Jak sobie radzić z problemami lotniczymi podczas wakacji? Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
poniedziałek, 13 sierpnia 2018 16:01

Podróże małe i duże. Czyli jak sobie radzić z problemami lotniczymi podczas wakacji?

Podczas wakacji coraz większa ilość osób wybiera dalekie destynacje. Niestety, również coraz częściej przydarzają się niespodziewane problemy podczas podróży. Odwołany, opóźniony lub przepełniony samolot może przysporzyć wielu problemów. Jak sobie z tym poradzić?

Panika to największy wróg

Jesteś gotowy na wymarzone wakacje, już tylko przelot dzieli Cię od upragnionego urlopu. Przyjeżdżasz na lotnisko i właśnie wtedy zaczynają się komplikacje. Scenariuszy może być wiele. Czasem zdarzy się, że samolot zostanie odwołany z najróżniejszych przyczyn. Przepełnienie, spowodowane przez sprzedanie za dużej ilości biletów przez linię lotniczą, spowoduje, że nie zostaniesz wpuszczony na pokład i będziesz musiał czekać na kolejny lot. Jednak najbardziej prawdopodobne jest opóźnienie samolotu. Co więcej, tego typu przypadek może spowodować, że nie zdążysz na lot transferowy, który miał doprowadzić Cię do celu. Na lotnisku w Warszawie aż 50% lotów jest opóźnionych o co najmniej 15 minut, podczas gdy w Gdańsku aż 33%. Z roku na rok można zauważyć znaczny wzrost opóźnień. Jeśli zdarzy Ci się jedna z takich sytuacji, pamiętaj - tylko bez paniki! Jest wyjście z tej sytuacji.

Poznaj swoje prawa

Wszyscy pasażerowie linii lotniczych mają takie same prawa. Jeżeli nie udało Ci się dotrzeć do miejsca destynacji na czas, wiedz, że masz szansę na uzyskanie odszkodowania. To czy klienci są uprawnieni do uzyskania odszkodowania zależy nie tylko od linii lotniczych, którymi podróżują, ale również od czasu opóźnienia. Odszkodowanie przysługuje w przypadku, gdy linia lotnicza pochodzi z Unii Europejskiej lub sam wylot obejmuje kraje UE. Dodatkowo należy wiedzieć, że skarga będzie rozpatrzona, jeśli opóźnienie wyniosło co najmniej 3 godziny – mówi ekspert Patrycja Wawryńczuk z firmy Zwrotzalot.pl. Zarówno w przypadku odwołania, jak i opóźnienia lotu, ważne są przyczyny. Może się zdarzyć, że linia lotnicza odrzuci wniosek o odszkodowanie ze względu na tzw. nadzwyczajne okoliczności. Pozostają one poza kontrolą linii lotniczych. Wśród nich można wymienić: nieprzyjazne warunki atmosferyczne, klęski żywiołowe, strajki (w niektórych przypadkach) oraz zagrożenia terrorystyczne. Zdarza się, że wnioski zostają niesłusznie odrzucone. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby znać swoje prawa. Kiedy przysługuje Ci odszkodowanie? Podczas gdy niedogodność spowodowana jest usterkami technicznymi samolotu, problemami z załadunkiem bądź też z załogą.

Nic straconego

Bardzo często pasażerowie nie wiedzą, że mają jakiekolwiek prawa do uzyskania odszkodowania za opóźniony, odwołany bądź przepełniony lot. Można to zrobić indywidualnie bądź skorzystać z usług firm, które się tym zajmują – mówi ekspert Patrycja Wawryńczuk z firmy Zwrotzalot.pl. A jest o co walczyć. Wysokość odszkodowania waha się pomiędzy 250 a 600 Euro. Zależy ono zarówno od długości lotu oraz od tego, jak długie było opóźnienie. W zależności od wytycznych, możesz być uprawniony do uzyskania odszkodowania w wysokości: 250 Euro – w przypadku opóźnienia dłuższego niż 3 godziny i w lotach do 1500 kilometrów, 400 Euro – gdy również będzie dłuższe niż 3 godziny, a przelot obejmie odległość 1500-3500 km (lub w granicach UE), 600 Euro – jeśli będziesz czekał dłużej niż 4 godziny, a lot będzie dłuższy niż 3500 kilometrów lub będzie poza granicami UE.
Jeśli nie jesteś pewien, czy przysługuje Ci rekompensata bądź nie wiesz, czym spowodowana była niedogodność związana z lotem, wystarczy oddać sprawę w ręce ekspertów. Aby dowiedzieć się czy danej osobie przysługuje rekompensata oraz jakiej wysokości wypłaty może się spodziewać, wystarczy uzupełnić formularz zgłoszeniowy na naszej stronie internetowej – dodaje ekspert Patrycja Wawryńczuk z firmy Zwrotzalot.pl
Warto pamiętać, że długo wyczekiwany urlop w wymarzonym miejscu to jedna z najważniejszych motywacji do pracy. Nie powinny nam go zakłócić komplikacje przed i w trakcie samej podróży. Dlatego też tak ważne jest, abyśmy znali swoje prawa. Dzięki temu unikniemy stresowych sytuacji, zaoszczędzimy pieniądze oraz cenny czas na ewentualne reklamacje.

/źródło - zwrotzalot.pl/