Polacy ufają suplementom diety - wyniki raportu Drukuj Email
Wpisany przez S.Z   
piątek, 03 kwietnia 2015 11:27

Polacy ufają suplementom diety.
Wyniki raportu „Suplementy diety – percepcja i komunkacja".

Z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Grupy On Board jednoznacznie wynika, że Polacy darzą suplementy diety dużym zaufaniem. Ponad 64% badanych uważa, że ich stosowanie ma pozytywny wpływ na zdrowie, a jedynie 4% jest zdania, że konsumpcja suplementów może okazać się szkodliwa.

Zdaniem ekspertów w najbliższych latach dynamika wzrostu tego sektora utrzyma się na poziomie około 10% rocznie , co oznacza, że polski konsument coraz częściej będzie uzupełniał nimi swoją codzienną dietę. O tym, co Polacy wiedzą o suplementach diety i co sprawia, że tak chętnie po nie sięgają, możemy przeczytać w najnowszym raporcie „Suplementy diety – percepcja i komunikacja" opracowanym na zlecenie Grupy On Board i dostępnym bezpłatnie pod adresem RaportSuplementy.pl

Suplementacyjna samowolka.
Wielu konsumentów traktuje suplementy diety jako sposób na szybką poprawę stanu zdrowia. Jakie są najczęstsze powody stosowania dodatkowej suplementacji? Okazuje się, że dwóch na trzech ankietowanych używa suplementów diety, żeby uzupełnić niedobory pierwiastków i witamin w organizmie. Prawie połowa badanych przyznaje, że poprzez stosowanie suplementów, chciałaby poprawić swoją odporność. Na uwagę zasługuje przede wszystkim fakt, że tylko 3,7% respondentów stosuje suplementację jako zalecenie specjalisty. To wskazuje, że decyzję dotyczącą suplementacji konsumenci podejmują bardzo często bez konsultacji z lekarzem.

- Można przypuszczać, że swoboda w podejmowaniu samodzielnej decyzji o przyjmowaniu suplementów diety wynika z percepcji tych produktów w polskim społeczeństwie. Ponad połowa Polaków postrzega je zarówno jako produkty spożywcze, jak i lecznicze, a prawie jedna piąta badanych uważa, że suplementy są przede wszystkim produktem spożywczym. Prawdopodobnie jest to przyczyną, która sprawia, że polski konsument nie widzi potrzeby konsultowania swojej decyzji z lekarzem – komentuje Izabela Sałamacha z On Board PR.

Lekarz czy Internet – gdzie Polacy szukają informacji o suplementach diety?

Ponad połowa badanych wiedzę na temat suplementów diety czerpie z Internetu. Nieco mniej, bo ponad 42% informacji dotyczących produktów uzupełniających dietę szuka u lekarza lub farmaceuty (28,6%) lub osób z bliskiego otoczenia (27,5%). Mimo, iż badani najczęściej informacje o suplementach diety uzyskują z Internetu, to nie postrzegają go jako wiarygodne źródło. Ponad połowa respondentów deklaruje, że najbardziej w tym temacie liczy się z opinią specjalistów ─ lekarzy, farmaceutów i dietetyków.
- Internet, a w szczególności dr Google to towarzysz wielu osób w poszukiwaniu rozwiązań problemów zdrowotnych i konkretnych produktów. Dlatego nie wolno zaniedbać tego kanału komunikacji z potencjalnymi nabywcami suplementów. Nie chodzi tylko o kanały social media, ale przede wszystkim o content marketing i działania prowadzone w wyszukiwarkach. Dobrze realizowana kampania SEO może zapewnić dotarcie i wzmocnić decyzje zakupowe. Połączona z jednoczesną komunikacją np. na Facebooku tworzy bardzo skuteczny mechanizm wspierający sprzedaż – komentuje wyniki badania Norbert Kilen, dyr. ds. strategii agencji Think Kong specjalizującej się w działaniach marketingowych online, w social media.

- Z badania jasno wynika, że większość Polaków wolałaby informacje na temat suplementów diety uzyskiwać od lekarza. I tu pojawia się pytanie: jak często zdarza się, że lekarz podczas wizyty omawia z pacjentem jego dietę i zleca stosowne badania, a następnie na podstawie takiej analizy sugeruje suplement diety? Taka sytuacja byłaby idealna. W praktyce lekarze skupiają się raczej na doraźnym leczeniu stanów chorobowych bez rekomendowania długotrwałej prewencji chorób niezakaźnych – mówi prof. Iwona Wawer Prezes Zarządu Krajowej Rady Suplementów i Odżywek

- Suplementy są dla ludzi. Jednak niezwykle ważne jest budowanie świadomości kupujących poprzez wiarygodny przekaz, w którym będzie miejsce na profesjonalną analizę ich diety i stylu życia. Konsument powinien sięgać po takie produkty bez zbędnych lęków, ale też z rozwagą, mając w tym zakresie odpowiednią wiedzę. Nieumiejętne korzystanie
z suplementów diety np. poprzez przyjmowanie kilku preparatów naraz o dublującym się składzie, czyli dostarczanie organizmowi większych dawek substancji niż wskazane przez producenta, zamiast dobroczynnych może przynieść negatywne konsekwencje dla zdrowia. Edukacja w tym zakresie leży zarówno po stronie instytucji kontrolnych, jak i branży. Profesjonalna i wiarygodna kampania informacyjno-edukacyjna zwiększyłaby przede wszystkim bezpieczeństwo konsumentów, a co za tym idzie, wpłynęłaby pozytywnie na zdrowie całego społeczeństwa – dodaje Izabela Sałamacha.

Wszystkich zainteresowanych dokładnymi wynikami badania zapraszamy do lektury raportu „Suplementy diety – percepcja i komunikacja", który można pobrać na stronie internetowej: http://RaportSuplementy.pl .

***

O raporcie
Raport zatytułowany „Suplementy diety – percepcja i komunikacja" został przygotowany przez Grupę On Board tworzonej przez agencje On Board PR Ecco Network i Think Kong na podstawie badania opinii publicznej przeprowadzonego przez SW Research na losowo dobranej, reprezentatywnej próbie dorosłych mieszkańców Polski. Celem raportu było zbadanie wiedzy i nastawienia Polaków dotyczących tematu suplementów diet. Autorom raporu zależało na uzyskaniu odpowiedzi na następujące pytania:
• Co Polacy wiedzą o suplementach diety?
• Jak często po nie sięgają?
• Dlaczego suplementy cieszą się ogromną popularnością?
• Gdzie Polacy się w nie zaopatrują?
• Które źródła informacji na temat suplementów są zdaniem Polaków wiarygodne?
Do współpracy przy opracowaniu raportu zaproszono ekspertów z Krajowej Rady Suplementów i Odżywek oraz kancelarii prawnej Domański Zakrzewski Palinka.

Raporty sektorowe to seria opracowań Grupy On Board przygotowanych we współpracy z pracowniami badawczymi. Ideą projektu jest analiza otoczenia komunikacyjnego i pomoc organizacjom oraz przedsiębiorcom różnych branż w planowaniu działań komunikacyjnych. Tematami ostatnich raportów przygotowywanych w ramach cyklu były m.in.:
• „Jak postrzegamy marki własne?"
• „Jak sprostać wyzwaniom? Komunikacja centrów handlowych w dobie walki o klienta"
• Raport weterynaryjny „Jak życzliwy doktor House..."
• Zaburzenia seksualne u mężczyzn - obraz problemu oczami kobiet i mężczyzn malowany

Metodologia badania
Badanie opinii zostało przeprowadzone na przełomie października i listopada 2014 roku metodą internetowych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (CAWI) przez agencję SW Research. Celem badania było uzyskanie informacji na temat tego, jak Polacy postrzegają suplementy diety, czym kierują się przy ich zakupie oraz poznanie źródeł, z których czerpią wiedzę na temat tych produktów. Kwestionariusz wywiadu składał się z 10 pytań badawczych, które zostały opracowane przez On Board PR w konsultacji z firmą SW Research oraz ekspertami, którzy przyjęli zaproszenie do udziału w projekcie. Próba badawcza miała charakter losowo-kwotowy. Operatem losowania był ogólnopolski panel internetowy SW Panel.


 

Informacja o Grupie On Board
Grupa On Board to zespół tworzony przez teamy dwóch silnych agencji (On Board i Think Kong) wyspecjalizowanych w doradztwie strategicznym i komunikacji PR oraz komunikacji marketingowej w social media. Misją Grupy On Board jest dostarczanie klientom zintegrowanych rozwiązań wspierających ich cele biznesowe: sprzedaż, zmiany postaw i edukację, budowanie rynku. Grupa On Board realizuje zintegrowane działania komunikacyjne dla wielu firm reprezentujących branżę farmaceutyczną i sektor zdrowia. www.onboard.pl www.thinkkong.pl

 

/źródło - /


 

Poprawiony: piątek, 03 kwietnia 2015 11:37