Piątka piątce nierówna! Ocenianie kształtujące, czyli przyszłość nauczania |
Wpisany przez S.Z. |
niedziela, 03 marca 2019 10:04 |
Piątka piątce nierówna! Ocenianie kształtujące, czyli przyszłość nauczaniaSprawdziany i stopnie nieodłącznie kojarzą się ze szkołą. Mimo świadomości, że powszechnie stosowany system oceniania ma wiele wad, niewiele placówek decyduje się na poszukiwanie nowych rozwiązań. Coraz większą sympatię nauczycieli, rodziców, a przede wszystkim uczniów zyskuje ocenianie kształtujące - metoda, która odpowiada na pytanie, czego i w jakim celu będziemy się uczyć.
Czy obowiązujący w polskich szkołach system oceniania jest sprawiedliwym odzwierciedleniem wiedzy ucznia? Nierzadko stopnie są traktowane jako system kar i pochwał, i wcale nie mobilizują do nauki. Czy możemy jednak wyobrazić sobie szkołę bez ocen? Poszukiwanie alternatywy doprowadziło niektóre placówki do wdrożenia oceniania kształtującego - metody, która rzuca zupełnie nowe światło na przyszłość edukacji. Czym jest ocena kształtująca?W ocenianiu kształtującym nauczyciele zapoznają uczniów z realizowanymi celami oraz kryteriami, na podstawie których będą oceniani. Rola pedagoga obejmuje również monitorowanie postępów dzieci. Wnikliwa obserwacja umożliwia nie tylko rozpoznanie, jak przebiega proces nauczania, ale również modyfikowanie stosowanych metod i dostosowywanie ich do indywidualnych potrzeb każdego dziecka. Współpraca i efektywna komunikacja między nauczycielem a uczniem to niezbędne elementy, które umożliwiają osiąganie coraz lepszych wyników. W klasycznym systemie oceniania dzieci otrzymują zwykle informację o popełnionych błędach, natomiast w przypadku oceniania kształtującego w pierwszej kolejności wskazywane jest to, co uczeń zrobił dobrze. Kolejnym elementem informacji zwrotnej jest to, nad czym powinien jeszcze popracować oraz informacja na temat sposobu, który może mu pomóc osiągnąć założone cele. Ostatni element to informacja dotycząca kierunku rozwoju ucznia w przyszłości – inspiracja. Takie rozwiązanie sprzyja wszystkim uczniom - zarówno tym, którym nauka danego zagadnienia sprawia trudność, jak i tym, którym bardzo szybko udaje się zrealizować cele edukacyjne. Czy rezygnujemy ze stopni?System oceniania kształtującego nie oznacza rezygnacji ze stopni. Oceny cyfrowe (sumujące) uczniowie otrzymują po zakończeniu procesu nabywania wiedzy z danej dziedziny, np. po zakończeniu działu, a oceny kształtujące, czyli informacje zwrotne, uzyskują w trakcie procesu uczenia się. Zastosowanie tych dwóch metod sprawia, że uczniowie wiedzą, jak daleko już zaszli w procesie nauczania, a dzięki jasno określonym celom i kryteriom stopnie nie budzą żadnych wątpliwości. Ocena kształtująca jest OKChoć elementy oceny kształtującej wydają się niezbędne w procesie edukacji, nie jest to wciąż metoda stosowana powszechnie. Coraz więcej placówek docenia jednak jej zalety i korzyści. Ocena kształtująca nie jest obca uczniom Szkół Gaudeamus, którzy doskonale znają cele swojej nauki oraz kryteria oceniania, a dzięki sprawnej komunikacji z nauczycielami - mocne i słabe strony. Więcej informacji: https://szkola-gaudeamus.pl /źródlo - / |
Poprawiony: niedziela, 03 marca 2019 10:12 |