukrowej i kukurydzy, są powszechnie dostępne w Ameryce Północnej i Południowej oraz Azji. Zasilane bioetanolem ogniwo paliwowe e-Bio znajdzie zastosowanie w przyjaznych dla środowiska środkach transportu, które dadzą impuls do lokalnej produkcji energii i umożliwią dalsze korzystanie z obecnej infrastruktury.
Wytwarzaniu energii w ogniwie paliwowym towarzyszy zazwyczaj emisja CO2. Jednak w przypadku napędu zasilanego bioetanolem emisje CO2 są neutralizowane w procesie uprawy trzciny cukrowej, z której uzyskiwane jest biopaliwo, co przekłada się na „neutralny bilans węglowy”, który prawie nie powoduje wzrostu emisji CO2.
Przyszłość ogniwa paliwowego e-Bio
W przyszłości ogniwo paliwowe e-Bio stanie się jeszcze bardziej przyjazne dla użytkownika. Transportowanie wody zmieszanej z etanolem jest łatwiejsze i bezpieczniejsze niż większości innych paliw. Rozwiązanie to ma tym większy potencjał rynkowy, że nie wymaga budowy zupełnie nowej infrastruktury.
Koszty eksploatacji będą tak niskie, jak dzisiejszych samochodów elektrycznych. Skorzystają na tym użytkownicy, ale także firmy, ponieważ ogniwo paliwowe e-Bio idealnie zaspokaja zróżnicowane potrzeby klientów ze względu na krótki czas tankowania i wydajne źródło energii, które będzie przydatne w różnych usługach, jak np. transport chłodniczy.
Dążenie do społeczeństwa zeroemisyjnego
W dążeniu do realizacji założeń społeczeństwa zeroemisyjnego i bezwypadkowego Nissan stawia na automatyzację i elektryfikację pojazdów. Obietnica marki Nissan „Innovation that excites” jest realizowana w ramach strategii „inteligentnej mobilności”, która koncentruje się na sposobach zasilania samochodów oraz ich integracji ze społeczeństwem poprzez dostarczanie jak najwięcej radości z jazdy.
Ogniwo paliwowe e-Bio to ucieleśnienie stworzonej przez Nissana koncepcji „inteligentnej energii”, której celem jest obniżanie zużycia paliwa i elektryfikacja samochodów oraz zwiększanie radości z jazdy, podobnie jak w przypadku akumulatorowych samochodów elektrycznych, jak Nissan LEAF i e-NV200.
Dążąc do spełniania, bądź wręcz przewyższania oczekiwań klientów, Nissan będzie wyposażał swoje pojazdy w systemy umożliwiające pozyskiwanie prądu z różnych paliw, uwzględniając problemy infrastrukturalne związane z dostawą energii w poszczególnych regionach świata.

/źródło - Nissan Motor Co., Ltd./

Poprawiony: niedziela, 07 sierpnia 2016 09:54