Bezpieczeństwo polskich kierowców - raport Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
sobota, 02 stycznia 2016 09:21

Polscy kierowcy chcą się szkolić – cz. 1 raportu ERGO Hestii


Ogólnopolskie badanie kierowców dla ERGO Hestii wykazało, że większość kierowców albo już była na dodatkowym szkoleniu, albo przynajmniej chciałaby wziąć w takim udział. Porównując wyniki badań ze statystykami dotyczącymi liczby wypadków widać, że świadomość polskich kierowców rośnie.


Wywiady dotyczyły bezpieczeństwa na drodze, w tym m.in.: zachowania kierowców podczas prowadzenia samochodu, przekraczania dozwolonej prędkości, jazdy po alkoholu czy powodów wypadków lub kolizji.
Badanie wykazało, że co dziesiąty kierowca brał udział w kursach doszkalających a ponad połowa chciałaby to zrobić. Zapytani o najbardziej pożądane umiejętności, które chcieliby nabyć lub rozwinąć, kierowcy wskazali na:
1. jazda w trudnych warunkach atmosferycznych/ na śliskiej nawierzchni 36%
2. zachowanie/ opanowanie samochodu podczas poślizgu 34%
3. pierwsza pomoc/ ratownictwo 11%
Dodatkowym szkoleniem są zainteresowani przede wszystkim regularni kierowcy (w ciągu roku przejeżdżają średnio 15’895 km). Natomiast 14% tzw. niedzielnych kierowców (średnio w roku przejeżdżają ok. 5 tys. kilometrów) zdecydowanie nie chciałoby brać udziału w tego typu kursach. Jednocześnie ci drudzy decydując się na dodatkowe szkolenie swoich umiejętności chcieliby rozwinąć swoje umiejętności z jazdy po rondach, skrzyżowaniach i w dużym ruchu miejskim.
To ważne wnioski zwłaszcza w kontekście ustawy, która od stycznia 2016 r. będzie nakładać na każdego nowego kierowcę obowiązek przejścia kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznych szkoleń z zagrożeń w ruchu drogowym.
Rozwój umiejętności każdy kierowca może rozpocząć już w domu. Niedawno wydany Niecodzienny Poradnik Codziennej Jazdy ERGO Hestii może być pierwszym przewodnikiem po bezpiecznej jeździe zarówno dla kierowców z dużym stażem, jak też dla początkujących – wyjaśnia Sandra Jedynak, ekspert ds. mediów społecznościowych ERGO Hestii i koordynator projektu. Na ponad 150 stronach Poradnika Michał Kościuszko i najpopularniejsi polscy motoblogerzy zawarli dziesiątki patentów na poradzenie sobie z trudami codziennej jazdy, filmy i zdjęcia wprost z polskich dróg. Kolejnym krokiem jest seria filmów interaktywnych, w których kierowcy będą musieli wybrać prawidłowe odpowiedzi na pytania nurtujące ich na drodze. Pierwszy film z udziałem motoblogera Prentkiego, jednego ze współautorów Poradnika, można już obejrzeć w serwisie YouTube – dodaje Sandra Jedynak.
Poradnik jest dostępny w księgarni internetowej EBOOKPOINT.PL. Patronem medialnym poradnika jest portal Interia.

 
Badanie zostało przeprowadzone we wrześniu przez TNS Polska na zlecenie Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń ERGO Hestia. 500 wywiadów zostało przeprowadzonych z aktywnymi kierowcami.

Zobacz, co rozprasza polskich kierowców – cz. 2 raportu ERGO Hestii


Ogólnopolskie badanie kierowców dla ERGO Hestii wykazało, że do najczęstszych rozpraszaczy za kierownicą należy słuchanie muzyki, natomiast większość kierowców deklaruje, że prowadząc auto nigdy nie sprawdza poczty e-mail.
Wywiady dotyczyły bezpieczeństwa na drodze, w tym m.in.: zachowania kierowców podczas prowadzenia samochodu, przekraczania dozwolonej prędkości, jazdy po alkoholu czy powodów wypadków lub kolizji.
Badanie wykazało, że ponad połowa kierowców zawsze podczas prowadzenia auta słucha muzyki. Tylko 2% badanych przyznało, że nie robi tego nigdy. Co trzeci respondent przynajmniej czasami prowadzi rozmowy przez zestaw głośnomówiący a aż 13% kierowców prowadzi rozmowy trzymając telefon w ręku. To jednak nie jedyna czynność, którą kierowcy wykonują za pomocą telefonu podczas jazdy.
W ramach badania przyznali się m.in. do korzystania z aplikacji na smartfony (12% robi to przynajmniej czasami), 9% czyta smsy, a co 20 respondent oświadczył, że zdarza się mu pisać krótkie wiadomości tekstowe podczas prowadzenia auta. Tylko 3 na 100 ankietowanych potwierdziło, że sprawdza pocztę e-mail prowadząc auto.
12% kierowców przyznaje się do picia kawy podczas jazdy. Dodatkowe pytanie o to, czy w ostatnim roku dana osoba spowodowała wypadek doprowadziło do ciekawych wniosków. Okazuje się, że w przypadku miłośników „małej czarnej” zdecydowanie wzrasta ryzyko wypadku! Wśród osób, które spowodowały wypadek dwa razy częściej niż wśród kierowców bezwypadkowych pojawiała się deklaracja o piciu kawy za kierownicą.
– Kierowcy są przeświadczeni, że konsumpcja za kierownicą nie zwiększa ryzyka wypadku, ale te badania pokazują, że jest dokładnie odwrotnie – tłumaczy Sandra Jedynak, ekspert ds. mediów społecznościowych ERGO Hestii i koordynator projektu. Do najbardziej niebezpiecznych zachowań za kierownicą kierowcy zaliczają wszelkie czynności związane z telefonem, takie jak pisanie i czytanie smsów, sprawdzanie poczty email czy rozmowa bez zestawu głośnomówiącego. Tymczasem picie kawy czy spożywanie posiłków może tak samo dekoncentrować za kierownicą. Warto o tym pamiętać zwłaszcza podczas dłuższych podróży. Wtedy zawsze lepiej się zatrzymać i zrobić sobie krótką przerwę podczas której możemy nie tylko rozprostować nogi, ale również zjeść lekki posiłek, czy napić się. O tym jak przygotować się do takiej podróży kierowcy mogą przeczytać w Niecodziennym Poradniku Codziennej Jazdy, który ERGO Hestia przygotowała we współpracy z Michałem Kościuszko najpopularniejszymi polskimi motoblogerami – dodaje Sandra Jedynak.
Poradnik jest dostępny w księgarni internetowej EBOOKPOINT.PL. Patronem medialnym poradnika jest portal Interia. Dodatkowo ERGO Hestia przygotowała serię filmów interaktywnych, w których kierowcy muszą wybrać prawidłowe odpowiedzi na pytania nurtujące ich na drodze. Kolejny film z udziałem motoblogera Prentkiego, jednego ze współautorów Poradnika, można już obejrzeć w serwisie YouTube ( https://www.youtube.com/watch?v=yyGogeBnoIA&feature=youtu.beFirefoxHTML\Shell\Open\Command  ) – tym razem kamera towarzyszyła mu podczas przejazdu z Martą.


Badanie zostało przeprowadzone we wrześniu przez TNS Polska na zlecenie Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń ERGO Hestia. 500 wywiadów zostało przeprowadzonych z osobami posiadającymi prawo jazdy, które w ciągu ostatniego roku przynajmniej raz prowadziły samochód. 400 ankietowanych miało tylko komunikacyjne ubezpieczenie OC, pozostałe 100 OC oraz Autocasco.

Kiedy Polacy jeżdżą na podwójnym gazie i dlaczego tego nie akceptują? – cz. 3 raportu ERGO Hestii

Podczas „Akcji Znicz” policjanci zatrzymali ponad 1000 kierowców, u których alkomat wskazał wcześniejsze spożycie alkoholu. To nie powinno być zaskoczeniem, bo ogólnopolskie badanie kierowców dla ERGO Hestii wykazało, że jedna piąta polskich kierowców przyznaje się do jazdy pod wpływem alkoholu a ponad jednej trzeciej zdarzyło się jechać na kacu!
Wywiady dotyczyły bezpieczeństwa na drodze, w tym m.in.: zachowania kierowców podczas prowadzenia samochodu, przekraczania dozwolonej prędkości, jazdy po alkoholu czy powodów wypadków lub kolizji.
Czytając odpowiedzi kierowców dot. ich doświadczeń i opinii nt. jazdy po spożyciu alkoholu wyniki kontroli drogowych podczas ostatniej Akcji Znicz nie powinny dziwić:
4. Czy zdarzyło się Panu(i) prowadzić samochód pod wpływem alkoholu?
• 76% nigdy,
• 21% tak, kilka razy/ tak, ale było to jednorazowy przypadek.

5. Czy zdarzyło się Panu(i) prowadzić samochód na kacu?
• 62% nigdy,
• 35% tak, kilka razy/ tak, ale było to jednorazowy przypadek.

6. Proszę powiedzieć na ile zgadza się Pan(i) z następującymi stwierdzeniami? Padły następujące odpowiedzi:
• 88% - zdecydowanie zgadzam się, że jazda po alkoholu istotnie zwiększa ryzyko spowodowania wypadku,
• 87% - zdecydowanie nie zgadzam się, że można wypić alkohol i prowadzić samochód, jeżeli jedzie się ostrożnie,
• 61% - zdecydowanie nie zgadzam się, że jazda po niewielkiej ilości alkoholu (1,2 piwa) powinna być dozwolona.
Odpowiedzi na opinię o jeździe na podwójnym gazie pokazują, że na poziomie deklaratywnym, jazda po alkoholu nie jest akceptowana (zdecydowana większość uważa, że jazda na podwójnym gazie zwiększa ryzyko wypadku). Mimo to, jedna piąta przyznaje do jazdy pod wpływem alkoholu a ponad jednej trzeciej zdarzyło się jechać na kacu.
Wg danych Komendy Głównej Policji w 2013 roku Policja zatrzymała 163 177 kierowców za jazdę pod wpływem alkoholu, ale już w 2014 było ich 141 203. W 2014 roku nietrzeźwi uczestnicy ruchu spowodowali 2 579 wypadków (7,4% ogółu), w których zginęły 363 osoby (11,3%), a rannych zostało 2 971 osób (7,0%).
W odniesieniu do ogólnej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących, nietrzeźwi stanowili 6,4%. W porównaniu do 2013 roku nastąpił spadek liczby wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierujących o 15,1%. Najwięcej wypadków nietrzeźwi kierujący spowodowali na skutek niedostosowania prędkości do warunków ruchu, nie udzielenia pierwszeństwa przejazdu oraz jazdy niewłaściwą stroną drogi.

– Ogólnopolskie statystyki pokazują, że liczba wypadków z udziałem nietrzeźwych maleje. Jeszcze w 2005 roku było ich niemal 7 tysięcy, w ubiegłym roku było ich już o połowę mniej – komentuje Sandra Jedynak, ekspert ds. mediów społecznościowych ERGO Hestii i koordynator badania. Nie powinno to jednak uśpić naszej czujności, ponieważ wciąż za często dochodzi do sytuacji, kiedy na polskich drogach spotykamy nietrzeźwych kierowców. Dlatego jako ubezpieczyciel koncentrujemy się od lat na edukacji i podnoszeniu poziomu świadomości polskich kierowców. W ostatnich tygodniach we współpracy z Michałem Kościuszko i najpopularniejszymi polskimi motoblogerami wydaliśmy Niecodzienny Poradnik Codziennej Jazdy. Kierowcy znajdą w nim dziesiątki patentów na poradzenie sobie z trudami codziennej jazdy, filmy i zdjęcia wprost z polskich dróg. Jednym z elementów są również wskazówki dotyczące przygotowania do drogi, gdzie rekomendujemy zrezygnowanie z picia alkoholu na dzień przed wyjazdem w trasę – dodaje Sandra Jedynak.
Poradnik jest dostępny w księgarni internetowej EBOOKPOINT.PL. Patronem medialnym poradnika jest portal Interia. Dodatkowo ERGO Hestia przygotowała serię filmów interaktywnych, w których kierowcy muszą wybrać prawidłowe odpowiedzi na pytania nurtujące ich na drodze. Trzeci film z serii z udziałem motoblogera Prentkiego, jednego ze współautorów Poradnika, można już obejrzeć w serwisie YouTube – tym razem widzowie mogą zobaczyć, co się dzieje, gdy kierowca jest zmęczony.


Badanie zostało przeprowadzone we wrześniu przez TNS Polska na zlecenie Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń ERGO Hestia. 500 wywiadów zostało przeprowadzonych z osobami posiadającymi prawo jazdy, które w ciągu ostatniego roku przynajmniej raz prowadziły samochód. 400 ankietowanych miało tylko komunikacyjne ubezpieczenie OC, pozostałe 100 OC oraz Autocasco.

/źródło -/

Poprawiony: sobota, 02 stycznia 2016 09:51