Kampania społeczna "Cukrzyca bez powikłań" Drukuj Email
Wpisany przez S.Z   
piątek, 07 sierpnia 2015 10:21

Kampania społeczna „Cukrzyca bez powikłań"


Ponad 3 miliony Polaków cierpi na cukrzycę , a ponad 21 tysięcy umiera co roku na skutek powikłań tej choroby (1). Prawidłowa kontrola cukrzycy, stosowanie się do zaleceń lekarskich i odpowiednie leczenie pozwalają na ograniczenie ryzyka rozwoju powikłań.


Ogólnopolska społeczna kampania edukacyjna pt. „Cukrzyca bez powikłań" to wspólny projekt organizacji działających na rzecz pacjentów diabetologicznych i będzie realizowana przez Stowarzyszenie Edukacji Diabetologicznej, Stowarzyszenie Wesoły Diabetyk, Fundację „Wstańmy Razem. Aktywna Rehabilitacja", Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Koalicję Na Rzecz Walki z Cukrzycą, Polskie Stowarzyszenie Diabetyków, Ogólnopolską Federację Organizacji Pomocy Dzieciom i Młodzieży Chorym na Cukrzycę.
Start kampanii jest zaplanowany na 3. sierpnia br. Kampania potrwa do końca listopada br.
Unikatowy charakter kampanii polega na tym, że jest ona skierowana do chorych z rozpoznaną cukrzycą, którzy mogą stać w obliczu rozwoju zagrażających życiu lub zdrowiu powikłań.
Kampania ma edukować chorych z cukrzycą typu 2, że swoimi codziennymi wyborami mogą mieć realny wpływ na rozwój powikłań (dieta, aktywność fizyczna, rygor przyjmowania leków, konsultacje wielospecjalistyczne). Powikłania stanowią bowiem najpoważniejsze ryzyko cukrzycy. Do najczęstszych z nich należą: ślepota, niewydolność nerek, amputacje kończyn, choroby serca i układu krążenia oraz otyłość.
W ramach kampanii powstanie dedykowana jej strona internetowa www.cukrzycabezpowiklan.pl, na której zamieszczone zostaną materiały edukacyjne na temat cukrzycy typu 2, jej powikłań, sposobów zapobiegania im oraz historie pacjentów zmagających się z chorobą i powikłaniami. Na stronię będą się również odbywały konsultacje on-line z diabetologami. Ponadto w ramach kampanii powstał spot telewizyjny, spot radiowy, reklama prasowa, baner internetowy oraz visual na reklamę wielkoformatową (outdoory).
Kluczowym narzędziem edukacyjnym kampanii będą bezpłatne konsultacje diabetologiczne, które odbędą się w czasie trwania kampanii w wybranych miastach Polski (Warszawa, Kraków). Podczas spotkań z lekarzami różnych specjalizacji (diabetologiem, dietetykiem, kardiologiem, okulistą) chorzy na cukrzycę zostaną wyedukowani w zakresie postępowania z cukrzycą, aby nie dopuścić do rozwoju groźnych dla życia i zdrowia powikłań.

Inicjatywa rozpoczęcia kampanii spowodowana jest rosnącą zachorowalnością i wciąż wysoką śmiertelnością z powodu cukrzycy. Według Głównego Urzędu Statystycznego wynosi ona 15 na 100 tys. osób, z czego aż 2/3 zgonów jest wynikiem powikłań. Zgony spowodowane powikłaniami w cukrzycy to straty ludzkie, które są niepoliczalne. Natomiast inne rokrocznie występujące skutki powikłań cukrzycy to około 13 tysięcy amputacji spowodowanych zespołem stopy cukrzycowej, prawie 220 tysięcy epizodów glikemii, leczenie otyłości, depresji i innych powikłań, a także konsekwencje utraconej produktywności, rent z powodu niezdolności do pracy, niepełnosprawności to ogromne koszty ekonomiczne. W przeliczeniu na złotówki cukrzyca kosztuje polskie społeczeństwo około 7 miliardów złotych rocznie. Połowa tej kwoty to koszty powikłań (2). Te liczby skłaniają do refleksji i wniosków o konieczności profilaktyki powikłań. Koszty przeznaczone na leczenie powikłań mogłyby być przeznaczone na polepszenie jakości opieki diabetologicznej w Polsce (zapewnienie holistycznej edukacji pacjentów, dostęp do szerokiego katalogu nowoczesnych terapii, udrożnienie dostępu do opieki wielospecjalistycznej).
Powikłania niewłaściwie leczonej i niekontrolowanej cukrzycy mogą objawiać się u pacjentów już w pierwszych 5 latach choroby. Często zdarza się, że dopiero pierwsze powikłania prowadzą do prawidłowej diagnozy, dlatego tak ważne jest, aby nie ignorować początkowych objawów cukrzycy, jakimi są przede wszystkim nadmierne pragnienie, częstomocz, osłabienie i wzmożona senność.
Istotnym problemem jest również brak dostatecznej edukacji pacjentów z rozpoznaną cukrzycą, który skutkuje niewiedzą w zakresie postępowania z chorobą. Efektem tego jest postęp choroby i rosnące ryzyko rozwoju powikłań. Chorzy nie są świadomi, jak istotna dla kontroli choroby jest aktywność fizyczna, odpowiednia dieta oraz szczególna czujność w zakresie pierwszych symptomów powikłań, która powinna przełożyć się na konsultacje wielospecjalistyczne.
W związku z powyższym, należy prowadzić działania edukacyjne w celu zmiany obecnej sytuacji. Szczególnie istotne jest podnoszenie świadomości chorych na cukrzycę w zakresie powikłań związanych z chorobą i zachęcanie do skutecznej profilaktyki.
W ramach wspomnianej kampanii planowane jest przeprowadzenie działań mających na celu promocję konsultacji diabetologicznych jako kluczowej aktywności projektu o znaczącej wartości społecznej oram promocje treści edukacyjnych znajdujących się na stronie www.cukrzycabezpowiklan.pl. Działania będą ukierunkowane na uzyskanie wsparcia mediów za pośrednictwem których zwiększą się szanse na dotarcie do szerokiego grona adresatów kampanii, tj. osób chorych na cukrzycę, ich bliskich czy znajomych.

 

(1) IDF Diabetes Atlas 2013
(2) Potrzeby i rekomendacje edukacyjne w diabetologii, Stanowisko SED, Warszawa, lipiec 2015


Partnerem kampanii jest Polskie Towarzystwo Diabetologiczne. Akcję outdoorową wspiera Grupa Ströer.

/źródło - /


Poprawiony: piątek, 07 sierpnia 2015 10:36