Nauka samodzielności, czyli jak elementy planu daltońskiego wpływają na rozwój dziecka? |
![]() |
Wpisany przez S.Z. |
niedziela, 06 października 2019 15:29 |
Nauka samodzielności, czyli jak elementy planu daltońskiego wpływają na rozwój dziecka?Choć, jako rodzice, chcemy zapewnić dzieciom maksimum opieki i troski, nie powinniśmy zapominać o tym, że dzieci potrzebują też nauczyć się samodzielności. Wiek przedszkolny to idealny moment, aby zacząć dawać dziecku wskazówki, jak samodzielnie podejmować decyzje i odpowiadać za najbliższe otoczenie. Rezultaty mogą bowiem istotnie wpłynąć na jego przyszłość i zachowania w dorosłym życiu. Jak zatem prawidłowo stymulować rozwój dziecka w tym obszarze?
Rodzice często nie widzą świata poza dziećmi i są z nimi na każdym kroku, pomagając w nawet najprostszych czynnościach, które dziecko jest w stanie wykonać samodzielnie. Nadopiekuńczy rodzice sprawiają, że dziecko zaczyna przejawiać coraz mniej inicjatywy i zawsze czeka na wsparcie. Jako rodzice możemy tłumaczyć sobie, że takie działania to korzyść dla dziecka, czy zaoszczędzenie czasu. Nasze podejście „i tak zrobimy to lepiej” może znaleźć jednak odzwierciedlenie w życiu dorosłym. Recepta jest prosta – jako rodzice odpuśćmy, dajmy dziecku szansę na podejmowanie własnych decyzji i uczestniczenie w domowych obowiązkach. To tylko wzbudzi w nim poczucie odpowiedzialności i samodzielności. Jak zrobić to najlepiej? Proponujemy w codzienne czynności wpleść elementy planu daltońskiego. Warto mieć plan. Rola rodzica w codzienności maluchaMy dorośli zawsze mamy swój plan i obowiązki, z których powinniśmy się wywiązywać. Uczyliśmy się tego przez lata z większymi lub mniejszymi sukcesami. Rozpoczęcie wprowadzania planu dnia już od najmłodszych lat to dziś niezwykle ważny element w rozwoju dziecka i zupełnie nowe spojrzenie na jego edukację. Plan daltoński to nauka samodzielności, odpowiedzialności oraz współpracy. Od czego zacząć? Planując dzień, pozwól dziecku aktywnie w tym uczestniczyć. Jeśli spędzasz czas z dzieckiem w domu, zaplanujcie wspólne chwile od poranka, aż do wieczora. Jasno wyznacz granice, kiedy jest czas na zabawę, posiłki, wspólne wyjście na zakupy, czy pilnowanie, aby w kąciku z zabawkami panował porządek. Elementami granicznymi mogą być pory posiłków: zróbcie coś razem po śniadaniu czy przed obiadem, a na spacer wybierzcie się po podwieczorku. Po obiedzie tata wraca z pracy? To świetnie, zaplanujcie wtedy wspólny czas. Takie usystematyzowanie dnia pozwoli dziecku zrozumieć, które czynności należy wykonać o określonej porze. Gwarantujemy, że już w krótkim czasie dziecko zacznie rozumieć o wiele więcej, niż może Ci się wydawać. Ile to „wkrótce”? Czyli usystematyzowanie dnia i przestrzeniZarówno w edukacji domowej, jak i przedszkolnej warto uczyć dzieci rozumienia upływającego czasu. Oczywiście nie możemy wymagać, żeby trzylatek płynnie wskazywał na zegarku wszystkie godziny, ale możemy sprawić, że nauczy się obserwować zmieniające się pory dnia i będzie je rozróżniał. Pamiętajmy o tym, że dzieci są doskonałymi obserwatorami, dlatego każdego poranka rozmawiajmy z nimi o tym, jaki jest dziś dzień tygodnia, opisujmy pogodę z oknem, omawiajmy zmieniające się pory dnia. Dzieci szybko zauważa zachodzące wokół nich zmiany. Plan daltoński przynosi długoterminowe efektyDzieci, które wychowywane są w oparciu o wykorzystanie elementów planu daltońskiego wykazują większą inicjatywę, samodzielność, obowiązkowość. Dziecko, które już od najmłodszych lat starało się wykonywać powierzone mu zadania, łatwiej radzi sobie w szkole np. w podejściu do szkolnych obowiązków, odrabianiu lekcji, zaplanowaniu swojego czasu na naukę i zabawę. Pierwszoklasista bez problemu umie wykonać wiele zadań samodzielnie, ma swoje zdanie i nie boi się konfrontacji z rówieśnikami. Elementy planu daltońskiego w praktyce• TABLICA DO PLANOWANIA • POMYSŁ NA DOMOWY ZEGAR Więcej informacji: www.kids-co.pl /źródło - |
Poprawiony: niedziela, 06 października 2019 16:08 |