Szklanka soku poprawia pamięć, koncentrację i spostrzegawczość
Wpisany przez S.Z.   
sobota, 07 grudnia 2019 08:58

Szklanka soku poprawia pamięć, koncentrację i spostrzegawczość

Zjawisko starzejącego się społeczeństwa widoczne jest w wielu państwach Europy, w tym także w Polsce. Wiąże się to z nowymi wyzwaniami ekonomicznymi, jak również społecznymi. Nie unikniemy upływu czasu, ale stosując odpowiednią dietę możemy mieć wpływ m.in. na stan zdrowia, a co za tym idzie jakość naszego życia. Dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska dietetyk, Adiunkt w Klinice Pediatrii, Gastroenterologii i Żywienia UJ Collegium Medicum (na zdjęciu w środku tekstu), komentuje ostatnie doniesienia naukowe i wyjaśnia, jaki wpływ na funkcje poznawcze ma właściwa dieta.

 

Jak wskazują ostatnie doniesienia naukowe – dieta zawierająca cytrusy ma korzystny wpływ na funkcje poznawcze, czyli zdolności do zapamiętywania, skupiania uwagi, logicznego myślenia i przetwarzania informacji. Wiadomo, że flawanony z cytrusów, tj. hesperydyna i naringenina, są w stanie przekroczyć barierę krew-mózg (1) i zapobiegać uszkodzeniu komórek nerwowych. Metabolity flawonoidów znajdują się w najwyższych stężeniach w hipokampie, centrum pamięci mózgu i korze mózgowej, która odbiera i przetwarza informacje. Badania in vitro potwierdzają, że hesperydyna chroni przed uszkodzeniami neuronów spowodowanych stresem oksydacyjnym i hamuje śmierć komórek (2) . Związki te poprawiają mózgowy przepływ krwi, co korzystnie wpływa na komórki mózgowe (3). Obrazy rezonansu magnetycznego pokazują, że bogaty we flawonoidy 100% sok pomarańczowy może rozszerzać naczynia krwionośnie, co poprawia ukrwienie i jednocześnie obniża ciśnienie krwi. Te korzyści naczyniowe obserwuje się w obszarach mózgu związanych z tworzeniem się pamięci (4). Efekty te są szczególnie ważne dla osób starszych, które znacznie bardziej narażone są na osłabienie funkcji poznawczych, takich jak zdolność do zapamiętywania czy koncentracji uwagi.

Co więcej, w jednym z badań przeprowadzonym na grupie mężczyzn w średnim i starszym wieku wykazano, że częste spożywanie bogatego we flawonoidy soku pomarańczowego poprawia pamięć, umiejętność skupienia uwagi czy dostosowania się do zmieniających się okoliczności, jak też sprawność psychomotoryczną (5), czyli zdolność koordynacji ruchowo-wzrokowej oraz szybkość i adekwatność reakcji. Wyniki innego badania, dotyczącego spożycia soku pomarańczowego bogatego we flawanony, również wykazały korzystny wpływ regularnego spożywania soku na funkcje poznawcze. W badaniu tym osoby starsze w wieku 60-81 lat przez 8 tygodni spożywały 250 ml soku pomarańczowego na dobę. Po przeprowadzeniu badania stwierdzono poprawę funkcji wykonawczych, koncentracji uwagi i poprawę pamięci w porównaniu z grupą kontrolną (6).

Powyższe badania to kolejny dowód na to, że włączenie szklanki 100% soku pomarańczowego do zbilansowanej diety może w realny sposób pozytywnie wpłynąć na nasze samopoczucie, a także zdrowie. Co więcej szklanka soku może być jedną z min. 5 zalecanych porcji warzyw i owoców, których, zdaniem ekspertów, powinniśmy spożywać co najmniej 400 g dziennie. Jest to szczególnie istotne w dobie starzejącego się społeczeństwa i potrzeby zachowania jego wysokiej jakości życia.
***
Więcej informacji: https://fruitjuicematters.pl/pl/nauka-a-soki/surprising-new-evidence-about-100-orange-juice

(1)Manach C,Williamson G, Morand C, Scalbert A, RemesyC. Bioavailability of polyphenols in humans. I. Review of 97 bioavailability studies. Am J Clin Nutr2005;81:230S–42S
(2)Vauzour D, Vafeiadou K, Rodriguez-Mateos A, Rendeiro C, Spencer JP. The neuroprotective potential of flavonoids: a multiplicity of effects. Genes Nutr. 2008;3(3-4):115–126. doi:10.1007/s12263-008-0091-4
(3)Palmer TD, Willhoite AR, Gage FH, Vascular niche for adult hippocampal neurogenesis
J Comp Neurol, 2000, 425:479–94.
(4)VafeiAdou K, Vauzour D, Lee HY, Rodriguez-Mateos A, Williams RJ, Spencer JP (2009) The citrus flavanone naringenin inhibits inflammatory signalling in glial cells and protects against neuroinflammatory injury. Arch Biochem Biophys 484:100–109

(5) https://link.springer.com/article/10.1007/s00394-015-1016-9

(6) http://ajcn.nutrition.org/content/early/2015/01/14/ajcn.114.088518.full.pdf

/źródło - /