Papieros - seryjny zabójca nr 1 w Polsce Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
piątek, 06 listopada 2015 09:47

Papieros - seryjny zabójca nr 1 w Polsce


Trucizna w postaci substancji smolistych, duszenie, niemożność złapania oddechu czy nagły chwyt za serce. Tak na życie wielu Polaków czyha zabójca nr 1 - papieros. To właśnie on, jest główną postacią kryminalnej serii stworzonej na potrzeby ogólnopolskiej kampanii społecznej „Koniec z papierosem" zainicjowanej przez Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej. Kampania została zainaugurowana w ramach obchodów Światowego Dnia bez Papierosa, kiedy na całym świecie podejmuje się temat problemu zdrowotnego, jakim jest palenie papierosów i namawia się palaczy do rzucenia nałogu. Intensyfikacja działań planowana jest w listopadzie kiedy obchodzone są Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu oraz Światowy Dzień Walki z POCHP.

Ofiary palenia. Palenie papierosów jest co roku odpowiedzialne za przedwczesną śmierć 5 milionów dorosłych osób na całym świecie. Nie jest to już sprawa „bezpiecznego nałogu", który daje ukojenie i relaks, ale przewlekła choroba. Palenie papierosów wyniszcza cały organizm. Powoli i sukcesywnie poprzez wdychanie dymu z papierosa powoduje wchłanianie się toksycznych substancji do krwioobiegu i rozprowadzanie ich po całym organizmie, co wpływa negatywnie na wszystkie narządy, układy i funkcje życiowe. Wszystko przez złożoną obróbkę chemiczną, której poddawany jest papieros, która sprawia, że znajduje się w nim ponad 4 tysiące niebezpiecznych substancji, w tym aż 40 rakotwórczych.
Palenie to przewlekła choroba, która nieleczona może być śmiertelna. Choć atakuje pomału i czasem przebiega bezobjawowo przez wiele lat - zawsze prowadzi do poważnych powikłań. Nadciśnienie, zawał serca, choroby układu oddechowego czy rakotwórcze zmiany komórkowe – to jedne z wielu możliwych konsekwencji palenia.

Cichy zabójca. Powolne i często przez wiele lat bezobjawowe wyniszczanie organizmu przez papierosy zainspirowało twórców kampanii „Koniec z papierosem" do oparcia komunikacji o serię reklam fikcyjnych powieści kryminalnych, gdzie rolę zabójcy odgrywa papieros. W ten sposób powstały plakaty kampanii, które niczym bestsellerowe kryminały w „Serii z dymkiem", opowiadają tragiczne historie ofiar papierosa tj. „Dzienniki seryjnego zabójcy", „Proso w serce" czy „Do utraty tchu".

Akcja ta ma na celu w niestandardowy sposób dotrzeć do świadomości palaczy w miejscach, gdzie najmniej się tego spodziewają – w bibliotekach, popularnych księgarniach oraz palarniach. W ramach zachęty do skutecznego wyleczenia się z nałogu palenia papierosów w wyznaczonych miejscach będą prowadzone działania edukacyjne.

Zmień zakończenie. Każdy palący może zmienić zakończenie czarnej serii. Jak w przypadku każdego uzależnienia, pierwszym krokiem do zerwania z nałogiem jest podjęcie świadomej i wcześniej zaplanowanej decyzji o odstawieniu substancji uzależniającej.
Każdy, kto kiedykolwiek próbował rzucić palenie, wie, że nie jest to łatwe zadanie i czasami wymaga wielu prób. Dlatego organizatorzy kampanii zadbali o odpowiednie wsparcie dla osób chętnych pożegnać się z nałogiem i stworzyli 12-tygodniowy program motywacyjny, który pozwoli przygotować się do walki z chorobą i pomoże w samym procesie leczenia. Skończ z paleniem i zmień zakończenie na www.koniecpapierosa.pl
W ramach kampanii organizatorzy akcji zachęcają także do skorzystania z Telefonicznej Poradni Pomocy Palącym i konsultacji ze specjalistą leczenia uzależnień pod specjalnym numerem infolinii 801-108-108 lub 22 211 80 15.
***
Organizatorem kampanii społecznej „Koniec z papierosem" jest Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, a partnerami kampanii są: Polskie Towarzystwo Kardiologiczne, Polskie Towarzystwo Chorób Płuc, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Polska Federacja Chorych na Astmę, Alergię i POCHP, Fundacja Udar Mózgu, Fundacja Rozwoju Kardiochirurgii im. prof. Zbigniewa Religi, Carint, Fundacja Cardiovascular, Dziennikarski Klub Promocji Zdrowia. Do akcji włączyły się także warszawskie biblioteki śródmiejskie, księgarnie MiTo, Tarabuk, Tajne Komplety, Zła Buka i Litera Cafe, a także portale lubimyczytać.pl oraz kampaniespołeczne.pl. Mecenasem kampanii jest firma Pfizer.

 

Poprawiony: piątek, 06 listopada 2015 09:59