Konsumcja wina w Polsce - report |
Wpisany przez S.Z |
wtorek, 23 grudnia 2014 11:32 |
Konsumpcja wina w Polsce – raport Spożycie wina gronowego w Polsce jest wielokrotnie niższe niż w innych krajach europejskich, ale systematycznie rośnie. Czy kultura picia wina w Polsce ma szanse osiągnąć poziom, na którym znajdują się kraje śródziemnomorskie? Konsumpcja wina w Polsce wciąż rośnie, np. w 2008 roku Polacy wypili około 96 milionów litrów wina, a w 2013 roku już 114 milionów litrów. Dynamicznie zwiększająca się sprzedaż wina w Polsce, to efekt m.in. szybko rozwijającej się sieci dystrybucji. Duży wpływ na to mają również supermarkety oraz sklepy specjalistyczne. Jak pokazują badania ⃰, kobiety (56%) w porównaniu do mężczyzn sięgają po wino częściej. Polski konsument wina jest również osobą stosunkowo młodą – 66% badanych nie ukończyło 40 roku życia. Wśród miłośników wina aż 59% posiada wyższe wykształcenie. Najczęściej kupowanym winem jest wino czerwone (64%), półsłodkie (41%), którego cena oscyluje w granicach od 20 do 30 złotych. Pomimo iż Francja, Włochy czy Hiszpania słyną ze swoich znakomitych winnic, Polacy piją najchętniej wina... bułgarskie i nowoświatowe, np. z Chile czy USA. Wino – prezent idealny Stojąc przed dylematem, jaki prezent kupić gdy wybieramy się na obiad lub kolację do znajomych czy rodziny, warto pomyśleć o butelce dobrego wina. We wspomnianych już wcześniej sklepach specjalistycznych, możemy liczyć na fachową rekomendację dotyczącą wina dla konkretnej osoby. Winiarskie klasyki, jak np. dobre francuskie wino z regionu Bordeaux, czy piemonckie Barolo lub Barbaresco, zawsze będą trafionym prezentem i spotkają się z uznaniem osoby obdarowywanej, zwłaszcza jeśli interesuje się winami. Dla osób rozpoczynających swoją przygodę w tym świecie, wybrałbym wino z Nowego Świata - mówi Wiesław Wysokiński, sommelier Centrum Wina, wiceprezes i współzałożyciel Stowarzyszenia Sommelierów Polskich. Od kilku już lat wino jest klasycznym pomysłem na upominek korporacyjny i świąteczny. Szczególnie w okresie świątecznym oraz w czasie karnawału, gdy nie brakuje okazji do świętowania, warto pomyśleć o winie jako nieodłącznym i szlachetnym trunku podkreślającym wyjątkowość każdej imprezy. W okresie przedświątecznym klienci kupują więcej wina, robiąc zapasy na całe Święta. Jest to czas, w którym chętniej kupują wina premium. O wiele częściej szukają też win na prezent, co z roku na rok staje się coraz powszechniejszym zwyczajem. , Średnio co 2-3 zakup w naszym sklepie, to wino kupowane na prezent. Poza sezonem świątecznym ta średnia spada zwykle do co 4-5 zakupu - mówi Norbert Brzoza, kierownik sklepu Centrum Wina w CH Arkadia w Warszawie. Eksperci Centrum Wina podkreślają również, że coraz częściej szukamy win na konkretną okazję i pasujących do wybranych potraw. Tradycyjnym daniem wigilijnym, którego nie zabraknie na większości stołów podczas Świąt, wciąż pozostaje karp. Jakie wino do niego proponują specjaliści? W ostatnim czasie zmienił się profil klienta kupującego wino. Do niedawna głównymi odwiedzającymi sklepy winiarskie pozostawali mężczyźni. W ostatnim czasie, kobiety wyrównały tę dysproporcję i są równie częstymi klientkami jak mężczyźni. Ponadto, są coraz lepiej zorientowane w ofercie i doskonale wiedzą jakiego wina szukają – dodaje Norbert Brzoza. Prognozy na przyszłość
Centrum Wina jest największym importerem oraz dystrybutorem win jakościowych w kraju. Posiada sieć 25 specjalistycznych sklepów m.in. w Warszawie, Legionowie, Jankach, Poznaniu, Wrocławiu, Gliwicach, Katowicach, Lublinie, Krakowie, Gdańsku i Gdyni. W ofercie Centrum Wina znajduje się ok. 700 gatunków win od renomowanych dostawców, w tym 7 z 11 przedstawicieli największych rodzin winiarskich – Primum Familiae Vini. ⃰Źródło: Nielsen ON 2013 oraz www.wineinstitute.org
/źródło - /
|
Poprawiony: wtorek, 23 grudnia 2014 11:52 |