Jak się odnaleźć w gąszczu zaleceń dietetycznych i zmiennych trendów żywieniowych? Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
sobota, 05 marca 2016 11:57

Jak odnaleźć się w gąszczu zaleceń dietetycznych i zmiennych trendów żywieniowych?


Sposobów na zachowanie dobrego samopoczucia, witalności oraz szczupłej sylwetki jest wiele. Co sezon pojawiają się nowe pomysły i diety-cud, poparte mniej lub bardziej przełomowymi badaniami. Jak odnaleźć się w gąszczu zaleceń dietetycznych i zmiennych trendów żywieniowych? Przepis jest prosty – skoncentrujmy się na owocach, warzywach i sokach, które powinny stanowić podstawę każdej diety, bez względu na panującą aktualnie modę.


Każdego roku jesteśmy zasypywani informacjami dotyczącymi nowych trendów żywieniowych. W 2016 roku karierę mają zrobić rośliny strączkowe, starożytne ziarna i dieta nordycka. W ubiegłym roku modna była dieta paleo, a jeszcze wcześniej Dukana. Niesłabnącą popularnością cieszy się dieta bezglutenowa, śródziemnomorska oraz niskotłuszczowa. Ilość „modnych” w danym sezonie diet i trendów żywieniowych przyprawia o zawrót głowy. Ponadto każda nowa dieta kładzie nacisk na inne produkty, których należy spożywać więcej lub które należy całkowicie wykreślić z jadłospisu.

 
Nie dajmy się zwariować!
Prawidłowa dieta jest jednym z najważniejszych czynników warunkujących dobre samopoczucie. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy bez refleksji podążać za wszystkimi nowymi trendami, zmieniając co chwilę nasze nawyki żywieniowe i eksperymentując z różnymi modnymi produktami. Poza tym, popularna w danej chwili dieta nie musi być dopasowana do naszych faktycznych potrzeb żywieniowych. Niestety, ogromna ilość dostępnych w mediach informacji oraz zmienne zalecenia – w zależności od rodzaju diety – coraz częściej powodują dezinformację i trudności w podejmowaniu racjonalnych decyzji żywieniowych.
Na co zatem powinniśmy postawić, skoro tak wiele diet jest jedynie chwilową modą a trendy żywieniowe zmieniają się co sezon? Okazuje się, że prawidłowa dieta może być prosta i skuteczna. Przede wszystkim należy skupić się na prawidłowych nawykach żywieniowych oraz diecie bogatej w warzywa, owoce i soki, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu i powinny stanowić podstawę naszego codziennego jadłospisu. Czasem najlepszym rozwiązaniem jest to najprostsze.
– Wiedza o żywieniu człowieka rozwija się niezwykle dynamicznie. Nie musimy jednak posiadać doktoratu z dietetyki, aby prawidłowo się odżywiać. Planowanie zakupów, jedzenie powoli, gotowanie potraw w domu, różnorodna i urozmaicona dieta, jedzenie do każdego posiłku warzyw i owoców czy wypijanie szklanki soku w ciągu dnia to przykłady prostych rad, które łatwo wprowadzić w życie i które mają potwierdzony pozytywny wpływ na nasze samopoczucie – mówi Zuzanna Antecka, specjalistka ds. żywienia.


Jedzmy warzywa i owoce w każdej postaci
Warzywa i owoce powinny być nieodłącznym elementem każdej prawidłowej i dobrze zbilansowanej diety. Zgodnie z ostatnimi zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia można je jeść praktycznie bezkarnie – im więcej, tym lepiej dla naszego samopoczucia. Powinniśmy spożywać minimum 400g warzyw i owoców dziennie w co najmniej 5 porcjach . Konstruowanie swojego codziennego menu w oparciu o warzywa i owoce zapewni nam odpowiednią dawkę witamin, antyoksydantów, składników mineralnych i wartości odżywczych. Dieta bogata w warzywa i owoce nie musi być przy tym uciążliwa i czasochłonna – warzywa można spożywać w każdej możliwej postaci, nie tylko na surowo, ale również w innych formach np. soku czy musu. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza w sezonie zimowym, kiedy świeże i pełnowartościowe owoce oraz warzywa są znacznie trudniej dostępne.


Pamiętajmy o sokach i musach
Doskonałym sposobem na uzupełnienie diety w warzywa oraz owoce są soki i musy, które mogą stanowić dodatek do pożywnego posiłku lub samodzielną przekąskę w ciągu dnia. Soki i musy są ważnym elementem prawidłowej, zbilansowanej diety i dostarczają – praktycznie tak samo jak warzywa czy owoce, z których zostały wykonane – cennych witamin, minerałów i wartości odżywczych. Sięgając po soki i musy możemy cieszyć się smakiem naszych ulubionych owoców i warzyw praktycznie przez cały rok.
– 100% soki i musy to produkty w pełni naturalne. Zgodnie z prawem nie wolno do nich dodawać żadnych dodatków: aromatów, barwników, konserwantów i cukrów. Z powodzeniem szklanka 100% soku lub saszetka musu może zastąpić nam jedną z 5 zalecanych porcji warzyw i owoców dziennie. Dzięki temu nasza dieta będzie bardziej różnorodna, a nasze ciało będzie funkcjonować co raz lepiej – potwierdza dietetyk, Zuzanna Antecka.
Dieta bogata w warzywa i owoce, świadome i regularne spożywanie posiłków, picie zalecanej szklanki soku każdego dnia, a także zastępowanie mięsa roślinnymi substytutami to proste i skuteczne sposoby na zachowanie dobrego samopoczucia i energii na cały dzień! Pamiętajmy jednak o tym, że tylko trwała zmiana nawyków żywieniowych i nieuleganie chwilowym modom pozwoli nam cieszyć się lepszym samopoczuciem na długo.


Kampania „Soki i musy - witaminy w wygodnej formie” jest finansowana z budżetu Unii Europejskiej, Rzeczpospolitej Polskiej oraz ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, stanowiących wkład własny KUPS.

Więcej informacji na temat kampanii jest dostępnych na stronie www.sokiimusy.eu oraz na fanpage „Żyj SMART” na Facebooku.

Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) jest organizacją branżową zrzeszającą producentów soków oraz inne podmioty bezpośrednio współpracujące z branżą sokowniczą. Już od 1993 roku reprezentuje branże w inicjatywach krajowych i unijnych. Współpracuje z instytucjami naukowymi, laboratoriami badawczymi oraz z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami branżowymi. Działa również w interesie konsumentów, poprzez powołany Dobrowolny System Kontroli soków i nektarów (DSK), dokładając wszelkich starań w celu stałego zapewnienia wysokiej jakości produktów sokowniczych. Dodatkowo w swojej działalności KUPS realizuje szereg działań promocyjno-edukacyjnych, propagując prawidłowe nawyki żywieniowe, w tym ideę 5 porcji warzyw i owoców, gdzie jedną z porcji może być szklanka soku.

Więcej informacji na temat KUPS jest dostępnych na stronie: www.kups.org.pl

/źródło - FleishmanHillard/