Z jakich powodów coraz częściej zamieniamy księgarnie tradycyjne na internetowe? Drukuj
Wpisany przez S.Z.   
poniedziałek, 15 stycznia 2018 11:13

Z jakich powodów coraz częściej zamieniamy księgarnie tradycyjne na internetowe? Wyniki badania

W grudniu księgarnie są jednymi z najbardziej obleganych sklepów. Mimo pesymistycznych danych o polskim czytelnictwie, książki wciąż królują na liście najchętniej kupowanych upominków świątecznych. Coraz częściej jednak zamiast odwiedzać stacjonarne księgarnie, Polacy realizują zakupy w Internecie, a w wirtualnym koszyku lądują ebooki i audiobooki. Z jakich powodów chętnie korzystamy z e-księgarni i jak je postrzegamy - sprawdził Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie Virtualo, największego dystrybutora książek elektronicznych w Polsce.

Najważniejszy wybór tytułów i promocje

Co drugi sponad 1000 zapytanych przez Instytut Badawczy respondentów wskazał, iż głównymi powodami korzystania z księgarni internetowych jest duży wybór tytułów i częste promocje. Dla 27% istotne znaczenie ma również sprawna obsługa. W przypadku księgarni internetowych, liczą się także aspekty techniczne, czyli krótki czas ładowania strony, intuicyjna wyszukiwarka oraz automatyczna wysyłka plików na czytnik.
Możliwość dokonania zakupu 24 godziny na dobę, natychmiastowe doręczenie pliku na konto użytkownika w przypadku zakupu ebooka, atrakcyjne ceny, możliwość skorzystania z opcji zakupu e-książki na prezent – to zalety księgarni internetowych, które cenią konsumenci. – komentuje Martyna Bednarczyk z firmy Virtualo, dystrybutora e-książek i właściciela e-księgarni.
W Internecie ze względu na możliwość porównywania cen, stajemy się łowcami okazji. Jak pokazują wyniki badania „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków”, do korzystania z e-księgarni skłaniają nas częste promocje – 53% deklaracji, alerty cenowe, jak również możliwość ustawienia mailowego powiadomienia o pojawieniu się wybranego tytułu w ofercie. Dla 12% respondentów kuszący jest także atrakcyjny program lojalnościowy.
Polacy nie tylko coraz częściej zamieniają księgarnie stacjonarne na internetowe, ale również zastanawiają się czy podarować bliskiej osobie książkę tradycyjną czy elektroniczną? Rozwój polskiego rynku e-książek sprzyja czytaniu w nowoczesnej formie. Wybór tytułów rośnie z roku na rok, a obecnie większość ebooków jest wprowadzana do oferty wraz z premierą książki papierowej. Przystępne ceny książek elektronicznych, które są średnio o 20-30% tańsze od ich tradycyjnych odpowiedników oraz większa dostępność e-czytników - dobre urządzenie z ekranem eInk można kupić już za niespełna 300 zł - sprzyjają popularności ebooków. – mówi Martyna Bednarczyk z Virtualo.

Niewiele do poprawienia

E-książki zdobywają polski rynek dopiero od kilku lat, a głównym kanałem ich sprzedaży jest Internet. Klienci korzystający z e-księgarni, jak pokazało badanie Virtualo są w większości zadowoleni z ich funkcjonowania oraz jakości obsługi. Ponad 70% z zapytanych respondentów nie widzi obszarów wymagających poprawy w księgarniach internetowych, ale zwraca uwagę, iż przydałoby się obniżenie cen – 13% deklaracji, jeszcze więcej promocji – 3% wskazań oraz jeszcze większy wybór ebooków – 2% wskazań. W czasach, gdy jednym z kluczowych haseł jest mobilność, ważnym atutem e-księgarni według 12% respondentów jest czytelna, mobilna wersja strony, która ułatwia robienie zakupów przez telefon czy tablet.

Przyjazna funkcja „ebook na prezent”

Docenianą przez klientów e-księgarni funkcjonalnością, szczególnie w okresie Świąt Bożego Narodzenia, jest opcja „podaruj e-książkę na prezent”. Do niedawna voucher prezentowy na ebooka czy audiobooka można było dostarczyć obdarowanemu wyłącznie w formie wiadomości mailowej przesyłając kod do aktywacji usługi. Aktualnie na rynku są dostępne rozwiązania z voucherem w formacie pdf, który można wydrukować i włożyć pod choinkę. Wychodząc naprzeciw potrzebom użytkowników, ruszyliśmy w księgarni Virtualo z takim rozwiązaniem już 3 lata temu. Obserwujemy, iż możliwość sprezentowania ebooka na prezent, cieszy się rosnącym zainteresowaniem Polaków. Obecnie każdy tytuł można przekazać w formie eleganckiego vouchera, który możemy umieścić pod choinką lub wręczyć osobiście. Dzięki takiemu zabiegowi wirtualna książka zyskuje fizyczną formę i świąteczny charakter. – komentuje Martyna Bednarczyk z Virtualo.
Wartość sprzedaży książek elektronicznych to jedynie kilka % sprzedaży na tle całego rynku wydawniczego, ale internetowe księgarnie już zyskały swoich stałych klientów. Lista powodów, dla których Polacy kupują cyfrowe publikacje w e-księgarniach jest długa, ale jak pokazuje badanie Virtualo najbardziej kuszą ich promocje oraz duży wybór tytułów. Nie ruszając się z fotela i nie stojąc w przedświątecznych kolejkach, można wygodnie i szybko realizować książkowe zakupy przez Internet.


*Badanie „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków”, zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie 1107 respondentów na zlecenie Virtualo przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia.

/źródło - /