Filtry samochodowe w pigułce Drukuj Email
Wpisany przez S.Z   
sobota, 31 maja 2014 16:43

Filtry samochodowe w pigułce

Prawidłowa eksploatacja samochodu polega na regularnych przeglądach technicznych i regularnej wymianie filtrów. Takie działanie zapobiega niespodziewanym i niechcianym awariom, a także zwiększa komfort użytkowania pojazdu. Niestety o regularnych wymianach filtrów wielu kierowców przypomina sobie dopiero w momencie, gdy ich samochód zaczyna odmawiać posłuszeństwa. Szukają wtedy pomocy w serwisach i narażają się na przykre finansowe konsekwencje, spowodowane usterką, której w łatwy sposób mogliby uniknąć. Kiedy i w jaki sposób powinniśmy zatem wymieniać poszczególne filtry, aby skutecznie zapobiec awariom i sprawić, że nasza podróż będzie przebiegała komfortowo i bezpiecznie?

 

Filtr oleju silnikowego

Filtr oleju silnikowego ogranicza ilość zanieczyszczeń, które razem z zasysanym powietrzem dostają się do silnika, a nie zostały wyłapane przez filtr powietrza. Jest on też odpowiedzialny za oczyszczanie oleju. Dobór odpowiedniego filtra oleju uzależniony jest od konstrukcji silnika danego pojazdu, a producenci filtrów zawsze podają, do jakich jednostek napędowych nadaje się ich produkt. Przy doborze filtra należy również pamiętać, że gwarancję bezpieczeństwa i jakości dają wyłącznie filtry oryginalne albo te wyprodukowane przez renomowane firmy.

Wymianę filtra oleju przeprowadza się najczęściej razem z wymianą oleju i uszczelki jego korka spustowego. Częstotliwość wymiany oleju i filtra określają zawsze normy producenta pojazdu, a także sposób i warunki jego eksploatacji. Zazwyczaj elementy te praktykuje się zmieniać co rok lub w odstępach 10-20 tys. km.

Filtr paliwa

Filtr ten odpowiedzialny jest za oczyszczanie paliwa i ochronę silnika przed zanieczyszczeniami. Dotyczy to przede wszystkim silników Diesla, bowiem w ich konstrukcji zastosowana jest niezwykle wrażliwa na zanieczyszczenia wysokociśnieniowa aparatura wtryskowa. W układach zasilających jednostkę napędową o zapłonie iskrowym zastosowanie mają natomiast w większości wyłącznie filtry siatkowe i małe, instalowane pomiędzy wtryskiwaczami i pompą zasilającą filtry przewodowe z papieru.

Filtry paliwa charakteryzują się wysoką trwałością. W zależności od zaleceń producenta ich wymianę praktykuje się po przejechaniu od 15 000 km do nawet 50 000 km. Urządzenie nie jest drogie (jego koszt to kilka-kilkadziesiąt złotych) i można je z łatwością wymienić samemu, zwracając jedynie uwagę na oznaczony strzałkami kierunek przepływu paliwa.

Filtr powietrza

Powietrze w silniku to czynnik niezbędny do procesu spalania paliwa. Aby jednostka napędowa pojazdu działała prawidłowo i bezawaryjnie, niezbędny jest filtr powietrza. Filtr ten odpowiedzialny jest za zabezpieczenie silnika przed zanieczyszczeniami zasysanymi z zewnątrz i stawia się mu zazwyczaj bardzo wysokie wymagania, gdyż przeciętnie pracujący silnik zużywa w godzinę niemal 15 000 litrów powietrza!

Zmieniając filtr powietrza trzeba zachować niezwykłą precyzyjność i ostrożność. Nawet w najbardziej czystym powietrzu występują bowiem drobinki kurzu, które dostając się do silnika w dużej ilości mogą spowodować jego spustoszenie. Zmiany filtra powietrza powinno przeprowadzać się podczas każdego przeglądu (czyli od 15 000 do 20 000 km przebiegu). W przypadku eksploatacji pojazdu w bardzo zanieczyszczonym środowisku warto też sprawdzić, jak taki filtr wygląda po przejechaniu nawet kilku tysięcy.

Filtr kabinowy

Zadaniem tego urządzenia jest przede wszystkim oczyszczanie powietrza, które dostaje się do wnętrza samochodu. Zatrzymuje on takie zanieczyszczenia jak kurz, dym, cząstki gumy i asfaltu, a także pyłki roślin i zarodniki grzybów. Powoduje, że powietrze wewnątrz pojazdu jest czyste, co zmniejsza ryzyko wystąpienia licznych reakcji alergicznych. Sprawia, że przez lepsze samopoczucie osób podróżujących, jazda staje się mniej uciążliwa i bezpieczniejsza.

Trwałość i skuteczność działania filtra kabinowego zależy od jakości materiałów, z których powstał i precyzji jego wykonania. Wymieniając go, warto rozważyć zakup takiego, który posiada dobrej jakości węgiel aktywny. Filtr kabinowy z węglem aktywnym oczyszcza bowiem dodatkowo powietrze ze szkodliwych substancji gazowych, takich jak: azot, związki siarki czy ozon, przyczyniając się jeszcze bardziej do komfortu i bezpieczeństwa podróży.

Filtr kabinowy powinno wymieniać się przy każdym przeglądzie pojazdu - co 15 000 km lub raz w roku. Okres jego eksploatacji zależy natomiast od stopnia zanieczyszczenia powietrza, w którym się poruszamy.

Prawidłowa eksploatacja pojazdu wpływa korzystnie na bezawaryjność, bezpieczeństwo i komfort podróży. Nie warto więc zapominać o regularnych wymianach podstawowych elementów naszego pojazdu tym bardziej, że każdy przeciętny kierowca bez problemu powinien poradzić sobie z tym zadaniem sam.

Motochemia.pl
Autorem artykułu jest redakcja sklepu internetowego Motochemia specjalizującego się w sprzedaży artykułów motoryzacyjnych takich jak chemia, akcesoria, kosmetyki, filtry i oleje samochodowe

 

Motochemia.pl
Autorem artykułu jest redakcja sklepu internetowego Motochemia specjalizującego się w sprzedaży artykułów motoryzacyjnych takich jak chemia, akcesoria, kosmetyki, filtry i oleje samochodowe

Poprawiony: sobota, 31 maja 2014 17:11