Nowoczesnej babci sposób na zdrowie Drukuj Email
Wpisany przez Kamil Przybyło   
czwartek, 23 stycznia 2014 23:29

Nowoczesnej babci sposób na zdrowie


Jaki jest niezawodny sposób na zdrowie babci z początków XXI wieku? Dziś to pytanie stawiają sobie nie tylko osoby 60+, ale też coraz młodsi, co chociażby w kontekście wydłużającego się nieustannie wieku emerytalnego ma logikę i aktualny głęboki sens.

Spróbujemy na nie jasno odpowiedzieć.

Oto tajemnica długowieczności – zdrowe odżywianie na co dzień
W poszukiwaniu recepty na zachowanie dobrej formy na każdym etapie życia, dotarliśmy do zaskakujących wniosków. Okazuje się bowiem, że rozwiązanie zagadki – recepta na zdrowie niezależnie od wieku, znajduje się bliżej niż mogłoby się wydawać bo... na talerzu. Innymi słowy wystarczy zdrowo się odżywiać.
Zapytasz, zdrowo, czyli jak? Odpowiedź jest jednoznaczna, choć zaskakująca. Zdrowo to znaczy według dobrej, nie opisanej nawet szczegółowo przykładowo w magazynie dla Pań, ale ustalonej specjalnie dla Ciebie diety. (W rezultacie też dużo tańsze bo przecież każdy jeść coś musi i przy okazji zaoszczędzisz swój czas i pieniądze – nie stracisz ich w pobliskiej aptece). Wystarczy dowiedzieć się co, kiedy i jak, a efekt murowany. Prawda, że proste?


Dobra dieta dla Ciebie
Dobra dieta dla Ciebie to taka, która uwzględnia aktualny stan zdrowia – poziom cholesterolu, glukozy i innych ważnych substancji we krwi oraz ograniczenia spowodowane nietolerancją pokarmową, alergiami (tak, tak dziś niestety i wiek od nich nie uwalnia), ale też meno- i andropauzę, czy indywidualne sympatie i antypatie kulinarne.
Przykładowo, jeśli jesteś uczulona na białko mleka krowiego, nie powinnaś przejmować się tym, co mówią o dobrodziejstwie przetworów mlecznych. Możesz zastąpić je soją, która dodatkowo będzie miała zbawienny wpływ na dolegliwości związane z okresem przekwitania. Nie lubisz moreli, zastąp je suszonymi śliwkami. Nie cierpisz szpinaku – sięgnij po szczaw, i tak dalej.
Kochasz słodycze? To świetnie. Nie musisz sobie ich rygorystycznie odmawiać. Czekolada z zawartością kakao 95% poprawi Twój humor, a przy okazji pomoże uregulować ciśnienie krwi. Łatwo obniżysz je sokiem z aronii, gdy zechcesz podwyższyć, pomoże napar ziaren kawy lub szczypta morskiej soli. Wieczorem zbawienna może okazać się herbatka z liści melisy. Aktywni Panowie w okresie andropauzalnym natomiast, podobnie jak Panie, powinni czerpać garściami dobrodziejstwa, jakie niosą nam rośliny strączkowe, ryby oraz owoce morza.
W ten właśnie sposób, dobierając odpowiednie produkty, z określonych grup składników, z pomocą dietetyka, który to wszystko sprawnie ułoży, można skomponować sobie indywidualny program dietetyczny, który sprawi, że codzienne posiłki będą chwilą zdrowej przyjemności, na którą z czystym sumieniem mogą, a nawet powinni sobie pozwolić Seniorzy.
Zdrowa dieta nie musi, a nawet nie powinna, być dla nas koszmarem i traumą spędzającą sen z powiek. Ma być przyjemnością przygotowywania i spożywania takich produktów, które dają zdrowie, witalność oraz siłę organizmowi do aktywnego funkcjonowania w naszym środowisku jak najdłużej oczywiście na miarę indywidualnych możliwości.
Aby ustalić sobie taką optymalną, do potrzeb wynikających z wieku dietę, najprościej zwrócić się do wykwalifikowanego dietetyka, który z ochotą doradzi, co w konkretnej sytuacji życiowej pozytywnie wpłynie na nasze zdrowie, często eliminując uciążliwe dolegliwości bez konieczności zażywania ogromnych ilości suplementów diety, czy innych farmaceutyków.
Musisz wiedzieć, że dostępne w standardowych zestawach witaminy i minerały często tylko obciążają nasz układ trawienny i nerwowy. Wchłanianie dobroczynnych składników sięga tu zaledwie 20-40%, podczas gdy wartości odżywcze z pożywienia wchłaniają się do organizmu łatwiej, szybciej i prawie w całości. To jeszcze jeden ważny argument za tym, by chcąc zdrowo żyć, w pierwszej kolejności zrewidować nasze nawyki żywieniowe z pomocą specjalisty.


Twoje zdrowie, Twój sukces
Warto również takie profilowane, zdrowe odżywianie połączyć z odpowiednią porcją ruchu, który dodatkowo wzmocni wydzielanie zbawiennych endorfin (hormonów szczęścia), dzięki którym uśmiech, nawet w sytuacjach trudnych, nie zniknie z Twojej twarzy.
Jeśli sam/a nie zadbasz o swoje zdrowie, nikt za Ciebie tego nie zrobi. Pomóc może, ale to Ty musisz mieć na siebie konkretny plan. Pierwsze miejsce w nim powinno zajmować zdrowe odżywianie, od którego wszystko się zaczyna. Pamiętaj też, że to, co przesądza o zdrowotnym sukcesie seniora, niekoniecznie musi znajdować się w aptece. Przekonaj się najlepiej od dziś, że zdrowie masz tuż obok – w swojej kuchni, na swoim własnym talerzu, a efekty będą zaskakujące.


Kamil Przybyło

http://panaceum-waw.pl