Kolejny sezon na kolejne eksperymenty Drukuj Email
Wpisany przez S.Z   
wtorek, 29 lipca 2014 20:46

Kolejny sezon to kolejne eksperymenty

Kiedy zbliża się nowa pora roku, niejeden producent odzieży damskiej musi sobie zadać bardzo poważne pytanie: czy iść awangardzie nowych trendów, czy raczej przycupnąć na znanych sobie już pozycjach, które nie gwarantują wielkich zysków, ale chronią przed wielką klapą?

 

Młode wilczki prą do przodu

Sprzedawanie odzieży damskiej zaczyna się od jej wykreowania i stworzenia od podstaw, czyli od zaprojektowania i wykonania konkretnych propozycji na dany sezon. Dopiero potem można zająć się marketingiem i samą sprzedażą odzieży damskiej. Jest to moment trudny zwłaszcza dla najmniejszych i najmłodszych na rynku, bo nie dysponują oni wielkimi środkami na promocję, przez co będą musieli wyjść z dobrym produktem, by w ogóle mieć szansę. To właśnie oni najczęściej proponują sukienki i spódnice najbardziej ekstrawaganckie.

Czy jest to dobre wyjście dla każdej firmy? Można w to wątpić.

Ekstrawagancja, czyli co?

Musimy tutaj zrobić krok w tył, ponieważ trochę nadużywamy pojęcia ekstrawagancja. Powinniśmy raczej pytać, czy dobrym posunięciem dla producentów odzieży damskiej jest próba proponowania nowych trendów, czy raczej pozostawanie przy estetyce klasycznej? O to w tym właśnie chodzi.

Nasza ekstrawagancja jest po prostu zaproponowaniem spódnicy innej, niż było to do tej pory i wcale nie oznacza, że ma być ona jakoś specjalnie dziwna.

Bezpieczna ścieżka

Po zapisaniu powyższej uwagi, warto zastanowić się nad wyjściem bezpiecznym gwarantującym nam spokój w działaniu. Producent odzieży damskiej, który chce spokojnie się rozwijać, powinien wybierać raczej klasyczna elegancję sprzedaje się ona zawsze, bo zawsze jest w modzie.

Sęk w tym, że równocześnie nigdy nie jest w centrum mody i w każdym sezonie pojawiać się będą spódnice czy spodnie, które będą zdecydowanie bardziej rozchwytywanym towarem. Rolą naszego bezpiecznego producenta odzieży damskiej będzie walka na równoległym rynku pełnym innych bezpiecznie działających podmiotów.

Ryzyko to moda młodzieżowa

Tak jak najbardziej skłonny producent odzieży damskiej jest człowiekiem młodym, tak najbardziej skłonną osobą do wybrania spódnicy w nowym kroju jest młoda kobieta. Powoduje to, że moda dla młodych kobiet jest największym polem minowym, na jakie może wejść firma produkująca odzież.

Jest to równocześnie pole najbardziej dochodowe, gdyż łączą się tutaj w jedna lawinę dochodów dwa strumienie: zakupy młodych osób oczarowanych naszymi produktami oraz zakupy osób, które będą podążały wytyczonymi przez poprzednią grupę szlakami. Prawda jest taka, że jeśli nie poniesiemy totalnej klęski, pierwsza grup osób zazwyczaj się pojawi, ale prawdziwy sukces buduje dopiero grupa druga.

Eksperyment

Nikt z nas po prostu nie zgadnie, jakie trendy się przyjmą w danym sezonie, bo zależy to od zbyt wielu czynników, z których największym jest czysty przypadek. Dlatego zaleca się eksperymentowanie z małymi partiami towarów tak, by potem, faktycznie z pewnym opóźnieniem, móc skorzystać z formującej się drugiej grupy klientek dla naszych najbardziej udanych propozycji. Jest to opcja kompromisu pomiędzy największym ryzykiem i tym, co na pewno nie okaże się hitem, ale pozwoli zapłacić pracownikom na czas, a do tego pomoże stworzyć portfolio własnych stylów.

Tekst przygotowany przez konsultantów Mara Collection, jednego z ciekawszych producentów odzieży damskiej.

Poprawiony: wtorek, 29 lipca 2014 21:00