Inteligentna Mobilność w praktyce - Nissan BladeGilder i nie tylko Drukuj
Wpisany przez S.Z.   
poniedziałek, 29 sierpnia 2016 10:05

Nissan BladeGlider przykładem zastosowania Inteligentnej Mobilności w praktyce

Samochód elektryczny o znakomitych osiągach przechodzi od stadium koncepcji prezentowanej na targach motoryzacyjnych do prototypu debiutującego w Rio de Janeiro

• Zaawansowany, w pełni elektryczny zespół napędowy zapewnia imponujące osiągi i znakomitą dynamikę jazdy
• Przyjemność z bezemisyjnej jazdy – centralna pozycja kierowcy i miejsce dla dwóch pasażerów z tyłu
• Polecamy video: https://www.youtube.com/watch?v=oLlbGSOogUQ

Dotychczasowa gwiazda targów motoryzacyjnych stała się w pełni funkcjonalnym, zaawansowanym prototypem. Radykalny Nissan BladeGlider Concept to już nie fantazja, a rzeczywistość.

Nissan BladeGlider, zaprezentowany po raz pierwszy jako statyczne studium projektowe na Salonie Samochodowym Tokio 2013, zapowiadał fascynującą przyszłość bezemisyjnych samochodów elektrycznych Nissana.

„Te prototypy są kwintesencją dążenia Nissana do rozbudowy filozofii inteligentnej mobilności, zgodnie z którą przyjemność z jazdy łączy się z odpowiedzialnością za środowisko. Nissan uważa, że kierowcy powinni z zadowoleniem przyjmować bezemisyjną przyszłość, której BladeGlider jest doskonałym przykładem. To samochód elektryczny dla tych kierowców, w których żyłach zamiast krwi płynie benzyna” – powiedział Carlos Ghosn, Prezes i Dyrektor Generalny w Nissan Motor Co., Ltd.

Zgodnie z wizją producenta był to zwrotny i oszczędny samochód elektryczny nadający nowy wymiar przyjemności z jazdy oraz związanym z nią emocjom. Dzięki niemal bezgłośnie pracującemu elektrycznemu zespołowi napędowemu samochód miał „szybować” po drodze, zaś jego aerodynamiczna sylwetka kojarzyła się z rozwijającym ogromne prędkości samolotem ze skośnym układem skrzydeł.

Debiut prototypów BladeGlider stanowi kolejny dowód zaangażowania Nissana w rozwój pojazdów o zerowej emisji oraz nowych technologii autonomicznych systemów napędowych i łączności. Samochód elektryczny, który dotychczas sprzedał się w największej ilości to Nissan LEAF a marka jest pionierem Inteligentnej Mobilności, która wieloetapowo zostanie wdrożona w wielu pojazdach w najbliższych latach.

Teraz, po dwóch latach prac projektantów, inżynierów i konstruktorów, Nissan BladeGlider przeszedł ewolucję, stając się fascynującym, realnym studium wykorzystującym potencjał zaawansowanej technologii samochodu elektrycznego. BladeGlider jest kwintesencją „inteligentnej mobilności” – filozofii projektowania samochodów według nowatorskiego podejścia do prowadzenia pojazdu, źródła jego napędu i integracji ze społeczeństwem.

W modelach demonstracyjnych zastosowano zaawansowaną konfigurację podwozia z wąskim rozstawem przednich kół, zapewniającym optymalną sprawność aerodynamiczną i stabilność prowadzenia.

Osadzone na zawiasach przy tylnym słupku i otwierane do góry drzwi z wysoko poprowadzoną krawędzią szyb dostarczają niezapomnianych wrażeń przy wsiadaniu do kabiny i jej opuszczaniu. Otwarty dach Nissana BladeGlider jest wzmocniony zintegrowaną konstrukcją zabezpieczającą przedział pasażerski w przypadku wywrócenia się pojazdu. Dzięki temu wrażenia z jazdy otwartym samochodem wyścigowym są dostępne przy poziomie bezpieczeństwa porównywalnym z coupé.

W kabinie przypominającej kształtem grot strzały fotel kierowcy jest nieco wysunięty przed siedzenia pasażerów, którzy dzięki temu mają więcej przestrzeni na nogi. Wszystkie osoby podróżujące samochodem mogą obserwować otoczenie przez panoramiczną, jednolitą szybę otaczającą kokpit. Przyciski zamontowane na kierownicy służą do sterowania systemami pojazdu, a dane takie jak prędkość, stan naładowania akumulatora, parametry trybu odzyskiwania energii oraz mapa momentu obrotowego są prezentowane na zaawansowanym wyświetlaczu. Po bokach centralnego wyświetlacza znajdują się dwa dodatkowe ekrany, na których kierowca ogląda obraz ze skierowanych do tyłu kamer umieszczonych tuż za przednimi kołami i obejmujących swoim zasięgiem przestrzeń po bokach i z tyłu pojazdu. Jako alternatywa dla tradycyjnych bocznych lusterek system kamer i ekranów poprawia sprawność aerodynamiczną Nissana BladeGlider. Po włączeniu biegu wstecznego na ekranach wyświetlany jest obraz z dwóch innych kamer zamontowanych z tyłu elementu konstrukcyjnego zapewniającego ochronę w przypadku przewrócenia się pojazdu, ułatwiając cofanie.

W 100% elektryczny napęd gwarantuje znakomite osiągi, które uzyskano dzięki technologii akumulatorów i silników opracowanej przez partnera technicznego Nissana w projekcie BladeGlider, firmę Williams Advanced Engineering. Maksymalna prędkość egzemplarzy demonstracyjnych przekracza 190 km/h*, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi niespełna 5 sekund*. Tylne koła są napędzane dwoma silnikami elektrycznymi o mocy po 130 kW, umieszczonymi po jednym z każdej strony.

W układzie napędowym zastosowano system rozdziału momentu obrotowego na napędzane koła pod kątem poprawy właściwości jezdnych. Dzięki takiemu wektorowaniu momentu obrotowego ewentualna podsterowność powoduje automatyczne zwiększenie momentu przekazywanego na koło po zewnętrznej stronie zakrętu w celu skompensowania tego zjawiska.

System rozdziału momentu obrotowego ma raczej wspomagać doświadczonego kierowcę niż decydować o jego stylu jazdy, dlatego może on działać w trzech ustawieniach: „wyłączony”, „zwrotność” oraz „dryft”.
NISSAN SALES CEE Kft
Źródłem energii jest wysokowydajny, pięciomodułowy akumulator dostarczający moc 220 kW. Na potrzeby modelu opracowano specjalne układy chłodzenia akumulatora i silników.

Wnętrze Nissana BladeGlider odzwierciedla sportowy charakter pojazdu, między innymi poprzez takie detale, jak 4 punktowe pasy bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów. Fotele zapewniają znakomite podparcie boków i ud kierowcy oraz pasażerów. Wyściełano je przyjemną w dotyku tapicerką z tkaniny i żywicy epoksydowej, dzięki czemu uzyskano solidny i dobrze przylegający do odzieży materiał, który zapewnia wygodę i utrzymuje osobę siedzącą w fotelu na miejscu.

Przygotowano dwie propozycje kolorystyczne wykończenia wnętrza – zielony Cyber i pomarańczowy Stealth. Kolory te zastosowano w górnej części oparcia, otaczając je srebrnym odblaskowym materiałem, który przyciąga wzrok i podkreśla sportowy charakter samochodu. Dolna części fotela jest pokryta czarnym, wzorzystym materiałem z zielonym lub pomarańczowym pasem otaczającym siedzisko.

W sierpniu w Rio de Janerio zaprezentowane zostaną dwa egzemplarze Nissana BladeGlider. Jeden będzie wystawiony na statycznej ekspozycji w Parku Olimpijskim, a drugim przedstawiciele mediów i ważni goście będą odbywali dynamiczne przejażdżki.

BladeGlider – dane techniczne:
Prędkość maksymalna > 190 km/h (115 mph)*
Przyspieszenie 0-100 km/h (62 mph) < 5 s
Moc 200 kW (268 KM)
Moment obrotowy 707 Nm
Masa 1 300 kg
Długość 4 300 mm
Szerokość 1 850 mm
Wysokość 1 300 mm
Rozstaw osi 2 800 mm

*Dane szacunkowe

1000-kilometrowa wyprawa elektrycznym Nissanem LEAF
Wielu ludziom fascynującym się motoryzacją nie trzeba przedstawić węgierskiego blogu Turbometal, słynnego z ekstremalnych nagrań samochodowych. Tym razem dostał on do dyspozycji elektrycznego Nissana LEAF, aby przetestować go... daleko poza miastem. Z Budapesztu blogerzy musieli nim dojechać do Mediolanu na Finał UEFA Champions League, który odbył się 28-ego maja.
Kierowców nie trzeba dziś przekonywać, że auto w 100% elektryczne jest najbardziej ekonomicznym i ekologicznym wyborem. Jednak wiele osób wciąż żywi wątpliwości, na ile taki pojazd sprawdzi się w dłuższej trasie, poza granicami miasta.
Obecnie samochód elektryczny kupowany jest głównie jako drugi pojazd w gospodarstwie domowym. Pomimo to Nissan przekonuje, że świetnie się sprawdza także jako auto rodzinne. Świadczą o tym dane sprzedażowe – ponad 230 000 egzemplarzy sprzedanych globalnie. Nie przez przypadek LEAF jest najchętniej kupowanym samochodem elektrycznym na świecie.
Wprawdzie tym razem ekipa Turbometal nie strąciła auta testowego z urwiska – jak to pokazali w jednym z poprzednich filmów – niemniej Nissan LEAF został przetestowany w różnych niestandardowych okolicznościach. Powstał z tego krótki, 14-minutowy film: https://www.youtube.com/watch?v=lKqwC534DMo

 

Nissan prezentuje samochód elektryczny z ogniwami paliwowymi zasilanymi bioetanolem, o zasięgu powyżej 600 km
Nissan Motor Co., Ltd. zaprezentował w Brazylii pierwszy na świecie prototypowy pojazd napędzany ogniwem paliwowym ze stałym tlenkiem (SOFC) zasilanym energią elektryczną wytwarzaną z bioetanolu.
Ten przełomowy model, nowy lekki samochód dostawczy, może wykorzystywać kilka rodzajów paliw, w tym etanol i gaz ziemny, jako źródło zasilania do wytwarzania prądu elektrycznego.

Prezes i dyrektor generalny firmy Nissan, Carlos Ghosn, powiedział: „Ogniwo paliwowe e Bio może znaleźć zastosowanie w przyjaznych dla środowiska środkach transportu i tworzy szanse rozwoju regionalnej produkcji energii, umożliwiając jednocześnie dalsze korzystanie z istniejącej infrastruktury. W przyszłości ogniwo paliwowe e-Bio stanie się jeszcze bardziej przyjazne dla użytkownika. Transportowanie wody zmieszanej z etanolem jest łatwiejsze i bezpieczniejsze niż większości innych paliw. Rozwiązanie to ma tym większy potencjał rynkowy, że nie wymaga budowy zupełnie nowej infrastruktury”.

DANE TECHNICZNE
Pojazd bazowy e-NV200
Pojemność akumulatora 24 kWh
Źródło energii prąd elektryczny, etanol
Pojemność zbiornika paliwa 30 litrów
Moc SOFC 5 kW
Zasięg ponad 600 km
* Dane techniczne dotyczą pojazdu prototypowego i mogą ulec zmianie bez zapowiedzi.
Prototypowy pojazd z ogniwem paliwowym jest odzwierciedleniem nieustannego zaangażowania Nissana w rozwój pojazdów o zerowej emisji oraz opracowywanie nowych technologii, w tym autonomicznych systemów napędowych. Już w tej chwili marka oferuje w swojej gamie najlepiej sprzedający się w 100% elektryczny samochód na świecie, model LEAF, i jest pionierem inteligentnych systemów mobilności, które zostaną wdrożone w wielu pojazdach Nissana w ciągu najbliższych lat.
Nowe osiągnięcie w zakresie bezemisyjnej mobilności – prototypowy pojazd z ogniwem paliwowym e-Bio – pracuje na czystym etanolu, pozyskując energię umożliwiającą naładowanie akumulatora o pojemności 24 kWh, co pozwala na przejechanie ponad 600 kilometrów. Nissan będzie prowadził dalsze testy prototypu na drogach publicznych w Brazylii.

Link do filmu przedstawiającego prototyp: http://www.newsroom.nissan-europe.com/EU/en-gb/Media/Media.aspx?mediaid=148658.

O rozpoczęciu prac badawczo-rozwojowych nad ogniwem paliwowym e Bio Nissan poinformował w czerwcu tego roku w Jokohamie. Zespół napędowy wykorzystujący tę technologię jest ekologiczny, charakteryzuje się wysoką sprawnością i łatwością doprowadzenia paliwa oraz pracuje na czystym etanolu lub etanolu zmieszanym z wodą. Spaliny emitowane przez układ mają czystość porównywalną z powietrzem atmosferycznym, co przekłada się na neutralny bilans węglowy. Ogniwo paliwowe e Bio oferuje również zalety typowe dla samochodu elektrycznego, takie jak znakomite przyspieszenie i cicha jazda przy niskich kosztach eksploatacji, a jednocześnie zasięg porównywalny z samochodem wyposażonym w silnik benzynowy.
Do produkcji bioetanolu wykorzystuje się głównie trzcinę cukrową i kukurydzę. Paliwo to jest powszechnie dostępne w krajach Ameryki Północnej i Południowej, które dysponują rozbudowaną infrastrukturą do jego produkcji. Łatwa dostępność etanolu i niska palność jego mieszanki z wodą ułatwią wprowadzenie systemu na rynek, tym bardziej, że jego stosowanie nie zależy w istotnym stopniu od istniejącej infrastruktury ładowania pojazdów ani nie jest przez nią ograniczane. W przyszłości kierowcy być może będą mogli zaopatrywać się w paliwo nawet w małych sklepach detalicznych.
W dążeniu do realizacji założeń społeczeństwa zeroemisyjnego i bezwypadkowego Nissan stawia na automatyzację i elektryfikację pojazdów. Obietnica marki Nissan „Innovation that excites” jest realizowana w ramach strategii „inteligentnej mobilności”, która koncentruje się na sposobach zasilania samochodów oraz ich integracji ze społeczeństwem poprzez dostarczanie jak najwięcej radości z jazdy.
Ogniwo paliwowe e-Bio to urzeczywistnienie stworzonej przez Nissana koncepcji „inteligentnej energii”, której celem jest obniżanie zużycia paliwa i elektryfikacja samochodów oraz zwiększanie radości z jazdy, co jest widoczne w przypadku akumulatorowych samochodów elektrycznych, takich jak Nissan LEAF, e-NV200, oraz hybrydowego napędu e Power złożonego ze specjalnego silnika dużej mocy i wytwornicy prądu.
Nissan będzie nadal oferował klientom atrakcyjne rozwiązania, wyposażając swoje pojazdy w systemy umożliwiające pozyskiwanie prądu z różnych paliw i uwzględniając problemy infrastrukturalne związane z dostawą energii w poszczególnych regionach świata.


Nissan w Europie
Nissan posiada jedną z najbardziej kompleksowych ofert w Europie spośród producentów samochodów pochodzących z innych kontynentów. Firma zatrudnia ponad 14 500 osób w ramach swoich lokalnych działań w zakresie projektowania, badań i rozwoju, produkcji, logistyki oraz sprzedaży i marketingu. W ubiegłym roku kalendarzowym w zakładach Nissana w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Rosji wyprodukowano ponad 635 000 samochodów, w tym wielokrotnie nagradzane crossovery, samochody małolitrażowe, samochody typu SUV, pojazdy użytkowe oraz samochody elektryczne, takie jak Nissan LEAF, który jest najpopularniejszym samochodem elektrycznym na świecie – 97% nabywców jest bardzo zadowolonych z jego osiągów, a 95% poleciłoby ten samochód swoim znajomym. Nissan posiada obecnie w swojej europejskiej ofercie 24 różnorodne i innowacyjne modele, co plasuje go na pozycji lidera wśród marek azjatyckich w Europie.
http://www.newsroom.nissan-europe.com

Poprawiony: poniedziałek, 29 sierpnia 2016 10:40