Cudnie chudniesz, ale czy zdrowo? Drukuj Email
Wpisany przez Natalia Staśkowiak   
piątek, 20 czerwca 2014 11:18

Cudnie chudniesz, ale czy zdrowo?

Dieta - temat na topie. Nic dziwnego. Zdrowy styl życia wypiera złe nawyki żywieniowe, rośnie chęć coraz częstszego korzystania z siłowni i bycia fit. Niekiedy jednak, chęć wywalczenia pięknego wyglądu, odbiera nam resztki zdrowego rozsądku. Stosujemy diety, które likwidują z naszego jadłospisu cenne wartości odżywcze, a to już nie jest ani trendy ani tym bardziej fit.

 

Dobra dieta to tylko taka, która pozwala nam na pozbycie się zbędnych kilogramów i jednocześnie zakłada zbilansowanie wszystkich składników odżywczych.

Światowe diety co jakiś czas zostają poddane opinii specjalistów. Jak się niekiedy okazuje, wspaniała alternatywa na szybkie zrzucenie 4-5 kilogramów tygodniowo kończy się tragicznie dla naszego organizmu. Które z diet okazały się żywieniowym bublem, a po które warto sięgać? Zobacz poniżej.

Złota dash dieta - czyli wspomagająca walkę z nadciśnieniem

Opracowana nie tylko do walki z otyłością, ale także w obawie przed zbyt wysokim ciśnieniem krwi. Dieta zrównoważona, która opiera się na wdrażaniu do codziennych posiłków dużej ilości produktów zbożowych i mlecznych, a także owoców oraz warzyw. Unikamy tego, co zwykle, czyli mięsa smażonego i pieczonego, słodyczy, wysoko przetworzonej żywności (zapakowanej hermetycznie z długa datą ważności). Zamieniamy je na produkty mniej przetworzone.

Tradycyjnie możemy jeść około 5 posiłków dziennie, w tym 3 większe i dwa w formie przekąsek.

Przy zbilansowanej diecie tego typu i pełnowartościowych posiłkach chudniemy około 0,5 kg na tydzień. Mało? Być może, ale w normalnych warunkach tak to właśnie powinno wyglądać, aby za jakiś czas nie uzyskać efektu jo-jo.

Dash dieta to nie do końca tradycyjne odchudzanie. Opiera się na zmianie dotychczasowych nawyków żywieniowych i w efekcie dążenie do tego, by żyć zdrowo. Przede wszystkim dieta daleka jest od głodówek, niebezpiecznej utraty kilogramów i wartości odżywczych.

Owoce i warzywa, czyli dieta prosto z kliniki Mayo

Idealny sposób na walkę z cukrzycą. Podstawowe składniki odżywcze uznawane za najważniejsze w tej diecie to warzywa i owoce (najlepiej w postaci surowej), a także pełnoziarniste produkty zbożowe oraz białkowe. W ciągu dnia jemy kilka posiłków bogatych w wartość odżywcze. Omijamy niepotrzebne ilości tłuszczów nasyconych. Dieta daje idealne efekty wtedy, gdy połączymy ją z wysiłkiem fizycznym. W pierwszej fazie odchudzania można zrzucić nawet do 4 kg tygodniowo. W drugiej fazie chudniemy już znacznie mniej, ale co najważniejsze, przyzwyczajamy tak jak w przypadku pierwszej diety, nasz organizm do zdrowego trybu życia.

Najlepsze kontra najgorsze - znana i nie do końca lubiana dieta Dukana

Dlaczego? Dietetycy ostrzegają przed tym, że doprowadza organizm do zbyt dużego niedoboru wartości odżywczych. Niestety pozwala chudnąć, ale powoduje jednocześnie możliwość wystąpienia chorób układu krwionośnego.

Składa się z kilku etapów. Pierwszy, najbardziej restrykcyjny, zakłada spożywanie wyłącznie białka. Później, powoli wprowadzamy do diety warzywa. Dopiero w trzeciej fazie dochodzą też owoce oraz kasze i makaron. Czwarta faza to już tylko utrwalanie nawyków żywieniowych z poprzednich etapów.

Dlaczego krytykowana? Przede wszystkim dlatego, że może znacznie zwiększać możliwość zachorowania na schorzenia związane z układem krwionośnym oraz cukrzycą. Jak wskazały badanie wiele osób stosujących dietę skarżyło się także na choroby nerek oraz zaburzenia płodności.

Natalia Staśkowiak
Źródło: jaja i nabiał w tabeli kalorii iWoman.