Jak przygotować się do wyjazdu na narty? Drukuj Email
Wpisany przez W.P.   
środa, 07 stycznia 2015 15:31

Jak przygotować się do wyjazdu na narty?

Lada moment rozpoczną się w Polsce ferie zimowe. To ostatni moment na to, by odpowiednio przygotować swoje ciało do wzmożonej aktywności fizycznej na narciarskich stokach. Amatorów dwóch desek u nas nie brakuje, dlatego dobrze jest wiedzieć, jak uniknąć bolesnych i niepotrzebnych kontuzji, o które podczas białego szaleństwa nietrudno.

Na wszelkiego rodzaju urazy najbardziej narażeni są narciarze, którzy na co dzień prowadzą siedzący tryb życia nieurozmaicony żadnym ruchem. To oni w największym stopniu powinni zwrócić uwagę na fakt, by odpowiednio przystosować swoje ciało do szusowania na nartach w najbliższym czasie. Jak to jednak zrobić? Oto kilka krótkich porad.

Przygotuj swoje kolana

Wśród wszystkich urazów wśród narciarzy, to właśnie kontuzje nóg zalicza się do najczęściej występujących. Dlatego tuż przed wyjazdem na narty dobrze zadbać o to, by nasze nogi zaczęły przyzwyczajać się nieco większych obciążeń. Po odpowiedniej rozgrzewce świetną robotę może wykonać zwykłe wchodzenie i schodzenie po schodach. Można również powoli zbiegać z niewielkich wzniesień. Kolana i inne części nóg można także rozruszać poprzez przysiady, podskoki z dotknięciem kolanami klatki piersiowej czy nawet zwykły bieg. Nie wolno zapomnieć o kostkach, które podczas zjazdu na nartach narażone są na bolesne urazy w wyjątkowy sposób.

Plecy i grzbiet

Jazda na nartach mocno nadwyręża mięśnie pleców i grzbietu. O nie również warto zadbać przygotowując się do wypadku na narty. Serie systematycznie wykonywanych skłonów, „grzbietów” oraz ćwiczenia rozciągającej mogą zdziałać prawdziwe cuda. Swoją robotę wykonają również tradycyjne „brzuszki” i pompki, które wpływają pozytywnie na sprawność całego organizmu.

Wytrzymałość

Nie ukrywajmy, na co dzień mało kto dba o swoją kondycję. Ta jednak na zimowym stoku jest wręcz obowiązkowa. Nie ma możliwości wypracowania sobie żelaznej kondycji w tydzień, ale jeśli mamy nieco więcej czasu na przygotowanie się do narciarskiego wypadku, to zdecydowanie warto poświęcić temu nieco więcej uwagi. Zwiększenie wytrzymałości pozwoli dłużej cieszyć się z zimowego szaleństwa. Chyba nikt z nas nie chce po jednym dniu świetnej zabawy cierpieć z powodu zakwasów?

Przypomnij sobie technikę

Możesz być prawdziwym narciarskim mistrzem, ale nie przeceniaj swoich możliwości. Zanim zaczniesz zjeżdżać na sto procent swoich możliwości, przypomnij sobie nieco techniki zjazdu (szczególnie, jeśli to Twoje pierwsze spotkanie z nartami w tym roku). Jeden lub dwa kontrolne zjazdy treningowe nie zaszkodzą, a mogą tylko pomóc nieco rozgrzać organizm przed prawdziwą narciarską frajdą.

Sprzęt

Na narty warto przygotować się nie tylko fizycznie. Sprawdź, czy Twój sprzęt nadaje się jeszcze do użytku. Sprawny i dobrze dopasowany ekwipunek narciarza nie tylko zapewnia bezpieczeństwo jemu samemu, ale także innym przebywającym na stoku osobom. Zadbać warto również o odpowiednią odzież, dzięki której jazda na nartach będzie komfortowa, a my nie rozchorujemy się po jednej przygodzie z dwoma deskami.

Wojciech Chentkiewicz
Artykuł został przygotowany z wykorzystaniem informacji w dziale: kamery na stokach