W jakich pracach domowych Polki mogą liczyć na pomoc partnera? Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
wtorek, 10 listopada 2015 11:17

W jakich pracach domowych Polki mogą liczyć na pomoc partnera?


Równouprawnienie to od lat gorący temat. Debata dotyczy głównie życia zawodowego. A jak jest z równouprawnieniem w naszych domach? Czy obowiązki są równo dzielone albo wspólnie wykonywane przez partnerów? Marka Hotpoint w swoim badaniu „Obowiązki domowe Polaków", sprawdza czy partnerzy pomagają sobie w wykonywaniu prac domowych. Czy stereotypowo w domu prym wiodą wyłącznie panie?


Zmiana pokoleniowa?
Jeszcze kilkadziesiąt lat temu trudno było sobie wyobrazić mężczyznę, który wracając po pracy do domu zakłada fartuszek i pomaga żonie np. w obieraniu ziemniaków czy zmywaniu. Miał on przypisaną inną rolę społeczną – był głową rodziny, więc jego głównym zadaniem było zapewnienie rodzinie bytu. Królestwem pań był natomiast dom. To one były odpowiedzialne za wychowywanie dzieci i wykonywanie wszystkich niezbędnych obowiązków domowych. Ten ustalony przez naszych przodków porządek obecnie znacznie się zmienił. Kobiety oprócz wychowywania dzieci i zajmowania się domem, zaczęły stawiać na rozwój swojej kariery zawodowej. Czy ich partnerzy pomagają im w takim razie zadbać o dom? Jak wynika z badań przeprowadzonych przez markę Hotpoint polskie pary wspierają się i dzielą domowymi obowiązkami. Aż 67% badanych zadeklarowało, że razem robi zakupy spożywcze, a ponad połowa wspiera się nawzajem w odkurzaniu (53%), gotowaniu (52%), zmywaniu oraz wypakowywaniu zakupów spożywczych (51%). Prawie co 2 partner może liczyć na pomoc przy myciu podłogi (46%). Nieco gorzej jest z myciem lodówki i jej opróżnianiem, prasowaniem, myciem okien i praniem – przy tych czynnościach tylko co 3 ankietowany deklaruje pomoc partnera. Jedynie co dziesiąta osoba nie może liczyć na pomoc i wykonuje prace domowe sama.

 
Panowie pomagają, ale panie nadal są górą
Jednak, mimo widocznego trendu wspierających się partnerów przy wykonywaniu domowych obowiązków, badania pokazują, że Polki nadal wiodą prym w tej kwestii. W końcu robienie kilku rzeczy na raz dla każdej kobiety to pestka. Stąd mężczyźni znacznie częściej niż kobiety korzystają z pomocy swoich partnerek przy wszystkich czynnościach domowych. Najchętniej dzielą się gotowaniem i zmywaniem. Jeśli chodzi o gotowanie to aż 71% mężczyzn może liczyć na pomoc partnerki przy tej pracy, natomiast przy zmywaniu 70%. Mężczyźni deklarują też znacznie częściej pomoc partnerki przy prasowaniu (68%) w porównaniu do kobiet (14%). Podobnie jest z myciem okien oraz lodówki i jej opróżnianiem. Polki nie mogą też liczyć na zbytnią aktywność swoich partnerów przy wykonywaniu porządków w szafach z ubraniami – tylko 7% ma w tej kwestii wsparcie ze strony partnera.
Choć nie wszystkie obowiązki domowe dzielone są równo, to zmiana pokoleniowa jest widoczna. Można zatem śmiało stwierdzić, że wyniki napawają optymizmem.


W jakich pracach domowych pomaga Ci partner?


Dodatkowe informacje
Hotpoint to marka, która tworzy ergonomiczne, intuicyjne i bezpieczne sprzęty gospodarstwa domowego. Charakteryzuje je nowoczesny design, funkcjonalność oraz komfort użytkowania. Produkty wyróżniają się wyjątkowym wzornictwem, łatwością obsługi oraz najwyższą jakością.

Marka Hotpoint stawia sobie za cel tworzenie unikatowych rozwiązań technologicznych. Zastosowana w sprzętach technologia High Definition, opiera się na zaawansowanych systemach, które usprawniają nasze codzienne życie. Na przykład piekarniki z systemem Dual Flow zapewniają równomierną dystrybucję ciepła wewnątrz urządzenia, co sprawia, że pieczenie staje się prostsze i szybsze. Natomiast lodówki z funkcją Active Oxygen pozwalają utrzymać świeżość produktów nawet przez 9 dni od dnia zakupu.

Nienaganna skuteczność połączona z najwyższej klasy designem – ta ambitna wizja stała się rzeczywistością, dzięki zapoczątkowanej w 1968 roku i wciąż kontynuowanej współpracy z japońskim architektem Makio Hasuike, świetnym interpretatorem emocji marki Hotpoint i projektantem m.in. lodówki czterodrzwiowej i pralki Aqualtis. Ta ostatnia oferowała programy dopasowane do wszystkich rodzajów ubrań i była owocem wielu lat studiów i badań w dziedzinie prania, wzmocnionych kreatywnością Hasuike.

Koncentracja marki na aspektach dbałości o bezpieczeństwo środowiska ma także ogromne znaczenie w procesie projektowania urządzeń, które zapewniają najwyższe standardy efektywności i niższe zużycie zasobów, co potwierdza znak Ecotech na pralkach, zmywarkach, pralko-suszarkach, lodówkach i piekarnikach. Jest on gwarancją zrównoważonego zużycia energii bez uszczerbku dla efektów działania każdego z urządzeń.

Innowacyjne podejście do każdego produktu to najważniejszy cel przyświecający marce Hotpoint. Jej produkty trafiają w potrzeby konsumentów, ponieważ stanowią idealne połączenie technologii, estetyki i oszczędności energii. Potwierdza to m.in. linia Luce, której motywem przewodnim jest połączenie szkła i stali. Gwarantuje to trwałość i wytrzymałość sprzętów, nadając im jednocześnie innowacyjny i elegancki wygląd.

Hotpoint jest marką wchodzącą w skład Whirlpool Group.

Więcej informacji na stronie www.hotpoint.pl

/źródło - HotPoint PR/


 

Poprawiony: wtorek, 10 listopada 2015 11:26