Jedz jabłka i pistacje, obniż poziom cholesterolu Drukuj Email
Wpisany przez W.P.   
wtorek, 21 kwietnia 2015 15:03

Jedz jabłka i pistacje, obniż poziom cholesterolu

O złym wpływie cholesterolu na organizm słyszał prawie każdy. Ta substancja chemiczna jest nam jednak niezbędna do prawidłowego funkcjonowania – dopiero podwyższony poziom frakcji LDL może powodować kłopoty zdrowotne. Jak więc utrzymać optymalny poziom cholesterolu we krwi?

Czym jest cholesterol? To substancja naturalnie występująca w organizmie. Odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu poszczególnych komórek, do których jest transportowana przez białka. Oprócz naturalnego cholesterolu, produkowanego w organizmie, dostarczamy go z pożywieniem.

Cholesterol dzieli się na dwie frakcje: dobrą, czyli HDL i złą, czyli LDL. W ostatnich latach normy zawartości cholesterolu we krwi były stopniowo obniżane. Polskie Towarzystwo Kardiologiczne określa maksymalne wartości cholesterolu całkowitego (< 190 mg/dl), LDL (< 115 mg/dl) i HDL (kobiety: ≥ 40 mg/dl, mężczyźni: ≥ 45 mg/dl) oraz trójglicerydów (≤ 150 mg/dl). Podane normy dotyczą dorosłego zdrowego człowieka.

Dieta to podstawa

Ponieważ cholesterol dostarczamy do organizmu z pokarmem, podstawowa zasada odnosi się do konieczności ułożenia optymalnej diety. Szczególnie ważna dla obniżania poziomu cholesterolu we krwi jest witamina C – wykorzystywana m.in. do produkcji kolagenu, z którego zbudowane są naczynia krwionośne. Ponieważ organizm nie produkuje witaminy C, jedyne jej źródło to spożywane produkty.

O jakich produktach nie należy zapominać w codziennej diecie, jeśli chce się obniżyć stężenie cholesterolu we krwi? Naukowcy opublikowali na łamach „Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics” i „Archives of Internal Medicine” badania, z których wynika, że bezcenne w walce z nadmiarem cholesterolu w organizmie są pistacje i jabłka. Te pierwsze zawierają sterole roślinne, drugie – wspomnianą witaminę C.

Jak to działa?

Mechanizm działania steroli roślinnych nie został jeszcze dokładnie poznany i opisany. Naukowcy uważają, że są one odpowiedzialne za wypieranie cząstek złego cholesterolu z organizmu. Wówczas po komórkach rozprowadzany jest wyłącznie dobry cholesterol, czyli cholesterol HDL. Aby dostarczyć do organizmu optymalną dawkę steroli, wystarczy jeść garść pistacji dziennie.

Brak witaminy C prowadzi do szeregu chorób, np. szkorbutu i schorzeń serca. Organizm produkuje wówczas większe ilości złego cholesterolu (cholesterol LDL), za pomocą którego uszczelniane są naczynia krwionośne. Jedzenie świeżych czy przetworzonych jabłek (wystarczy jedno dziennie) zapewnia niezbędną ilość witaminy C.

Wprowadź suplement diety

By zadbać o siebie kompleksowo, warto nie tylko pamiętać o optymalnej, dobrze zbilansowanej diecie, lecz także odpowiedniej dawce ruchu. Aktywność fizyczna pomaga utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi, dobrze też wpływa na nasz wygląd zewnętrzny. Aby wspomóc swój układ krwionośny, warto sięgnąć również po suplement diety np. Cholester (więcej na stronie internetowej: www.cholester.pl).

Wspomniany suplement diety zawiera omówione wyżej sterole roślinne i jest cennym źródłem monakoliny K. Ten drugi składnik pozyskiwany jest z fermentowanego czerwonego ryżu, jednego z podstawowych produktów spożywczych dostępnych w Japonii i uznawanego za główne źródło długowieczności mieszkańców tego kraju.