Czy prace domowe mają sens? |
Wpisany przez S.Z. |
niedziela, 30 grudnia 2018 15:22 |
CZY PRACE DOMOWE MAJĄ SENS?Na ilość prac domowych narzekają zarówno dzieci, jak i rodzice. To już standard, że uczniowie odrabiają zadania do późnej nocy i nie mają czasu na zabawę, spotkania z rówieśnikami i rozwijanie swoich hobby. Jak zatem podchodzić do prac domowych, by wspomagały proces przyswajania wiedzy, a nie zniechęcały do nauki?
Dziecko odrabiające pracę domową do godziny 22.00 to częsty widok w wielu domach. Co więcej, wielokrotnie uczniowie są tak zmęczeni, że usypiają nad książkami, a zadania wykonują za nie rodzice. Bywa, że mama lub tata usprawiedliwiają nieodrobione lekcje, gdyż zadano ich tak dużo, iż dziecko nie było w stanie ich odrobić. W efekcie uczniowie są przemęczeni, zniechęceni, brak im motywacji do nauki i nie lubią chodzić do szkoły. Duża ilość prac domowych jest także sporym obciążeniem dla rodziców, którzy codziennie muszą poświęcać wiele godzin na pomoc dzieciom w nauce. Zadawać czy nie zadawać?Ćwiczenia zadawane do domu mają na celu utrwalenie materiału przyswojonego w szkole. Nic więc dziwnego, że w rodzicach i dzieciach rodzi się pytanie o celowość i sens tak dużej liczby prac domowych. Z drugiej strony niewystarczająca ich ilość lub niezadawanie w ogóle będzie skutkowało niskim poziomem wiedzy wśród uczniów. Jak zadawać pracę domową?Praca domowa przede wszystkim powinna być zróżnicowana w zależności od potrzeb: Co zrobić, gdy dziecko nie odrobi pracy domowej?Nauczyciele, zadając pracę domową, powinni każdorazowo sprawdzać, czy została odrobiona i w jakim zakresie. Uczeń powinien otrzymać od nauczyciela informację zwrotną dotyczącą stopnia realizacji zadania. To buduje u uczniów motywację i przeciwdziała postrzeganiu pracy domowej w kategoriach kary. W przypadku braku odrobionej pracy domowej pedagog powinien wyznaczyć dodatkowy czas na nadrobienie zaległości. Więcej informacji: https://szkola-gaudeamus.pl Pierwsza Niepubliczna Szkoła Podstawowa Gaudeamus powstała w 2012 roku. Obecnie są dwie placówki: na warszawskim Bemowie i w Józefosławiu. Szkoły Gaudeamus zapewniają uczniom optymalne warunki poznawcze oraz szybkie przyswajanie wiedzy gwarantujące osiągnięcie sukcesu na miarę własnych możliwości. Są miejscem, gdzie w oparciu o uniwersalne wartości: szacunek, tolerancję, praworządność kształci się ambitnych, empatycznych, świadomych swojej wartości, niezależnych w myśleniu i samodzielnych w działaniu młodych ludzi. Dlatego myślą przewodnią Szkół Gaudeamus jest hasło: RADOŚĆ - NAUKA - PASJA, a edukacja nie opiera się tylko na obowiązującym programie MEN, ale również na wielu projektach, prezentacjach, rozszerzonych zajęciach językowych, fakultatywnych oraz indywidualnych autorskich programach. /źródło - / |
Poprawiony: niedziela, 30 grudnia 2018 15:31 |