Ruch w harmonijnym rozwoju dziecka Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
piątek, 28 października 2016 08:58

Ruch w harmonijnym rozwoju dziecka

Ile ruchu potrzebuje dziecko? Bardzo dużo – jest on niezbędny do prawidłowego rozwoju malucha, który odczuwa naturalną potrzebę aktywności fizycznej. Warto zadbać o poranną gimnastykę, spacer i dynamiczne zabawy. W Piccolo Leonardo młodsze dzieci uczestniczą również w zajęciach z ruchu rozwijającego, a starsze – w gimnastyce ogólnorozwojowej oraz tańcach świata i balecie.

Okres poniemowlęcy i przedszkolny to czas bardzo intensywnego wzrostu. Towarzyszy mu silna potrzeba ruchu, często niedostrzegana przez dorosłych lub wręcz postrzegana jako niegrzeczne zachowanie, np. kiedy dziecko jest bardzo aktywne w różnych sytuacjach: przy stole, podczas spaceru czy zabaw, które według dorosłych powinny odbywać się w skupieniu. Jest to jednak nierozerwalny element dzieciństwa, pomagający w prawidłowym rozwoju. Dzięki odpowiednim aktywnościom dzieci kształtują właściwą postawę. Ruch pomaga też w profilaktyce chorób kręgosłupa i buduje mięśnie. Dotlenienie organizmu, które zawdzięczamy zabawom na świeżym powietrzu, gwarantuje lepsze samopoczucie dziecka, większą odporność, a także możliwość skupienia uwagi. Ruch jest więc niezwykle istotny w rozwoju małego człowieka. Jeśli dziecko spędza dzień w przedszkolu, warto również sprawdzić, jaką ofertę w tym zakresie zapewnia placówka.

– W Piccolo Leonardo nie ograniczamy się do samych zabaw ruchowych. Wprowadzamy różne zajęcia sportowe, szczególnie korzystne dla rozwoju naszych maluchów. Wszystkie dzieci w Piccolo Leonardo są pod obserwacją nauczycielki-rehabilitantki, która dobiera im odpowiednie ćwiczenia i w razie potrzeby doradza rodzicom, co powinni robić z maluchami w domu – mówi Marta Załuskowska, psycholog i dyrektor Żłobka i Przedszkola Włoskiego Piccolo Leonardo.

W Piccolo Leonardo dzieci codziennie przebywają na świeżym powietrzu. W tym czasie bawią się na własnym placu zabaw, opiekują się miniogródkiem i uczestniczą w prostych grach ruchowych. Przedszkolaki uczestniczą w spacerach poza teren przedszkola, które dodatkowo mają zawsze określony cel. Może to być wyprawa do biblioteki albo do parku w poszukiwaniu kolorów jesieni. Ruch towarzyszy im również podczas różnych zabaw odbywających się w przedszkolu, zajęć muzycznych czy tematycznych. Dzieci każdy dzień rozpoczynają od gimnastyki – zawsze przy muzyce lub ze scenariuszem, aby chętnie angażowały się w ćwiczenia, np. udawanie różnych zwierzątek i naśladowanie ich ruchów lub popularne zabawy takie jak „Stary niedźwiedź mocno śpi” czy „Kółko graniaste”.

Maluchy ze żłobka raz w tygodniu biorą udział w zajęciach prowadzonych metodą ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, które pomagają im budować świadomość własnego ciała i przestrzeni, a także pozytywnie wpływają na rozwój emocjonalny, społeczny, poznawczy oraz na motorykę dużą i małą. Sprzyjają również tworzeniu więzi emocjonalnej i poczuciu bezpieczeństwa. Jak wyglądają? Może być to turlanie po podłodze, wykonywany z opiekunem rowerek, ciągnięcie dziecka po podłodze w kocyku, pełzanie na łokciach, przechodzenie przez tunel utworzony przez instruktora oraz przechodzenie nad ciałem dorosłego. Proponowane ćwiczenia nawiązują do spontanicznie podejmowanych przez dziecko naturalnych aktywności przede wszystkim w kontakcie z rodzicami czy rówieśnikami.

Przedszkolaki biorą udział w zajęciach z gimnastyki ogólnorozwojowej z elementami rehabilitacji. Aby ćwiczenia były interesujące, towarzyszy im scenariusz, np. wycieczka na plażę i wcielanie się w postacie małych raczków bądź ślimaków lub płynięcie tratwą. Atrakcyjności zajęciom dodają również pomoce takie jak szarfy, piłki, kamienie sensoryczne, hula-hoop, woreczki z grochem i kształtki rehabilitacyjne, które same w sobie są również świetną zabawką, pozwalającą tworzyć dzieciom różne przestrzenne konstrukcje. Dzieci bardzo chętnie korzystają z nich także podczas zabaw swobodnych. W wychowaniu maluchów obecny jest również taniec – na zmianę uspokajający balet, pozwalający kształtować prawidłową podstawę ciała i zapobiegający płaskostopiu podłużnemu oraz dynamiczne tańce świata w języku angielskim.

– Nasza oferta zajęć sportowych jest urozmaicona. Chcemy, aby maluchy mogły spróbować różnych aktywności, aby w przyszłości wiedziały, co naprawdę je interesuje. Zależy nam też, by dostarczyć im jak najwięcej ruchu. Mimo że w Piccolo Leonardo dzieci mają go dużo, dla niektórych może być to jeszcze za mało. Każdy maluch jest inny i rodzice powinni starać się obserwować, czy przyda się jeszcze dodatkowy spacer lub może wspólne baraszkowanie – dodaje Marta Załuskowska.

Przedszkole Włoskie Piccolo Leonardo mieści się w kampusie Politechniki Warszawskiej przy ul. Grójeckiej 39 w Warszawie. Placówka inspiruje się przede wszystkim umiejętnościami Leonarda da Vinci, dlatego w autorskim programie przedszkola, realizowanym w języku polskim i włoskim jednocześnie, znajdują się m.in. zajęcia z rysunku, rzeźby, malarskie, projektowe, konstruktorskie, matematyczne i muzyczne, uzupełnione o warsztaty literackie, taneczne oraz teatralne. Zajęcia artystyczne prowadzone są przez absolwentów ASP w specjalnym Atelier. Przedszkole zapewnia także bogaty program zajęć sportowo-ruchowych, m.in. naukę pływania na basenie mieszczącym się w budynku. Siostrzaną placówką Przedszkola Włoskiego jest żłobek polsko-włoski Piccolo Leonardo.

Żłobek i Przedszkole Włoskie Piccolo Leonardo
ul. Grójecka 39, 02-031 Warszawa
e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
tel.: +48 795 122 044

/źródło = JBcomm/