Dieta zgodna z porą roku:jak jeść sezonowo? Drukuj Email
Wpisany przez W.P.   
sobota, 03 października 2015 09:32

Dieta zgodna z porą roku: jak jeść sezonowo?

Sposób odżywiania oparty o sezonowe produkty od lat jest uznawany za jedną z lepszych diet. Jak jeść latem, wiosną, jesienią i zimą, aby móc czerpać z tego najwięcej dobrego dla swojego organizmu?

 

Korzyści dla zdrowia

Sezonowość dotyczy głównie takich składników codziennej diety jak owoce i warzywa. Warte uwagi są zalety płynące z ich spożywania zgodnie z czasem naturalnego występowanie w przyrodzie. Takie produkty są zdrowsze i smaczniejsze niż w innych okresach roku, mają więcej wartości odżywczych, a w dodatku są wyjątkowo tanie. Zdrowo nie oznacza zatem drogo. Jedzenie w zgodzie z naturą może wydawać się nieco archaicznym pomysłem, z drugiej strony należy wiedzieć, że w ciągu ostatnich stuleci ludzki genotyp nie zmienił się aż tak, żeby można było logicznie uzasadnić dietę opartą o przetworzone i chemiczne produkty. Krótko mówiąc, niezmiennie do najzdrowszych pokarmów należą warzywa, owoce, mięso, ryby, nasiona i orzechy, a od czasu do czasu pełnoziarniste produkty i nabiał. To najbardziej naturalny ze sposobów odżywiania idealnie wpisujący się w trend zdrowego tryby życia.

Jak zacząć?

Cała istota sezonowej diety sprowadza się do opierania codziennego jadłospisu o aktualnie dostępne produkty, z drugiej strony nie każdy mieszkaniec dużego miasta posiada odpowiednią wiedzę na ten temat. W ustaleniu dziennego menu można szukać inspiracji na licznych blogach czy portalach dotyczących diet, życia w stylu slow czy fit. Drugą opcją wartą uwagi jest porada dietetyka. Specjalista ustala program żywienia zapewniający odpowiednią dawkę wszystkich substancji odżywczych i minerałów z uwzględnieniem potrzeb, ewentualnych schorzeń lub preferencji pacjenta.

Lato, a zwłaszcza jego druga połowa, to doskonała okazja na rozpoczęcie sezonowej diety. Lipiec to soczyste maliny, porzeczki i jagody, młody bób i pomidory. W sierpniu i we wrześniu można zajadać się śliwkami, jabłkami, gruszkami i brzoskwiniami, natomiast znakiem nadchodzącej jesieni są dynie, cukinie i kabaczki. Wakacje i ich koniec zwyczajowo uważa się za wyjątkowo bogaty pod względem świeżych warzyw i owoców okres w roku. Warto z niego korzystać, póki kosztowanych potraw nie będzie trzeba zastąpić mrożonkami czy przetworami. Z drugiej strony nie warto porzucać sezonowej diety kiedy ciepłe miesiące przeminą. Wprawdzie pozostałych pór roku nie charakteryzuje tak duża ilość świeżych produktów, jednak te, które się pojawiają są równie istotne dla zbilansowanej i zdrowej diety.

Co jeść?

W zależności od pory roku poszczególne produkty stają się dostępne w wyjątkowo atrakcyjnych cenach. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, co i kiedy najlepiej spożywać.

Wiosną najlepiej smakują zielone warzywa takie jak szparagi, karczochy, sałata, brokuły i kapusta. W sezonowym wiosennym jadłospisie powinna znaleźć się również marchew i kalafior, a z owoców maliny i truskawki. Lato to wysyp moreli, wiśni, brzoskwiń i śliwek, melonów i arbuzów. To świetny czas na dania i sałatki z cukinią, kukurydzą, zieloną fasolą i pomidorami. Jesienią warto jeść gruszki, jabłka, figi i żurawinę, a codzienne obiady wzbogacać o brukselkę, dynię, szpinak czy słodkie ziemniaki. Wtedy również cebula i czosnek zawierają najwięcej wartości odżywczych. Zima pozornie uznawana za "martwą" porę roku to doskonały czas na wzbogacenie codziennej diety o cytrusy m.in. klementynki, pomarańcze, cytryny i grejpfruty. W kwestii warzyw w najchłodniejsze miesiące roku najlepiej kupować ziemniaki, białą fasolę i rzepę.

Sezonowa dieta to doskonały sposób na wprowadzenie zdrowych zmian w swoim codziennym jadłospisie. Cechuje ją prostota, bogactwo wartości i składników odżywczych oraz niesamowity smak - nie od dzisiaj wiadomo, że to właśnie najświeższe produkty są w dużej mierze gwarancją niepowtarzalnego smaku każdego dania.