Owocowe szaleństwo, czyli kaloryczne smaki lata Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
niedziela, 31 lipca 2016 08:02

Owocowe szaleństwo, czyli kaloryczne smaki lata


Słońce, rower i targowiska pełne kolorowych owoców i warzyw – tak właśnie powinno wyglądać lato! Właśnie w tym najprzyjemniejszym w roku okresie szczególnie chętnie zajadamy się soczystymi i pełnymi smaku owocami. Czy można jednak jeść je bez ograniczeń? Na to pytanie odpowiadają eksperci kampanii Zarządzanie Kaloriami.

Według nowej piramidy żywienia i aktywności fizycznej przedstawionej przez Instytut Żywności i Żywienia na początku tego roku, owoce i warzywa powinny stanowić podstawę naszej diety. Pierwsze miejsce na podium oddały im produkty zbożowe, które tym samym przesunęły się na drugie miejsce. Według ekspertów Instytuty Żywności i Żywienia, warzywa i owoce powinny stanowić połowę każdego ze spożywanych posiłków. Jak jednak powinien wyglądać podział pomiędzy owocami i warzywami? Czy zachęceni pięknym wyglądem i słodkim smakiem powinniśmy jeść owoce pięć razy dziennie?
– Choć pewnie większość z nas bardzo bym sobie tego życzyła, bo owoce darzymy zwykle większą sympatią niż warzywa, to proporcja pomiędzy nimi nie powinna wynosić pół na pół. Na wymagane 400 gramów spożycia warzyw i owoców, powinniśmy spożywać te produkty w proporcjach 3/4 warzyw i 1/4 owoców – tłumaczy dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia.
Skąd takie zalecenia? Choć owoce kuszą smakiem i wyglądem oraz zawierają sporo witamin i błonnika, to są również źródłem fruktozy, sacharozy i glukozy, czyli cukrów prostych. Z perspektywy zarządzania kaloriami owoce stanowią zatem istotne źródło energii. Osoby dbające o linię czy też chcące zmniejszyć masę ciała powinny wliczyć kalorie pochodzące z owoców do dziennego jadłospisu. Jeśli zatem poniesie nas na targu czy przy owocowym stoisku w supermarkecie, nie jedzmy wszystkiego tego samego dnia, a zadbajmy o właściwe przechowywanie: osuszone polskie owoce (truskawki, wiśnie, czereśnie, porzeczki, śliwki itp.) najlepiej trzymać w lodówce, w dolnej szufladzie.


Osoby na diecie powinny też zwracać uwagę na kaloryczność owoców, jakie wybierają. Oto lista owoców od najmniej do najbardziej kalorycznych:


Owoc                        Kalorie w 100g        Kalorie w średniej sztuce /szklance            Miara
Truskawki                  28                                          42                                   szklanka
Maliny                       29                                          35                                   szklanka
Porzeczki czerwone     31                                          37                                   szklanka
Porzeczki białe            33                                          36                                   szklanka 
Poziomki                    33                                          50                                   szklanka
Arbuz                        36                                        126                  "łódeczka", ok 1/8 średniej sztuki
Cytryna                     36                                          29                                średnia sztuka
Grejpfrut                    36                                        109                                średnia sztuka
Melon                        36                                        264                         średnia sztuka (ok. 1 kg)
Agrest                       41                                          62                                   szklanka
Mandarynki                 42                                          27                                średnia sztuka
Pomarańcza                44                                        106                                 średnia sztuka
Czarne jagody             45                                          59                                    szklanka
Śliwki                         45                                          25                                 średnia sztuka
Brzoskwinia                 46                                          39                                 średnia sztuka
Jabłko                        46                                          84                                 średnia sztuka
Morele                       47                                           21                                 średnia sztuka
Wiśnie                       47                                           66                                    szklanka
Nektarynka                 48                                           55                                 średnia sztuka
Ananas                      54                                         389                                   cała sztuka
Gruszka                      54                                          70                                 średnia sztuka
Kiwi                           56                                          42                                 średnia sztuka
Czereśnie                   61                                          96                                     szklanka
Winogrona                  69                                          98                                     szklanka
Banan                        95                                         114                                 średnia sztuka

 

/źródło - /