Budowanie poczucia sukcesu u dziecka - jak tego można dokonać w przedszkolu PDF Drukuj Email
Wpisany przez Anna Olędzka - Bukowska   
wtorek, 19 lutego 2013 15:29
Budowanie poczucia sukcesu u dziecka - jak można tego dokonać w Przedszkolu

Wychowanie w naszej kulturze oparte jest w głównej mierze na podkreślaniu deficytów i trudności naszych dzieci.
altSpowodowane jest to przekonaniem, które jest w nas głęboko zakorzenione, iż wychowywanie polega w głównej mierze na karceniu za złe zachowanie i pokazywaniu braków w celu motywowania do wytężonej pracy, dlatego też na pytanie skierowane do rodziców i/ lub nauczycieli jakie dziecko ma mocne strony bardzo często zapada cisza, gdyż w pierwszej kolejności przychodzi nam na myśl co dziecko robi źle lub poniżej normy. Bardzo ważne jest żebyśmy w pierwszej kolejności zauważali wszystko to co dziecko robi dobrze, czyli wszystko to z czego jesteśmy zadowoleni  i/ lub  to co uważamy za coś normalnego i naturalnego. Szczególne ważne jest zwracanie uwagi na czynności, które my uważamy za coś naturalnego i normalnego, ponieważ dorośli maja skłonność do zwracania szczególnej uwagi na zachowanie, które odbiega od normy, czyli dziecko 10 razy posprząta po sobie zabawki- dorosły tego nie zauważa, dziecko raz nie sprzątnął zabawki- dorosły wobec niego wyciąga konsekwencje.  W naszym przedszkolu prace nad budowaniem poczucia sukcesu u dzieci zaczynamy od zbudowaniu w rodzicach przekonania o słuszności chwalenia dzieci i podkreślania ich mocnych stron. W przedszkolu zwracamy szczególną uwagę na chwaleniu dzieci na forum grupy, indywidualnie oraz do rodzica. Jeżeli dziecko wykazuje deficyty w jakimś obszarze szczególnie zwracamy uwagę na wzmocnienie jego starań i pracy. Pochwała, żeby była skuteczna powinna być zbudowana w konkretny sposób, który dostarcza dziecko nie tylko informacji, że dorosłemu się podoba jego zachowanie, ale również ukazuje mu co się szczególnie podoba oraz pokazuje jego mocne strony, czyli:
(1) opis zachowania, który nam się podoba;
(2) nazwa cechy, która za takie zachowanie odpowiada;
(3) pochwała słowna, czyli np.: super, jestem zadowolony/a.
Tak skonstruowana pochwała trwale buduje poczucie sukcesu u dziecka. Ważne jest również, żeby z dzieckiem pracować ponad jego możliwości, czyli żeby cały czas stymulować dziecko do rozwoju, ale wyznaczone cele do pracy powinny być realistyczne i możliwe do osiągnięcia przez dziecko przy małym wsparciu dorosłego.  
Reasumując: poczucie sukcesu u dziecka buduje się poprzez pochwały oraz poprzez wyznaczanie realistycznych celów dla małego dziecka zgodnych z jego możliwościami wynikającymi z etapu rozwojowego, w którym aktualnie się znajduje. Bez pomocy rodziców nie uda się nikomu zbudować poczucie sukcesu u dziecka, ponieważ to rodzice są największymi autorytetami dla swoich dzieci.

Ekspert Anna Olędzka - Bukowska (na zdjęciu)
Polsko – Angielskie Przedszkole Muzyczne
Ul. Urwisko 19,  02-776 Warszawa
Tel. 22/644-39-34
Mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
http://www.zyrafa.edu.pl  


 
Poprawiony: wtorek, 07 stycznia 2014 22:04