Autorytet rodzicielski PDF Drukuj Email
Wpisany przez Violetta Kruczkowska   
wtorek, 14 lutego 2012 17:57

Autorytet rodzicielski

Wielu rodziców jest przekonanych, że nie mogą stracić tzw. autorytetu rodzicielskiego, ponieważ przestaną „panować” nad swoim dzieckiem.

Otwarcie na świat, dostęp do mediów, wiedzy z psychologii, badań naukowych i inne gwałtowne przemianay zachodzące w dzisiejszym świecie spowodowały, że budowanie autorytetu rodzicielskiego powinno opierać się na nieco innych fundamentach niż dawniej.
Dr Thomas Gordon podkreśla podwójne znaczenie słowa autorytet. Po pierwsze autorytet oznacza wiedzę, doświadczenie, kompetencje (ktoś jest autorytetem w swojej dziedzinie). Po drugie słowo autorytet związane jest z władzą, prawem kontrolowania, rozkazywaniem, karaniem gdy naruszane zostają reguły. Według pierwszego znaczenia autorytet oddziałuje jako wpływ. Według drugiego znaczenia sprowadza się do posiadania władzy poprzez stosowanie nagród i kar.
To pomieszanie znaczeń powoduje, że rodzice często mylą autorytet rozumiany jako władza z wpływem na dziecko. Rodzice, którzy, gdy ich dzieci były małe, opierali się w wychowaniu głównie na władzy odkrywają z ogromnym zaskoczeniem, że gdy ich dzieci dorosły do wieku młodzieńczego, zaczyna im brakować sposobów wpływania na dziecko, a atrybuty władzy – kary i nagrody – przestają być skuteczne. Z tego powodu w ogromnej liczbie rodzin dorastanie dzieci niesie ze sobą wiele niepokoju, gniewu, gwałtownego buntu.

Kiedy dziecko dorasta

Oczywiście każdy rodzic chciałby, aby dorastające dzieci były odpowiedzialne, liczące się z potrzebami rodzica, zdolne do współpracy, szczęśliwe – to naturalne.
W miarę upływu lat, kiedy rodzice próbują zmienić zachowanie dorastajacego dziecka, stosując nadal rozwiązania siłowe, natrafiają na coraz silniejszy jawny bądź bierny opór. Nawet jeśli rodzice osiągają rezultat swych działań to nie zmienią pragnień i myśli dziecka, bo gdy tylko rodzicielska władza słabnie dorastające dziecko powróci do zwalczanych przez rodziców zachowań.
Gdy rodzice zdecydują się zrezygnować z działania z pozycji siły (odrzucić władzę jako formę autorytetu) nie znaczy to, że rezygnują z wywierania wpływu na dzieci. Jest jasną sprawą, że pragną oni przekazać dzieciom swoją wiedzę, mądrość życiową i bogate doświadczenie.

Warto przygotować się do roli rodzica

Dzieci bardzo potrzebują tego rodzaju wpływu, a tym chętniej będą z niego korzystać i wsłuchiwać się w głos rodziców, gdy ich wzajemna więź nie dozna szkody przez postawę rodzicielskiego autorytetu z pozycji siły - autoryzowani trenerzy metody Gordona w Polsce przypominają o tym rodziciom na wszystkich kursach Treningu Skutecznego Rodzica.
Kiedy rodzice zrozumieją, że ich wpływ na dzieci będzie większy, jeśli nie będą występować z pozycji siły, staną się bardziej skłonni z owej siły zrezygnować. Niektórzy rodzice boją się jednak tak postapić, bo wydaje im się, że staną się nazbyt ustępliwi. Metoda bez przegranych, która przekazywana jest na Treningu Skutecznego Rodzica, pomaga radzić sobie z konfliktami bez uciekania się do władzy, pomaga dzieciom by zmieniły swoje zachowania bez przymusu czy ustępowania rodzica.
Kurs porządkuje rodzicom wiele kwestii związanych z pojęciem autorytetu rodzicielskiego. Daje umiejętności, które pomagają w stwarzaniu takich więzi i relacji, w których dzieci znacznie chętniej reagują na wpływ rodziców.

Violetta Kruczkowska
licencjonowany reprezentant
Gordon Training International w Polsce


Centrum Komunikacji Gordona rozpoczęło swoją działalność w 2005 roku i od tej pory jest wyłącznym licencjonowanym reprezentantem Gordon Training International w Polsce. Jest firmą szkoleniową i edukacyjną oferującą szkolenia mające na celu poprawienie efektywności i jakości relacji międzyludzkich.

Więcej informacji na:
www.gordon.edu.pl 

Poprawiony: niedziela, 05 stycznia 2014 18:21