Light - drogie i nie zawsze zdrowe Drukuj Email
Wpisany przez z.z.   
sobota, 10 października 2009 19:38

Light – drogie i nie zawsze zdrowe

Napis „light” na produktach żywnościowych przykuwa naszą uwagę.

Żywność taka ma zmniejszoną zawartość tłuszczu, ma ok.40 proc. kalorii mniej niż takie same produkty w wersji normalnej i jeśli jest to deser – nie zawiera białego cukru, słodzony jest „słodzikiem”.

Lecz czy to wszystko sprawia, że żywność „light” jest zdrowa? Otóż niekoniecznie.

Czy zrezygnować z cukru?

Unikamy białego cukru, gdyż nie ma on wartości odżywczych, natomiast jest bardzo kaloryczny, łatwo się przecież tyje po słodyczach i ułatwia rozwój próchnicy zębów.

W produktach light biały cukier zastępowany jest słodzikami ( np.aspartamem, taumatyną).  Wielu lekarzy twierdzi obecnie, że słodziki są wręcz szkodliwe dla naszego zdrowia. Są rakotwórcze (bo powodują uwalnianie szkodliwych wolnych rodników), niekorzystnie wpływają na układ nerwowy; mogą wywoływać migreny, napady niepokoju a nawet depresję.

Co zatem robić? Możemy dziennie zjeść 50 g cukru bez obawy, że utyjemy. Zęby natomiast trzeba myć po każdym słodkim posiłku, co skutecznie zabezpieczy je przed próchnicą.

Wyrzec się  białego cukru muszą osoby zagrożone cukrzycą. Wszyscy inni mogą jadać normalne słodycze, ale w ilościach umiarkowanych.

Tłuszcz jest potrzebny

 Odłuszczone mleko jest dla nas bezwartościowe. Dlaczego? Bo bez tłuszczu nasz organizm nie przyswaja witaminy D i wapnia. Także inne witaminy rozpuszczalne w tłuszczach – A, E i K – są dla naszego organizmu niedostępne, gdy zjadamy je z produktami odtłuszczonymi.

W produktach light tłuszcz zastępowany jest chemicznymi zagęszczaczami oraz konserwantami, gdyż żywność lekka szybciej się psuje niż normalna.  Zjadamy więc mniej tłuszczu i mniej kalorii, ale za to więcej chemii.  Ponadto żywność ta jest tak mocno przetworzona, że może nie zawierać składników niezbędnych dla naszego zdrowia.

Co robić? Nie jadać na co dzień produktów light.  Ograniczać kaloryczność potraw poprzez stosowanie oliwy z oliwek, chudego (ale nie całkowicie odtłuszczonego) nabiału, unikać wieprzowiny , podrobów, tłustych wędlin oraz kiełbas. Jeść z umiarem i jak najmniej przetworzoną żywność.

Nie kupować takiej żywności dla dzieci.     

     z.z.