Seaty hybrydowe i elektryczne Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
czwartek, 17 listopada 2011 13:13

HYBRYDOWE I ELEKTRYCZNE SEATY

Pierwszy w pełni elektryczny SEAT

• Firma przedstawia nowe odsłony modeli Altea XL i Leon w wersjach Electric Ecomotive i TwinDrive Ecomotive z napędem hybrydowym
• SEAT przewiduje, że produkcja hybrydowych i elektrycznych pojazdów rozpocznie się w roku 2015 
• Transport elektryczny wzmacnia strategię SEAT-a, ukierunkowaną na dbałość o środowisko

alt

Firma SEAT ogłosiła, że trwają prace nad zaprojektowanym w Hiszpanii pierwszym w pełni elektrycznym samochodem. Altea XL Electric Ecomotive, elektryczny i tym samym nie wydzielający żadnych spalin pojazd, to tylko jedna z pozycji, które Hiszpański producent pragnie w przyszłości wprowadzić na rynek motoryzacyjny. Druga to Leon TwinDrive Ecomotive, samochód wyposażony w jednostkę hybrydową.

Na przestrzeni kolejnych miesięcy, firma SEAT udostępni oba te modele instytucjom rządowym w Katalonii i Madrycie. Pojazdy staną się częścią ich floty samochodowej. Pozwoli to na uzyskanie informacji zwrotnej dotyczącej obsługi samochodów i oceny potencjału produkcji pojazdów elektrycznych na szerszą skalę. Firma przewiduje, że pierwsze pojazdy elektryczne opuszczą linię montażową w roku 2015, zaś w kolejnym produkowane będą również te w pełni elektryczne. 

Polityką SEAT-a jest wprowadzenie szerokiej gamy alternatywnych technologii. Dlatego też, hiszpański producent zamierza wypuścić dwa świetnie uzupełniające się modele pojazdów w tym samym czasie. 

Prezes firmy SEAT James Muir mówi: „Klienci pragną zrównoważonych form transportu, jednakże, ich potrzeby są zróżnicowane.  Dlatego też, wierzymy, że równoczesny rozwój dwóch różnych technologii, pozwoli firmie SEAT sprostać ich oczekiwaniom”.

Wiadomość o planach wprowadzenia pierwszych elektrycznych samochodów zbiegła się z nową ofertą firmy SEAT, która na przełomie kolejnych dwunastu miesięcy ma być wzbogacona o cztery nowe modele.  Pierwszym z nich jest miejski samochód - Mii.

Transport elektryczny - wspólny wysiłek

Przyszłość transportu elektrycznego w Hiszpanii zależy nie tylko od pojazdów, lecz również od baterii oraz odpowiedniej infrastruktury. Z tego też powodu, SEAT, największy przemysłowy inwestor w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w Hiszpanii, kieruje projektem CENIT VERDE. Projekt ten to współpraca pomiędzy producentami, uniwersytetami, jednostkami badawczymi i Hiszpańskim Ministerstwem Nauki i Innowacji, których wspólnym celem jest, aby elektryczne samochody stały się w Hiszpanii rzeczywistością.


Altea XL Electric Ecomotive, pierwszy elektryczny samochód marki SEAT

W Hiszpanii, samochód Altea XL Electric Ecomotive przeciera szlaki w transporcie elektrycznym. Wyposażony jest on w akumulator zapewniający zasięg 135 kilometrów. Silnik o mocy 115 KM (85kW) i momencie obrotowym wynoszącym 270 Nm to gwarancja przyjemności z jazdy. Połączenie tych dwóch parametrów pozwala osiągnąć prędkość rzędu 135 km/h.  Dzięki przestronnemu przedziałowi pasażerskiemu i pojemnemu bagażnikowi, elektryczna wersja modelu Altea XL jest świetnym rozwiązaniem dla rodziny lub firmy transportowej. 

Co więcej, baterie umieszczono w taki sposób (pod tylnymi siedzeniami i bagażnikiem), aby nie ograniczały przestrzeni przedziału pasażerskiego.  Zaawansowany system odzyskiwania energii z hamowania optymalizuje zużycie energii. Ponadto, gdy elektryczna wersja modelu Altea XL zaparkowana jest na słońcu, umieszczone na dachu ogniwa fotowoltaiczne umożliwiają recyrkulację świeżego powietrza w przedziale pasażerskim, co znacznie obniża zużycie energii, która potrzebna jest w momencie uruchomienia układu klimatyzacji. 

Dr Matthias Rabe, Wiceprezes ds. Badań i Rozwoju w firmie SEAT mówi „Przyszłość SEAT-a w transporcie elektrycznym jest pewna. Altea XL Electric Ecomotive pokazuje, jak zaawansowana jest nasza technologia”. Dodaje również , „że celowo wybrano model Altea XL, jako pierwszy elektryczny samochód. Pozwoli to nam sprawdzić liczne zastosowania samochodu.

Leon TwinDrive - samochód uniwersalny

Nowy SEAT Leon TwinDrive Ecomotive stanowi przełom w dziedzinie pojazdów hybrydowych, ponieważ łączy on zalety tradycyjnego silnika spalinowego i silnika nieemitującego substancji szkodliwych. W trybie elektrycznym system TwinDrive pozwala pokonać dystans 52 kilometrów, z maksymalną prędkością 120 km/h. W trybie hybrydowym (silnik elektryczny razem ze spalinowym), zużycie paliwa wynosi jedynie 1,7 litra benzyny lub 18,5 KWh na 100 km, prędkość maksymalna to 170km/h, a emisja CO2 równa jest 39 g/km. 

Według Dr Matthiasa Rabe, Wiceprezesa ds. Badań i Rozwoju w firmie SEAT „Leon TwinDrive Ecomotive jest innowacyjnym rozwiązaniem. Z technicznego punktu widzenia, samochód umożliwia jazdę w trybie elektrycznym, pozwalając równocześnie cieszyć się zaletami napędu hybrydowego". Dodaje również, że „Dzięki dużemu zasięgowi samochodu, żaden z Klientów nie będzie musiał zmieniać swoich przyzwyczajeń związanych z podróżą”.

Pojazdy Ecomotive, transport z niską emisją spalinalt

Altea XL Electric Ecomotive i Leon TwinDrive Ecomotive to nie pierwsze próby firmy SEAT w dziedzinach zrównoważonego transportu i ochrony środowiska. Hiszpański producent ma wieloletnie doświadczenie w produkcji samochodów, charakteryzujących się niską emisją spalin. Ponad 60% aut produkowanych w Hiszpanii przez SEAT-a cechuje się emisję spalin CO2 poniżej 130 g/km. 

Ibiza Ecomotive z silnikiem o mocy 75 KM (55KW) jest rekordzistą w tej kwestii, ponieważ w trybie mieszanym spala jedynie 3,4 litra na 100km, zaś emisja spalin nie przekracza 89 g/km. Co więcej, SEAT wprowadza do rodziny aut Ecomotive modele Leon, Altea, Altea XL, Alhambra i nowy samochód miejski Mii, wszystkie o podobnych parametrach, jeśli chodzi o spalanie i emisję substancji szkodliwych.

Martorell, zrównoważony zakład produkcyjny

Zaangażowanie firmy SEAT w ochronę środowiska stale rośnie. Prowadzonych jest wiele projektów, których głównym celem jest redukcja emisji CO2 i wykorzystanie zasobów energetycznych w sposób efektywny i zrównoważony. Jako przykład warto wymienić tutaj wprowadzenie przez SEAT-a EuroEnergest systemu monitorującego zużycie energii. Pozwala on wykorzystywać energię w sposób efektywny, równocześnie zmniejszając emisję spalin CO2  o 3900 ton na rok. 

Dzięki takiej strategii SEAT otrzymał wiele wyróżnień. Jedną z ostatnich, a zarazem pierwszy raz przyznaną hiszpańskiej firmie, jest standard ISO 50.001, dotyczący efektywności energetycznej.

„SEAT in the Sun”, z 4 do 8 MW w krócej niż jeden rok

Jednym z najważniejszych projektów jest „SEAT in the Sun”, największy zakład z ogniwami fotowoltaicznymi w Hiszpanii i jeden z największych tego typu, jaki istnieje w europejskim przemyśle motoryzacyjnym. Równie innowacyjnym pomysłem było zamontowanie paneli fotowoltaicznych w strefach tymczasowego magazynowania samochodów marki SEAT. Po rozpoczęciu tego projektu, wydajność wzrosła dwukrotnie z 4 do 8 megawatów przez ostatnich kilka tygodni.

W następnym roku, po zakończeniu ostatniego etapu projektu, wydajność ma wzrosnąć aż do 10,6 MW. Oznacza to, że inicjatywa „SEAT in the SUN” umożliwia redukcję emisji spalin CO2  o 6200 ton rocznie.

Pociągiem z Martorell do każdego zakątka świata

Firma SEAT jest również pionierem, jeśli chodzi o wykorzystanie kolei w transporcie pojazdów i części samochodowych. W 2008 roku firma otworzyła Autometro, specjalne połączenie kolejowe do przewozu gotowych aut pomiędzy Martorell i portem Barcelony. Obecnie SEAT eksportuje ponad 40% swoich samochodów transportem morskim, z czego 95% dociera najpierw do portu Barcelona za pośrednictwem kolei. Ponadto, SEAT otworzył Cargometro, linie łączącą fabrykę w Martorell z kompleksem Zona Franca.  Oba połączenia kolejowe pozwalają zmniejszyć ilość ciężarówek na drodze o ok. 57000, co odpowiada redukcji emisji spalin CO2 o 2600 ton na rok.

Idąc dalej, otwarcie „korytarza śródziemnomorskiego” (ang. Mediterranean corridor) pozwoli marce SEAT kontynuować rozwój strategii eksportu samochodów za pośrednictwem kolei. Udział transportu kolejowego wzrośnie wówczas z 11% do 30%.

 

/ źródło - Iberia Motor Company S.A./

 

Poprawiony: piątek, 10 stycznia 2014 20:19