Wizyta u lekarza bez wychodzenia z domu. Czy to w ogóle możliwe? Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
poniedziałek, 05 lutego 2018 15:41

Wizyta u lekarza bez wychodzenia z domu. Czy to w ogóle możliwe?

Luty to nie tylko czas ferii i śnieżnego szaleństwa na stokach, ale również gorączki, bólu gardła i kataru. Jak ułatwić sobie leczenie w okresie, w którym kolejki do lekarzy rosną lawinowo? Warto skorzystać z rozwiązań, które oferuje telemedycyna.

Komputer i internet to dla wielu osób podstawowe narzędzia pracy, rozrywki, kontaktu z przyjaciółmi. Nikogo nie dziwi robienie zakupów w sieci, poszukiwanie inspiracji modowych czy kulinarnych albo sprawdzanie, gdzie warto spędzić wakacje. Nie każdy jednak jest przekonany do korzystania z porad lekarskich udzielanych przez internet. Jeśli jesteś jedną z takich osób, spróbuj choć raz odbyć wizytę u lekarza bez wychodzenia z domu i przekonaj się, że jest to rozwiązanie, które oferuje szereg korzyści.

Telemedycyna - co to takiego?

Telemedycyna w ogólnym rozumieniu oznacza zdalne świadczenie usług medycznych przy wykorzystaniu rozwiązań cyfrowych i telekomunikacyjnych. Dzięki połączeniu medycyny z nowymi technologiami możliwe jest badanie i diagnozowanie pacjentów przez lekarza znajdującego się w miejscu oddalonym od pacjenta, ale nie tylko. Telemedycyna ma znacznie szersze zastosowanie. Możliwości, jakie oferuje, wykorzystuje się na przykład do monitorowania stanu chorych, prowadzenia rehabilitacji, opisywania badań (teleradiologi), a nawet opieki nad chorymi w podeszłym wieku. Najpopularniejszym rozwiązaniem z zakresu telemedycyny jest usługa telekonsultacji, pozwalająca nie tylko na umówienie wizyty lekarskiej, ale także odbycie jej bez wychodzenia z domu. Telemedycyna jest ważna przede wszystkim dlatego, że pozwala zoptymalizować opiekę medyczną i poprawia jej jakość – podkreśla Anna Rulkiewicz, prezes Grupy LUX MED. Jest to jednocześnie rozwiązanie bardzo wygodne. Nasze doświadczenia pokazują, że usługa telekonsultacji jest pacjentom bardzo potrzebna, a my wychodzimy naprzeciw tym potrzebom – dodaje.

Krok po kroku

Z usług online może skorzystać każda osoba posiadająca pełny dostęp do Portalu Pacjenta Grupy LUX MED. Aby go uzyskać, należy podpisać regulamin w dowolnym centrum medycznym. Pacjenci po zalogowaniu na Portal Pacjenta mogą umówić się na wizytę w placówce lub skontaktować się z lekarzem bez wychodzenia z domu. W tym ostatnim przypadku mają do wyboru dwie opcje. Pierwsza z nich, czyli „Zapytaj lekarza” umożliwia zadanie uzupełniającego pytania do wizyty, która miała miejsce w ciągu ostatnich 90 dni. Jest ona rekomendowana tym pacjentom, którzy chcą poprosić lekarza np. o powtórzenie wydanych zaleceń lub zadać pytanie, o którym zapomnieli podczas wizyty. Druga opcja to „Konsultacja online”, czyli czat z aktualnie dostępnym lekarzem specjalistą. Pacjent może wybrać kanał komunikacji: wideo, audio lub tekst, a w oczekiwaniu na rozpoczęcie rozmowy może zapoznać się z materiałami edukacyjnymi i odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania. Specjaliści medyczni dostępni podczas e-konsultacji mają wgląd do dokumentacji medycznej pacjenta, dzięki czemu w uzasadnionych sytuacjach mogą zlecić mu określone badania lub skierować go do specjalisty. Wszystkie rozmowy prowadzone za pośrednictwem czatu traktowane są jako indywidualna porada medyczna i jako takie są zapisywane oraz dołączane do dokumentacji medycznej pacjenta.

Grupa LUX MED wprowadziła platformę usług telemedycznych zaraz po dopuszczeniu takiej możliwości prawnej, czyli około dwa lata temu. Po kilkunastu miesiącach działania przeprowadzono badania satysfakcji pacjentów i okazało się, że aż 91 proc. pacjentów chciałoby w przyszłości ponownie skorzystać z tej formy porad. Największymi zaletami wymienianymi w badaniu okazały się oszczędność czasu i wysiłku.

Lekarz w telefonie

Usługa telekonsultacji może być zrealizowana nie tylko poprzez komputer. Istnieje także aplikacja „Portal Pacjenta LUX MED”, którą można pobrać na swój smartfon. Dzięki temu możemy nawiązać kontakt z lekarzem z dowolnego miejsca. Specjaliści Grupy LUX MED chcą być blisko pacjentów i służyć im swoim wsparciem. To możliwe między innymi dzięki systemowi pozwalającym na kontakt z lekarzem zawsze wtedy, gdy pacjent ma taką potrzebę – dodaje prezes Grupy LUX MED, Anna Rulkiewicz.

W dobie internetu także medycyna wychodzi naprzeciw naszym oczekiwaniom. Dlaczego więc nie skorzystać
z możliwości, które ułatwią nam dbanie o nasze zdrowie?

/źródło - /