Nowe zasady realizacji zleceń na sprzęt stomijny, czyli jak nie zgubić się w nowych przepisach? |
Wpisany przez S.Z. |
wtorek, 11 lutego 2020 15:42 |
Nowe zasady realizacji zleceń na sprzęt stomijny, czyli jak nie zgubić się w nowych przepisach?Od 1 stycznia 2020 roku obowiązują nowe zasady wystawiania i realizacji zleceń na wyroby medyczne, w tym sprzęt stomijny, pieluchomajtki i cewniki. Elektroniczne potwierdzanie zleceń w NFZ, którego można dokonać w gabinecie lekarskim, ma oszczędzić niepełnosprawnym pacjentom oraz ich opiekunom dojazdów i często długiego oczekiwania w kolejkach w oddziałach NFZ. W praktyce, w niektórych placówkach wystawiane są nadal stare zlecenia, ponieważ przychodnie są jeszcze w trakcie przejścia na system nowych zleceń. Od 1 kwietnia br. korzystanie z nowego systemu będzie obowiązkowe. Co stomicy powinni wiedzieć, by nie zgubić się w przepisach? Nowe zlecenie elektroniczne – podstawowe informacjePierwsze zlecenie pacjent otrzymuje wraz z wypisem ze szpitala. Zlecenie jest w postaci wydruku, na którym znajdują się m.in. dane adresowe, pesel, kod choroby, ilość i rodzaj wyrobów medycznych, termin ważności zlecenie i dane wystawcy. Od stycznia 2020 roku zlecenia mogą być potwierdzane już w trakcie wizyty u lekarza. W przypadku, gdy lekarz dysponuje dostępem do systemu i zlecenie pozytywnie przejdzie weryfikację online, na zleceniu znajdzie się także kod kreskowy, unikalny numer zlecenia oraz adnotacja, czy zlecenie udało się potwierdzić, jeśli natomiast lekarz nie ma dostępu do systemu lub Internetu, pacjent otrzyma zlecenie bez kodu kreskowego i numeru. Sposób wystawiania zlecenia jest uzależniony od możliwości technicznych jakimi dysponuje placówka medyczna wystawiająca zlecenie. Zlecenie może być nawet wystawione odręcznie i również będzie ważne natomiast pacjent będzie z takim zleceniem musiał wykonać dodatkowe czynności. Otrzymanie zlecenia po wyjściu ze szpitalaSprzęt stomijny wydawany jest zawsze na pełne miesiące, nie ma znaczenia, czy pacjent opuszcza szpital pierwszego, czy ostatniego dnia miesiąca. Jeśli wyjście zaplanowano pod koniec miesiąca, należy dopilnować jak najszybszego przekazania zlecenia do sklepu medycznego, aby odebrać sprzęt jeszcze na bieżący miesiąc. W przypadku nowych stomików, którzy jeszcze uczą się wymiany worków i płytek, każdy worek jest na wagę złota. Warto także wypróbować środki do pielęgnacji skóry wokół stomii i akcesoria zapewniające dyskrecję i komfort funkcjonowania ze stomią. Sklepy medyczne, w których można zrealizować zlecenieZlecenie można zrealizować w sklepie medycznym, który ma podpisaną umowę z NFZ. Każdy oddział wojewódzki NFZ publikuje na swoich stronach listę sklepów medycznych ze wskazaniem, jakie grupy wyrobów medycznych mogą wydawać na refundację. Lista oddziałów wojewódzkich jest dostępna pod linkiem: https://www.nfz.gov.pl/. Czasem zdarza się, że sprzęt stomijny można znaleźć w aptece, ale są to sytuacje niezmiernie rzadkie. Nawet jeśli przez pewien czas pacjent odbiera sprzęt w jednym miejscu, może w kolejnych miesiącach wybrać innego dostawcę lub inną markę, jak również mieszać marki sprzętu na tym samym zleceniu. Zmiana nie wiąże się z żadnymi kosztami i utratą prawa do refundacji jednakże trzeba jej dokonać w NFZ lub w gabinecie lekarskim. Limity odbioru refundowanego sprzętuUstawodawca określił jednoznacznie, że dla każdego rodzaju stomii jest miesięczny limit kwotowy: kolostomia – 300 zł, ileostomia – 400 zł, urostomia – 480 zł. Przewidzianą limitem kwotę refundacji można przeznaczyć np. na woreczki, płytki lub środki do pielęgnacji stomii i skóry wokół niej. W dobrym sklepie medycznym istnieje możliwość skorzystania z podpowiedzi profesjonalistów, którzy mają doświadczenie ze względu na pracę z wieloma stomikami i szerokim spojrzeniem na różnorodność ich problemów. Czas obowiązywania zleceniaOd 1 stycznia 2020 r. zlecenia można wystawiać nawet na 12 miesięcy, ale to pacjent ze stomią decyduje na jaki okres chce odebrać sprzęt. Jednorazowo można odebrać nawet sześciomiesięczny limit. Jednak w przypadku osób rozpoczynających korzystanie ze sprzętu stomijnego lub problemów ze stomią, warto odbierać zlecenie w mniejszych częściach, gdyż raz wydany sprzęt medyczny nie podlega wymianie. Wymiana lub zwrot sprzętuWymiany sprzętu stomijnego odebranego w ramach refundacji można dokonać za pośrednictwem najbliższego oddziału NFZ. Pacjent powinien napisać pismo wyjaśniające z jakiego powodu chce dokonać wymiany. Dalsze kroki można podjąć po otrzymaniu informacji zwrotnej. Taka procedura wchodzi do praktyki razem z wprowadzeniem nowych zleceń. Dodatkowe uprawnienia do odbioru sprzętu refundowanegoW obecnie obowiązujących przepisach należy pamiętać, że kod ZN nadal uprawnia do zwiększenia przysługującego limitu na sprzęt stomijny. Odbiór w ramach zwiększonego limitu możliwy jest tylko raz w miesiącu. W praktyce oznacza to, że podczas odbierania zlecenia musimy z góry ustalić z lekarzem nasze zapotrzebowanie na sprzęt stomijny, lekarz wystawiając zlecenie np. na 12 miesięcy z góry wpisze przysługujący nam miesięczny limit. Obecnie nie ma możliwości otrzymania dodatkowego zlecenia na sprzęt, nawet jeśli nam go zabraknie, pomimo uprawnień wynikających z kodu ZN. Celem działań fundacji STOMAlife jest walka z wykluczeniem społecznym dotykającym stomików, przełamanie tabu związanego ze stomią oraz edukacja pacjentów i społeczeństwa w zakresie faktów i mitów z nią związanych. Misją inicjatywy jest zbudowanie powszechnej akceptacji dla stomików tak, by mogli powrócić do normalnej aktywności zawodowej i społecznej.
/źródło - / |
Poprawiony: wtorek, 11 lutego 2020 15:56 |