Multimedia w szkole - gadżety czy innowacje? |
Wpisany przez Andrzej Peć |
niedziela, 22 stycznia 2017 11:56 |
MULTIMEDIA W SZKOLE – gadżety czy innowacje?Czy mamy obecnie erę innowacyjności i czy jest one obecna w polskiej szkole?
Beata Przyborowska obecną fazę rozwoju kulturowego nazywa epoką hiperinnowacyjną, w której innowacyjność stała się wartością samą w sobie i wkracza w coraz szersze przestrzenie naszego życia. Innowacyjność niewątpliwie związana jest z rozwojem nowych technologii, a Internet zmienił modele wyszukiwania i zbierania informacji. Pożądane stały się nowe umiejętności – umiejętności cyfrowe. Pytanie o innowacyjność w szkole w momencie tak dynamicznego rozwoju nowych technologii staje się zatem pytaniem kluczowym, pytaniem o rozwój edukacji, zmianę w edukacji i o jej jakość. Czy polska szkoła jest innowacyjna? Współcześni uczniowie doskonale znają obsługę komputera, a Internet jest elementem ich życia codziennego. To „cyfrowi tubylcy” – tak określił ich M. Prensky. Sprawnie posługują się wieloma urządzeniami multimedialnymi, posiadają już konkretne umiejętności cyfrowe w przeciwieństwie do wielu nauczycieli, których możemy nazwać „cyfrowymi imigrantami”. Wciąż jednak w szkołach niewiele jest innowacji z wykorzystaniem ICT (technologii informacyjno-komunikacyjnych) czy innowacji związanych z zastosowaniem dydaktyki cyfrowej. Interesująca jest relacja pomiędzy nowymi technologiami, sprzętem IT, a innowacją w edukacji (czyli cyfryzacją a innowacją). Bardzo często tam, gdzie pojawiają się w szkole multimedia, komputery, sprzęt IT od razu zakładamy innowacyjność. A przecież cyfryzacja nie jest tożsama z innowacją. Liczba komputerów, tabletów czy tablic interaktywnych w szkole nie sprawia, że stały się one nowoczesne, a dzieci i nauczyciele stali się obywatelami „cyfrowego świata”. Według raportu OECD „Students, computer and learning: making the connection” („Studenci, komputer i nauka: nawiązywanie połączenia”) używanie komputerów w szkole nie zawsze wpływa korzystnie na przyswajanie wiedzy przez uczniów, a uczniowie pochodzący z krajów Europy Zachodniej, spędzający najwięcej czasu przed komputerem podczas lekcji, uczą się mniej efektywnie niż ich rówieśnicy w Azji, gdzie technologie nie zostały wprowadzone do szkół. Jak zatem efektywnie wykorzystywać nowe technologie w procesie dydaktycznym? Sprzęt to podstawa, ale ważny jest też pomysł Interesującym projektem w zakresie stosowania ICT w edukacji jest także projekt „Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej” zrealizowany przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”. Jego głównym celem była poprawa jakości nauczania w województwie małopolskim dzięki wdrożeniu i zastosowaniu rozwiązań i metod cyfrowych na lekcjach przedmiotów nieinformatycznych w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. W ramach projektu opracowano m.in. raport z badań stanu wykorzystania ICT w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych na terenie województwa małopolskiego oraz materiały metodyczne, w tym poradniki dla nauczycieli i scenariusze zajęć. Mówiąc zatem o innowacjach z wykorzystaniem multimediów w polskich szkołach powinniśmy brać pod uwagę zarówno sprzęt, jak i zawartość, czyli możliwości połączenia nowych technologii z konkretnymi rozwiązaniami metodyczno-dydaktycznymi. Andrzej Peć, pedagog i ekspert firmy Funtronic Funtronic to polska firma, która rozpoczęła swoją działalność w 2014 roku. Jest producentem i dystrybutorem Magicznego Dywanu – interaktywnego urządzenia projekcyjnego (podłogi oraz stołu), które stanowi innowacyjną pomoc dydaktyczną i rehabilitacyjną. Urządzenie zawiera zestaw multimedialnych ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych oraz aplikacji rewalidacyjnych, przeznaczonych do pracy z dziećmi w wieku szkolnym i przedszkolnym, a także rehabilitacji dorosłych i seniorów. Funtronic jest liderem w dostarczaniu takiego rozwiązania zarówno na rynku polskim, jak i rynkach zagranicznych. Urządzenie można zamówić za pośrednictwem strony funtronic.eu. /źródło - / |
Poprawiony: niedziela, 22 stycznia 2017 12:12 |