Zabawki naturalne - poleca psycholog Drukuj Email
Wpisany przez Marta Cyprys - Gaudyn   
wtorek, 01 października 2013 13:25

Zabawki naturalne

Naturalne zabawki wracają do łask. Coraz więcej rodziców interesuje się czym bawi się ich dziecko i jaki to ma wpływ na jego rozwój. Zabawki takie, jakie były znane kiedyś - ludziki z żołędzi, lalki szmaciane i drewniane klocki to najlepszy wybór dla dziecka, ponieważ takie właśnie zabawki- nieskomplikowane i dające pole do popisu wyobraźni - najlepiej rozwijają pomysłowość i inteligencję.

 

Bardzo istotne jest, żeby wybór zabawki oparty był na wiedzy dotyczącej etapów rozwoju dziecka . Rozwój emocji i inteligencji u dziecka następuje na różnych etapach rozwoju. Dzieci potrzebują właściwej stymulacji swoich wrodzonych zdolności i możliwości- wtedy ich dojrzewanie przebiega prawidłowo i harmonijnie. Właściwe zabawki i zabawy podsycają w młodym człowieku ciekawość świata, zabawa dla dziecka jest w pewnym sensie tym czym jest praca dla człowieka dorosłego. Poniżej przedstawię pokrótce etapy rozwoju dziecka i najbardziej odpowiednie w tym wieku zabawki.

Etapy rozwoju dziecka

1. Okres do 3 roku życia - jest to czas, kiedy dziecko uczy się głównie przez obserwowanie otoczenia i naśladowanie zachowań osób bliskich. Nie rozumie jeszcze sensu tych działań, skupia się na nauczeniu ruchów, poznaniu ciała. Czasem może się wydawać, że działania tak małych dzieci są chaotyczne i bezsensowne- nic bardziej mylnego! Sensem tych czynności jest opanowanie podstawowych ruchów i (na podobnej zasadzie) mowy- przez powtarzanie. Dziecko idzie np. jak matka przez kuchnię, podnosi te same przedmioty co ona, wykonuje podobne ruchy - w ten sposób uczy się od rodzica.

W tym okresie najlepsze zabawki to :
• zrobiona z supełków lalka
• miękka piłka z materiału
• kosz z drewnianymi klockami
• kasztany i żołędzie
• drewniane figurki ludzi
• konik na biegunach

2. Okres między 3 a 5 rokiem życia - jest to okres rozwoju wyobraźni. Dziecko opanowało już na podstawowym poziomie ruchy i mowę, teraz przyszedł czas na wykorzystanie i dalszy rozwój tych umiejętności. Dziecko nadal naśladuje osoby bliskie, ale teraz zaczyna pojmować sens i cel tych działań- uczy się zachowań społecznych. Np. naśladując rodzica, który gotuje obiad podobnie jak on wkłada do garnka kasztany, żołędzie, miesza patykiem i robi zupę.
W tym okresie wskazane są zabawy oparte na sytuacjach społecznych np. zabawa w sklep, w dom, w pracę.

Zabawki przydatne w tym wieku to :
• lalka
• chusty do owijania lalek
• łóżeczko, kołyska dla lalek
• zwierzątka z drewna lub szmaciane
• drewniany konik z wozem lub bryczką
• namiot (może być koc rozpostarty na krzesłach) do zabawy w sklep

3. Wiek od 5 do 7 roku życia – w tym okresie dziecko coraz częściej czerpie pomysły z własnych potrzeb i wyobrażeń - ciągle naśladuje dorosłych, ale ma coraz więcej własnych pomysłów dotyczących zabawy, rozwija się wola i inicjatywa dziecka. Dzieci w tym wieku mają nieposkromioną fantazję - wymyślają coraz to nowe sytuacje, zabawa w dom nagle zmienia się w zabawę w gabinet lekarski, odgrywają scenki, całymi dniami rozbudowują zabawę aż do momentu, kiedy się znudzą i rozpoczynają od nowa.

Zabawki odpowiednie do tego wieku to:
• lalki i ubranka dla lalek
• książki z obrazkami
• pudełko z nożyczkami, papierem kolorowym, klejem, bibułkami
• zrobione na drutach lub szydełku zwierzątka
• kukiełki do zabawy w teatrzyk

Lalka naturalna

Od około trzeciego roku życia ważną zabawką staje się lalka. Za jej pomocą dziecko uczy się tzw. małej motoryki, czyli kontroli ruchów palców i dłoni - przebiera lalkę, czesze ją, zapina guziki i wiąże sznurówki. Lalka staje się najlepszym przyjacielem i powiernikiem dziecięcych trosk. Dziecko za jej pomocą uczy się opieki nad kimś słabszym - zaczyna rozumieć, że na zimowy spacer lalę należy ubrać w płaszczyk, a na plażę trzeba przebrać ją w strój kąpielowy. Dziecko uczy się zachowań społecznych. Lalka często wykorzystywana jest do zabaw w dom, w lekarza, w szkołę - dlatego tak ważne jest, żeby lalka była wykonana z właściwych materiałów i była przyjazna dziecku.

Lalki waldorfskie to laki szmaciane wykonane w całości z naturalnych tkanin i wypełnione owczym runem. Są przyjazne i ładne - bez wydłużonych kończyn czy nienaturalnie zaznaczonych rysów twarzy. Sama lalka, jej ubranka i przedmioty kształtują u dziecka poczucie estetyki i rozwijają jego wyobraźnię. Ważne jest, żeby lalka była proporcjonalna i przypominała posturą małego człowieka. Lalka posiada ubranka, które dziecko może zmieniać. Ubranka podobnie jak i sama lalkę można prać.

Lalki waldorfskie wykonane są z dużą starannością, z myślą o latach użytkowania. Nadają się do zabawy zarówno dla chłopców jak i dziewczynek - są lalki obu płci. Lalki, które prezentuję na mojej stronie ( http://terefere-lalki.blogspot.com ) są zawsze starannie przemyślane i wykonane - każda z nich może stać się przyjacielem dzieciństwa, towarzyszem zabaw i ulubioną przytulanką, którą po latach dorosły już człowiek wyciągnie ze skrzyni w piwnicy lub na strychu i przypomni sobie swoje dziecięce lata.

Zabawki i laki waldorfskie zafascynowały mnie nie tylko ze względu na swoją urodę, ale też walor pedagogiczny. Jestem psychologiem, na co dzień pracuje z dziećmi i młodzieżą i wiem jak ważny jest prawidłowy rozwój od najwcześniejszych lat. Jestem zwolenniczką zabawek naturalnych- wykonanych z drewna, materiału, papieru. Uważam, że takie zabawki zachęcają do wspólnego spędzania czasu z dzieckiem - do przebierania lalki razem z mamą, układania jej do snu z tatą czy do spacerów po parku z babcią i dziadkiem, żeby lalę pohuśtać na huśtawce.

Więcej o lalkach i zabawkach naturalnych dowiedzą się Państwo na http://terefere-lalki.blogspot.com  Zapraszam do zapoznania się z moją pracą.

Tekst i zdjęcia - Marta Cyprys Gaudyn


Poprawiony: niedziela, 05 stycznia 2014 17:36