Dlaczego mężczyźni śpią lepiej niż kobiety Drukuj Email
Wpisany przez W.P.   
środa, 08 października 2014 08:47

Dlaczego mężczyźni śpią lepiej niż kobiety

Czy budzisz się wycieńczona a twój partner pełen energii? To nie twoja wyobraźnia – mężczyźni naprawdę maja tendencję do lepszego snu od kobiet. Dowiedzmy się dlaczego tak jest i co możesz z tym zrobić.
Śpiąc obok faceta prawdopodobnie będziemy podziwiać jego zdolność szybkiego zaśnięcia w momencie gdy tylko przyłoży głowę do poduszki. My w tym czasie pewnie leżymy z otwartymi oczami wpatrując się w migające cyfry budzika. Okazuje się, że według ankiety przeprowadzonej na Australijczykach, aż 35% kobiet odnotowało trudności z zapadaniem i utrzymaniem snu, a mężczyźni tylko w 25% procentach zgłosiło takie problemy. Jednocześnie w badaniu tym ujawniono fakt, że kobiety potrzebują średnio 11 minut dłużej snu niż mężczyźni.

Rola hormonów

Jednym z problemów ze spaniem u kobiet mogą być zmiany hormonalne w całym naszym cyklu reprodukcyjnym. Kobiety podczas miesiączki sypiają gorzej co związane jest z bólem menstruacyjnym i zmianami nastroju. Ciąża to kolejny czas zaburzeń snu. Wzrost progesteronu wybudza nas, zmuszając do ciągłych odwiedzin toalety w pierwszym trymestrze. Natomiast powiększający się brzuch spowoduje pewien dyskomfort podczas leżenia w trzecim trymestrze ciąży. Następnie w okresie około menopauzalnym, czas tuż przed menopauzą, kiedy kobiety przestają miesiączkować, spadek poziomu estrogenów i progesteronu może powodować objawy takie jak uderzenia gorąca i bezsenność.

Problem z wyłączeniem naszych mózgów.

Wrażliwość emocjonalna to kolejny powód dlaczego niektóre kobiety cierpią na brak snu. Kobiety mają tendencję do rozmyślania o różnych rzeczach, więcej niż mężczyźni. Martwimy się, analizujemy kończący się właśnie dzień, przemyślenia o kolejnym dniu i problemach nie pozwalają nam zasnąć.

5 sposobów, by uzyskać więcej snu.

Istnieją skuteczne sposoby radzenia sobie z bezsennością. Najważniejsze to przejąć kontrolę nad nawykami. Zamiast dodawania kłopotu ze snem do codziennych problemów, trzeba uświadomić sobie, że przerywany sen to zupełnie normalna sprawa z którą trzeba sobie po prostu poradzić. Najgorsze co możemy zrobić to pomyśleć, że jak nie zaśniemy to nie będziemy w stanie funkcjonować w ciągu dnia. I to staje się samospełniającą przepowiednią. Poniżej 5 sposobów co zrobić, by przerwać cykl bezsenności i odzyskać swój odpoczynek.

  1. Trzymać się rutyny związanej ze spaniem. – kluczem jest przestrzeganie hormonogramu. Postarajmy się chodzić spać o tej samej porze, np. o 23.00 i wstawać np. o 7.00 rano. I tak codziennie, nawet w weekendy. Dobrze jest zrelaksować się i odpocząć przed spaniem. Pracując na laptopie, gdy nagle wyłączymy go i zgasimy światła nie oczekujmy, że zaśniemy szybko. Spróbujmy najpierw poczytać trochę książkę czy czasopismo pół godziny przed snem.
  2. Ogranicz czas w łóżku. – drzemki w ciągu dnia nie pomogą w uregulowaniu właściwych nawyków snu. Jeśli przez cały dzień wytrzymasz bez drzemki to wieczorem organizm będzie bardzo senny. Szybkie zaśnięcie będzie wtedy łatwiejsze. Gdy jednak skusimy się na drzemkę lub pośpimy rano dłużej, trudniej będzie nam zasnąć w nocy. Potrzeba snu wydłuży się. Ważna zasada: jeżeli nie możemy zasnąć przez dłuższy czas, lepiej wstać z łóżka i wykonać jakąś spokojną aktywność, aż poczujemy, że jesteśmy gotowi na sen.
  3. Ruch na świeżym powietrzu – ustawienie dobowego rytmu organizmu, zegara 24-godzinnego, który mówi nam kiedy spać i obudzić się jest ważnym elementem regulacji nawyków snu. Pobudka z wschodzącym słońcem do bardzo dobry pomysł. Wykorzystajmy ten poranny czas na spacer na świeżym powietrzu, które dotleni organizm na cały dzień. Warto włączyć taką aktywność. Energiczny spacer do pracy nawet w zimie, pobudzi nas , wygasając wieczorem, powodując, że zaśniemy jak dziecko.
  4. Poproś partnera o pomoc – statystyki przeprowadzane na całym świecie wykazały, że ograniczenia w spaniu pojawiają się gdy w domu są dzieci. Nie jest to zaskoczeniem. To kobiety zazwyczaj wstają do dzieci w nocy i ich sen jest bardziej zaburzony niż mężczyzn. Długi okres bez zdrowego wyspania , może skończyć się nawet depresją. Pamiętajmy by zaangażować również partnera do wstawania w nocy, tak, by każdy miał wystarczającą ilość snu i zdobył siłę i energię do działania w ciągu dnia.
  5. Porozmawiajmy z lekarzem. – jeśli bezsenność zaczyna wpływać na prawidłowe funkcjonowanie w ciągu dnia, to jest to czas aby szukać profesjonalnej pomocy. To może być ukryty problem, jak depresja czy lęki, które powstrzymują organizm od spania. Aby upewnić się, że lekarz w pełni zrozumie nasze objawy opiszmy nasze doświadczenia i nawyki przed spaniem. Ułatwi to lekarzowi dostrzec nieprawidłowe wzory zachowania, które prowadzą do bezsenności.

Autor artykułu
Artykuł został przygotowany przez firmę materace Koło producenta , który oferuje szeroki wybór materacy do spania, gwarantując najwyższą jakość snu.