Jak połączyć tradycję z nowoczesnością, czyli Wigilia w europejskim stylu
Wpisany przez S.Z.   
czwartek, 14 grudnia 2017 12:28

Jak połączyć tradycję z nowoczesnością, czyli Wigilia w europejskim stylu

Kiedy na niebie pojawi się pierwsza gwiazdka, zasiądziemy do stołu, żeby spożyć kolację wigilijną. Świąteczne zwyczaje kulinarne obecne w Polsce znamy od wieków, jednak wiele krajów podkreśla wyjątkowość Bożego Narodzenia w zupełnie inny sposób. Wraz z Jamiem Oliverem, współpracującym z marką Hotpoint, zapraszamy na fascynującą podróż po najważniejszych tradycjach obecnych na europejskich stołach, które mogą stanowić ciekawą inspirację w trakcie przygotowywania polskich potraw świątecznych.

 

Świąteczne zwyczaje kulinarne w Europie
Repertuar polskich potraw wigilijnych składa się najczęściej ze smażonych ryb, kapusty z grochem, pierogów oraz czerwonego barszczu. Chociaż wielokrotnie wybieramy różne sposoby przyrządzenia tych dań, łączy nas jedno – tradycja. Piękne zwyczaje, mocno ugruntowane w kulturze i historii, posiadają również inne kraje.
W Hiszpanii na stołach króluje jagnięcina, owoce morza lub pieczony indyk, Francuzi najczęściej spożywają drób faszerowany kasztanami lub truflami, a we Włoszech popularnymi daniami są spaghetti z małżami i pieczona ryba. Czesi i Słowacy posiadają zwyczaj spożywania zupy grzybowej, Litwini przygotowują potrawy oparte o bakalie, grzyby, fasolę i kaszę, a na ukraińskim stole znajdują się gołąbki z kaszą gryczaną, barszcz czerwony, sos grzybowy i ryby. Natomiast, święta w Wielkiej Brytanii – kraju Jamiego Olivera, nie mogą odbyć się bez tradycyjnego, pieczonego indyka oraz specjalnych kiełbasek, zapiekanych w plasterkach boczku. Mieszkańcy europejskich krajów jednak rzadko decydują się na spożywanie postnych posiłków podczas Wigilii – ta tradycja jest powszechnie znana jedynie w Polsce!
To tylko nieliczne kulinarne zwyczaje obecne w Europie. Każdy z nich jest wyjątkowy dla mieszkańców poszczególnych krajów, dlatego od setek lat te niepowtarzalne tradycje są kultywowane. Chociaż nie wyobrażamy sobie świąt bez naszych ulubionych potraw (tradycyjnego karpia i czerwonego barszczu), nic nie stoi na przeszkodzie, żeby podczas Bożego Narodzenia wypróbować propozycje, które królują na stołach w innych europejskich państwach.

Nowi towarzysze tradycyjnych, świątecznych potraw
Wprowadzenie do naszej tradycyjnej kuchni nowych elementów, produktów czy zwyczajów, nie musi oznaczać niekończących się eksperymentów, prób i błędów. Przygotowanie pysznego posiłku łączącego klasyczne rozwiązania z nutą nowoczesności stało się wyznacznikiem kulinarnej filozofii Jamiego Olivera, który każdego dnia wykorzystuje pomysły zaczerpnięte z wielu krajoznawczych podróży. Inspirując się wskazówkami popularnego szefa kuchni, możemy w innowacyjny sposób zinterpretować tradycyjne przepisy i uczynić z nich wyjątkowe potrawy. Podczas gastronomicznych poszukiwań ogranicza nas wyłącznie wyobraźnia. Na przykład postny charakter wieczoru wigilijnego może podkreślić sycylijska zupa rybna z dodatkiem dużej ilości cebuli, selera, kopru włoskiego, pietruszki, czerwonej papryki i pomidorów. Natomiast znakomite uzupełnienie rodzinnej kolacji w postaci deseru mogą stanowić alaskie babeczki z suszonymi lub kandyzowanymi owocami oraz masą bezową i lodami waniliowymi.
Nowe kulinarne propozycje to nie tylko okazja do poznania ciekawych smaków i rozwiązań stosowanych w kuchniach w innych zakątkach świata. Cieszy nas również radość i szczęście na twarzach najbliższych, których możemy pozytywnie zaskoczyć ciekawymi potrawami, podczas kolacji wigilijnej lub świątecznego obiadu.

Jak kulinarnie połączyć tradycję z nowoczesnością?
W czasie świąt Bożego Narodzenia przygotowujemy potrawy, które na co dzień nie pojawiają się na naszych stołach. Wyjątkowość dań wigilijnych objawia się zarówno w ich postnym charakterze, jak i niezwykłej świątecznej oprawie (biały obrus, opłatek, wspólne śpiewanie kolęd, specjalne miejsce dla niespodziewanego gościa). To piękne polskie zwyczaje i tradycje, które powinniśmy nieustannie pielęgnować. Trendy żywieniowe ulegają jednak zmianom, a wymiana kulturowa sprawia, że coraz częściej uzupełniamy dietę nowymi produktami lub poszukujemy substytutów dotychczasowych składników. Na europejskich stołach do łask wracają warzywa, które stają się podstawowym wyborem i fundamentem wielu potraw, nie tylko wśród wegetarian. Dlatego doskonałym uzupełnieniem bożonarodzeniowego obiadu lub wigilijnej kolacji mogą być np. warzywa przyrządzone na parze (rzepa, marchew, brokuł, groszek cukrowy), serwowane z masłami smakowymi. Bazując na nich możemy z łatwością przyrządzić pyszny świąteczny posiłek, który na stałe zagości w naszych domach podczas świąt Bożego Narodzenia.
Mieszkańcy Europy chętnie wykorzystują w swoich przepisach „egzotyczne” produkty, które pozwalają podkreślić lub zmienić smak wielu potraw. Owoce lub warzywa dostępne wyłącznie w określonych regionach świata (np. sałatka z dodatkiem mango lub awokado), a nawet znane w Polsce (choć wciąż mało popularne) trufle, to doskonała propozycja urozmaicenia tradycyjnych potraw rodzimej kuchni. Możemy również zaadaptować przepis pochodzący z innych zakątków świata do polskich warunków (np. przygotować tradycyjnego karpia z dodatkiem sosu na bazie pomidorów, cebuli i czosnku popularnego w Portugalii).
Kuchenne eksperymenty, testowanie nietypowych połączeń smakowych oraz kultywowanie tradycji z dodatkiem nuty nowoczesności – to wszystko sprawi, że dostarczymy świątecznym potrawom nowego, wyjątkowego charakteru, a zaproszeni goście z pewnością docenią niepowtarzalny smak i aromat naszych kulinarnych propozycji.


Dodatkowe informacje
Hotpoint to marka, która tworzy ergonomiczne, intuicyjne i bezpieczne sprzęty gospodarstwa domowego. Charakteryzuje je nowoczesny design, funkcjonalność oraz komfort użytkowania. Produkty wyróżniają się wyjątkowym wzornictwem, łatwością obsługi oraz najwyższą jakością.

Marka Hotpoint stawia sobie za cel tworzenie unikatowych rozwiązań technologicznych. Zastosowana w sprzętach technologia High Definition opiera się na zaawansowanych systemach, które usprawniają nasze codzienne życie. Na przykład piekarniki z systemem Multiflow zapewniają równomierną dystrybucję ciepła wewnątrz urządzenia, co sprawia, że pieczenie staje się prostsze i szybsze. Natomiast lodówki z funkcją Active Oxygen pozwalają utrzymać świeżość produktów nawet przez 9 dni od dnia zakupu.

Nienaganna skuteczność połączona z najwyższej klasy designem. Ta ambitna wizja stała się rzeczywistością, dzięki zapoczątkowanej w 1968 roku i wciąż kontynuowanej współpracy z japońskim architektem Makio Hasuike, świetnym interpretatorem emocji marki Hotpoint i projektantem m.in. lodówki czterodrzwiowej i pralki Aqualtis. Ta ostatnia oferuje programy dopasowane do wszystkich rodzajów ubrań i jest owocem wielu lat studiów i badań w dziedzinie prania, wzmocnionych kreatywnością Hasuike.

Zamiłowanie marki do łączenia nowoczesnych funkcjonalności ze stylowym designem potwierdza najnowszy model piekarnika marki (FI9 891 SCIX HA). Wyposażony w zaawansowane technologie zapewnia precyzyjną kontrolę nad całym procesem pieczenia, a jego elegancka i estetyczna stylistyka została doceniona w prestiżowym konkursie Red Dot, za którą w 2016 roku otrzymał nagrodę.

Koncentracja marki na aspektach dbałości o bezpieczeństwo środowiska ma także ogromne znaczenie w procesie projektowania urządzeń, które zapewniają najwyższe standardy efektywności i niższe zużycie zasobów, co potwierdza znak Ecotech na pralkach, zmywarkach, pralko-suszarkach, lodówkach i piekarnikach. Jest on gwarancją zrównoważonego zużycia energii bez uszczerbku dla efektów działania każdego z urządzeń.

Innowacyjne podejście do każdego produktu to najważniejszy cel przyświecający marce Hotpoint. Jej produkty trafiają w potrzeby konsumentów, ponieważ stanowią idealne połączenie technologii, estetyki i oszczędności energii.

W styczniu 2017 roku marka Hotpoint podjęła 4-letnią współpracę z Jamie Oliverem. Współpraca koncentruje się wokół wspólnych wartości – troski o najbliższych – oraz na filozofii gotowania od podstaw Jamiego Olivera, czyli gotowaniu smacznych posiłków ze świeżych składników. Wizja obu marek niesie przesłanie, że zdrowe odżywianie się i umiejętność przyrządzania posiłków powinny być łatwym i dostępnym dla każdego zadaniem.

Hotpoint jest marką wchodzącą w skład Whirlpool Group.

Więcej informacji na stronie www.hotpoint.pl

/źródło - /

Poprawiony: czwartek, 14 grudnia 2017 12:47