Zabawa może być nauką PDF Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
piątek, 30 marca 2012 16:21
Zabawa może być nauką

Każdy maluch to potencjalny geniusz. Do szóstego roku życia, jego mózg przyswaja informacje bez większego wysiłku. Jak wykorzystać ciekawość dziecka i potrzebę nowych wrażeń?

Zabawna nauka

altAgnieszka Godlewska – Wawrzyniak, nauczyciel w Centrum Helen Doron Early English (fot z lewej)

Dzieci to mali odkrywcy. Codziennie dostrzegają i zapamiętują wiele szczegółów, wciąż zdobywając nowe umiejętności. Zadaniem rodziców i opiekunów jest stworzenie maluchom jak największej liczby okazji do poznania świata, otoczenia i samych siebie.
Zabawa jest integralną częścią życia dziecka oraz niezbędnym czynnikiem w okresie jego rozwoju i dorastania. Maluchy mają niespożytą ilość energii. Skupienie ich uwagi na dłużej niż 3 minuty jest  zadaniem niełatwym Czas nauki powinien więc być wypełniony wieloma atrakcjami. Aktywne formy edukacji podtrzymują zainteresowanie oraz koncentrację dziecka. Rozwijają także jego spostrzegawczość, pamięć słuchową i wzrokową. Lekcje wzbogacone o taniec, śpiew, recytacje wierszyków lub zajęcia plastyczne stymulują w dzieciach umiejętność twórczego myślenia. W zabawach grupowych nabywają natomiast naturalną zdolność do rozwiązywania problemów i przezwyciężania trudności. Poznają czym jest rywalizacja, radość zwycięstwa lub gorycz porażki. Kontakt z rówieśnikami stymuluje również rozwój społeczny dziecka, które uczy się współpracy i budowania więzi z innymi.
Zabawy ruchowe, tematyczne oraz konstrukcyjne często wykorzystuje się podczas nauki języków obcych. Wzbogacenie programu nauczania o różnego rodzaju aktywności zwiększa zaangażowanie dziecka i przynosi znacznie lepsze efekty. Dzięki tym metodom, maluch przyswaja nowy język w sposób całkowicie naturalny. Gry i zabawy intelektualne służą także powtórce materiału w różnorodnych technikach i kontekście.
Alternatywą dla tradycyjnych metod nauczania są zabawy pozwalające dzieciom osłuchać się z obcym językiem.
Dzięki nim, maluchy uczą się nowych wyrazów poprzez praktyczne zastosowanie ich znaczeń. Przykładowo, dzieci słysząc instrukcje „let’s run” zaczynają biegać po sali, kilkakrotnie powtarzając ten zwrot. W ten sposób można także szybciej zauważyć efekty nauki – maluchy rozumieją polecenie nauczyciela, ponieważ reagują na nie wykonując konkretną czynność. Dzieci szybciej poznają nowe słowa także poprzez dodatkowe pokazywanie ich znaczeń, na przykład wskazując części ciała, o których śpiewają piosenkę.
Każda zabawa ma określony wpływ na dziecko i sprawia, że dzięki niej nabywa ono nowych umiejętności. Jeśli maluch wykona poprawnie jakąś czynność, warto go pochwalić. Dzięki temu, sprawimy mu ogromną satysfakcję i zmotywujemy do dalszej akty
wności, a nowe doświadczenie lepiej utrwali się w jego pamięci.

Helen Doron Early English to międzynarodowa sieć szkół językowych obecna w ponad 30 krajach świata. Nauczanie w Centrach HDEE oparte jest na naturalnej metodzie  nauki opracowanej przez brytyjską lingwistkę – Helen Doron.  Bazuje na 10 następujących po sobie kursach, przeznaczonych dla dzieci od 3. miesiąca życia do 14 lat. Program umożliwia kontakt z językiem angielskim 14 razy w tygodniu oraz udział w ogólnorozwojowych zajęciach w małej grupie rówieśniczej. Uczniowie poznają od 250 do 1700 słów rocznie. Obecnie w Polsce znajduje się 180 szkół. Więcej informacji znajduje się na stronie: www.helendoron.pl

/źródło - alt/
Poprawiony: wtorek, 07 stycznia 2014 22:48