Na okrągło - wszystko o oponach Drukuj Email
Wpisany przez S.Z   
sobota, 22 marca 2014 17:50

Na okrągło


Samochód bez opon jest jak stół z powyłamywanymi nogami – jedno i drugie nie nadaje się w żadnym wypadku do użytkowania. Opona jest nieodzownym elementem wyposażenia niemalże każdego pojazdu. Elementem, którego zadanie jest z pozoru proste – ma tłumić drgania powodowane przez nierówności drogi, zwiększać komfort jazdy i zapewnić odpowiednią przyczepność kół do nawierzchni. Proste, prawda? Ale jakże ważne.


Z czego składa się opona?
Budowa opony jest dużo bardziej złożona, niż nam się wydaje. Oprócz oczywistego bieżnika (czyli części wchodzącej w bezpośredni kontakt z nawierzchnią), opona składa się również z osnowy (wiele warstw kordu, ułożonych pod różnymi kątami) oraz opasania (warstwa kordu, z możliwie nierozciągliwego materiału), której zadaniem jest usztywnienie czoła opony oraz zapobieganie deformacjom. Kolejnym składnikiem opony jest kołnierz, czyli stopka. To właśnie ta część styka się z felgą. Stopka musi być tak uformowana, aby zapewniała idealne przyleganie opony do felgi. W oponach bezdętkowych odpowiedzialna jest także za uszczelnienie. W tym ostatnim rodzaju opon stopka również musi być dodatkowo wzmocniona, a same opony posiadają jeszcze dodatkową warstwę gumy uszczelniającej, która zabezpiecza przed gwałtownym uchodzeniem powietrza w przypadku przebicia.
Produkcja opon
W tzw. maszynach Banbury'ego miesza się kilkadziesiąt rodzajów gumy, wraz z pigmentami i środkami chemicznymi. Po schłodzeniu masy, powstały materiał formuje się w sztaby, a następnie rozdrabnia, tnąc w pasy, z których produkuje się boki opon oraz bieżniki. Po wycięciu tych części, dopasowuje się do nich stopkę, dodaje osnowę oraz paski ochraniające oponę przed ocieraniem o obręcz koła. Taki półfabrykat trzeba następnie zwulkanizować. Odpowiedzialne za to są ogromne formy, działające na zasadzie gofrownicy. Kształtują one i bieżnikują one oponę na gorąco, w temperaturze 300 stopni, od 12 do 25 minut. Wyżłobione w nich są wzory bieżnika, oznaczenia widoczne później na boku opony, nazwa producenta oraz inne dane.
Odpowiednia rzeźba bieżnika zwiększa przyczepność opony do nawierzchni drogi oraz stanowi ochronę czoła opony przed uszkodzeniem. Rowki w bieżniku odprowadzają wodę oraz zapobiegają poślizgom. Bieżnik różni się rzeźbą: do jazd terenowych oraz jazdy po drogach gruntowych, rzeźba będzie gruba i wypukła. Do jazdy po drogach o ulepszonej nawierzchni wystarczy rzeźba drobna i płaska. Stosuje się także rzeźby pośrednie, w bieżnikach opon przeznaczonych do jazdy w różnych warunkach. O dopuszczeniu opony decyduje kontrola. Część wad wykrywają kontrolerzy, pozostałe – wyspecjalizowane maszyny. Niektóre opony są prześwietlane promieniami RTG, celem wykrycia ewentualnych wad wewnętrznych. Ponadto kontrolerzy rozcinają losowo wybrane opony, celem szczegółowego badania elementów konstrukcji wpływających na osiągi, jazdę lub bezpieczeństwo.
Rodzaje opon
Dzięki sezonowej zmianie opon, zapewniamy sobie przede wszystkim bezpieczeństwo. Opony zimowe są bowiem grubsze i przystosowane do cięższych warunków pogodowych. Mają głębszy bieżnik, dzięki czemu zwiększa się ich przyczepność do śliskiego, oblodzonego podłoża. Zastosowane latem, zwiększają tarcie, szybciej się zużywają, są głośniejsze, a my zużyjemy więcej paliwa. Letnie opony świetnie zachowują się w łagodnych warunkach atmosferycznych, a ich właściwości zapewniają bardzo dobre kierowanie pojazdem na suchej oraz na mokrej nawierzchni. Natomiast zdecydowanie nie nadają się do śliskich zimowych nawierzchni. Bieżnik nie jest tak mocno wyżłobiony, a więc droga hamowania na pokrytej śniegiem drodze będzie znacznie wydłużona. Ryzykujemy także poślizg, a nawet groźny wypadek.
Zakup opon
Przede wszystkim nie powinniśmy oszczędzać na oponach. W miarę możliwości, kupujmy ogumienie nowe, pochodzące od sprawdzonych producentów, takich jak Goodyear, Dunlop, Bridgestone, Fulda, Dębica, Firestone, Dayton, Sava, Pirelli, Michelin. Solidność wykonania zapewnia trwałość opony. I na dłuższą metę to właśnie dzięki temu oszczędzamy: czas (nie będziemy musieli wymieniać tanio kupionej opony, kiedy nam niespodziewanie pęknie), pieniądze (dobrej jakości opony starczą nam na dłużej), zdrowie (nie ryzykujemy wypadku). Jeżeli nie jesteśmy jeszcze pewni, jaką markę wybrać, warto przejrzeć portale i porównać oferowane w nich produkty. Na stronie www.oponeo.pl  na przykład, mamy możliwość rezerwacji produktu, co daje nam gwarancję otrzymania zamawianych opon nawet w okresach największego popytu.

 


 

Poprawiony: czwartek, 27 marca 2014 18:07