Biegaj zimą ! Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
sobota, 26 października 2013 10:01

Biegaj zimą!


Jak przygotować się do joggingu podczas zimy?

Bieganie jest znacznie przyjemniejsze latem, to fakt. Ale mróz i śnieg nie muszą wcale oznaczać zakończenia sezonu na jogging. Wystarczy jedynie odpowiednio się do tego przygotować.


Odpowiednie obuwie
Pierwsze o czym myślisz, gdy zastanawiasz się nad bieganiem zimą to buty. Powinny być nie tylko odporne na wodę i mróz, ale także nie mogą ślizgać się na lodzie. Złamana noga to chyba największy koszmar zapalonych biegaczy. Warto zatem wybrać buty pokryte wytrzymałym materiałem, np. skórą (np. Nike buty sportowe Wmns Downshifter, cena w www.Agito.pl  ok. 159 zł), która nie tylko chroni przed wilgocią, ale także jest znacznie łatwiejsza w utrzymaniu czystości. Dodatkowo trzeba zwrócić uwagę na podeszwę. Najlepiej, jeśli będzie miała specjalne rowki zwiększające przyczepność i trakcję.


Skarpety
Skoro o butach już mowa to nie można zapomnieć o skarpetach. Zamiast zakładania kilku par lepiej wybrać takie, które będą nie tylko ciepłe, ale i wygodne. Dobrym rozwiązaniem będą skarpety całoroczne (np. Bridgedale Skarpety Essential, cena w www.Agito.pl  ok. 74,90 zł). Zapewnią one optymalną termikę, wysoki współczynnik amortyzacji oraz swobodny transport wilgoci. Płaskie szwy przy palcach nie powodują ucisku oraz nieprzyjemnego ocierania. Miękki, bezuciskowy ściągacz trzyma skarpetę na miejscu zapobiegając zwijaniu i ocieraniu. Dobrze, gdyby były wykonane z włókien sztucznych z domieszką bawełny czy wełny. Wówczas nie będą wchłaniały potu, dzięki czemu unikniemy efektu mokrych nóg. Takie skarpety również nie przetrą się tak szybko.


Okrycie wierzchnie
Co do spodni, czy okrycia wierzchniego to tutaj nie ma jednej recepty. Temperatura zimą waha się, dlatego najlepiej ubierać się na cebulkę. Podczas biegu nasze ciało stopniowo rozgrzewa się - lepiej jednak, gdy nieco zmarzniemy niż przegrzejemy się. Trzeba jednak uważać żeby się nie przeziębić!
Dlatego też warto zainwestować w odzież termoaktywną (np. Brubeck Bluza termoaktywna damska Wool Merino, cena w www.Agito.pl  ok. 87,50 zł), która z jednej strony dostosowuje się do temperatury, a z drugiej nie krępuje ruchów i zapewnia jak najwyższy komfort podczas ćwiczeń. W przypadku bardzo niskich temperatur można założyć kilka warstw.
Pamiętajmy, że dla biegacza nie ma złej pogody, jest tylko nieodpowiedni strój. Gdy skompletujemy odpowiednie elementy nie musimy rezygnować z joggingu. Pamiętajmy jednak, że zimą nie warto bić rekordów prędkości - śliska nawierzchnia, czy zaspy skutecznie spowalniają bieg. Wzmacniają natomiast naszą siłę, co zaprocentuje z nawiązką - a przekonać się o tym będzie można już wiosną!

 

/źródło - /

Poprawiony: wtorek, 07 stycznia 2014 15:55