Nowy Seat Leon SC - Symbol dynamizmu Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
środa, 27 lutego 2013 15:17
Nowy SEAT Leon SC – symbol dynamizmu

3-drzwiowy, sportowy kompakt dla "wystrzałowych" babć!
/     Niezwykły design z doskonale wyważonymi proporcjami
/     Jeszcze zwinniejszy dzięki skróconemu o 35 mm rozstawowi osi
/     Niezwykle mocne i wydajne silniki TSI i TDI
/     Niespotykana jakość wykonania i ogromna ilość miejsca
/     SEAT Easy Connect: najnowocześniejszy system informacyjno-rozrywkowy


Nowy SEAT Leon Sport Coupé to uosobienie mocnego charakteru i siły. Leon SC to niezwykły 3-drzwiowy kompakt, który perfekcyjnie łączy w sobie język konstrukcyjny inżynierów SEAT-a. Sportowe zacięcie samochodu jest tutaj idealnie sprzężone z użytecznością. Wnętrze, charakteryzujące się niespotykaną jakością wykonania i najlepszymi materiałami, oferuję ogromną ilość miejsca. Przedział bagażowy o pojemności 380 litrów jest niczym w wersji pięciodrzwiowej.

„Nowy Leon SC to najjaśniejsza gwiazda wśród pozostałych modeli. Samochód ten to połączenie niezwykłej konstrukcji z dynamizmem, najnowszej technologii z jakością, a wszystko to za rozsądną cenę" – mówi James Muir, prezes SEAT S.A. „Przyjemność jaka płynie z jazdy Leon-em SC nie oznacza, że traci na tym jego wszechstronność. Dlatego też pozostaliśmy wierni tym cechom i staramy się je stale udoskonalać."

Nowy SEAT Leon SC jest pełen nowych technologii, takich jak: najnowszy system informacyjny-rozrywkowy, inteligentne systemy wspomagające kierowcę, lekka konstrukcja, precyzyjnie ustawione zawieszenie i niedawno powstała generacja silników. Wszystkie jednostki charakteryzuje bezpośredni wtrysk i turbodoładowanie, co przekłada się na niezwykłą moc i wydajność. Silniki TSI i TDI o zakresie pojemności od 1.2 do 2.0 l oferują moc od 63 kW (86 KM) do 135 kW (184 KM). 1.6 TDI o mocy 77 kW (105 KM) wyposażony w system start/stop potrzebuje średnio 3,8 l oleju napędowego na 100 km, generując przy tym dwutlenek węgla na poziomie 99 gramów na kilometr.

Tak samo jak wersja pięciodrzwiowa Leon SC oferuje następujące wersje wyposażenia: Reference, Style i FR.

„Dzięki skróconemu rozstawowi osi Leon SC jest jeszcze bardziej sportowy i dostarcza jeszcze więcej emocji. Samochód ten to sportowe coupe połączone z praktycznością", mówi dr Matthias Rabe, Wiceprezes ds. Badań i Rozwoju w firmie SEAT. „Dzięki pracy inżynierów marki SEAT udało nam sie połączyć sportowe zacięcie z precyzyjnym prowadzeniem, co przełożyło się na wzrost komfortu jazdy i wygody użytkowania. Leon SC jest kolejnym przykładem, jak umiejętnie SEAT potrafi korzystać z technologii Volkswagen Group, tak aby hiszpańskie samochody były jeszcze bardziej oryginalne."

Design - wspaniały wygląd

Dzięki doskonale wyważonym proporcjom nowy SEAT Leon SC wygląda wyjątkowo dynamicznie już na pierwszy rzut oka. Jego długość, wysokość i szerokość oraz krótkie zwisy dodają mu dynamizmu nawet wtedy, gdy pozostaje w miejscu. Inspirowany zaprezentowanymi niedawno samochodami koncepcyjnymi IBE, IBL i IBX 3-drzwiowy kompakt jest wyrazem dynamizmu, który jest tak charakterystyczny dla języka konstrukcyjnego inżynierów marki SEAT.

„Dzięki modyfikacji Leona SC na samochód 3-drzwiowy, nadaliśmy mu dynamicznego charakteru. Było to jednak dla nas za mało, dlatego zmniejszyliśmy jego rozstaw osi o 35 mm. Efekt jest piorunujący - samochód jest jeszcze bardziej dynamiczny", mówi Alejandro Mesonero-Romanos, szef Działu Projektowania SEAT-a. „Nowy Leon to perfekcyjne wykorzystanie języka konstrukcyjnego inżynierów marki SEAT. Jest to szczególnie widoczne w charakterystycznych liniach pojazdu, które nadają mu wyjątkowego charakteru."

W porównaniu do 5-drzwiowego Leona rozstaw osi modelu SC zmniejszył się o 35 milimetrów. Co więcej, linia okien, która przebiega do dolnej krawędzi tyłu samochodu, sprawia, że samochód jest optycznie dłuższy niż 4 metry 23 centymetry. Dzięki temu nowy Leon SC posiada sportowe zacięcie i moc, zamknięte w kompaktowej sylwetce. Wszystkie linie zewnętrzne są perfekcyjnie zaprojektowane, tak aby samochód prezentował się jeszcze charakterystyczniej w każdym świetle.

Konstrukcja przodu pojazdu przypomina grot strzały. Wszystkie linie ciągną się w kierunku jednego punktu, który znajduje się z przodu pojazdu. Prosta i idealnie ukształtowana forma trójkąta to fundamentalny element języka konstrukcyjnego inżynierów marki SEAT. Kształt ten jest widoczny również w wielu innych miejscach nowego Leon-a SC.

Motyw trójkąta zarysowany jest również w konstrukcji reflektorów. Ich kanciasta linia to typowa cecha nowego, projektowego języka SEAT-a, a jednocześnie element doskonale zintegrowany z nową wyrzeźbioną formą Leona. Opcjonalne pełne światła LED-owe o większej sile oświetlenia są po raz pierwszy dostępne w klasie aut kompaktowych. Pobierają one mniej energii, a ich żywotność jest dłuższa. Ich temperatura barwowa, która wynosi 5500 Kelvinów, jest podobna do światła dziennego, dzięki czemu nie męczy oczu.

Z profilu bocznego nowy SEAT Leon SC prezentuje prawidłowo wyważone proporcje między materiałami w postaci szkła i metalu, z czego 1/3 to powierzchnia. Podkreśla to solidną konstrukcję pojazdu. Charakterystycznie nieprzerwana „Linea Dinámica” biegnie do tyłu powyżej nadkoli. Precyzyjnie wyrzeźbione „przetłoczenia” na bokach pojazdu nie są zupełnie proste, lecz biegną w formie delikatnego łuku, co daje wrażenie jeszcze prężniejszej sylwetki. Ogromna tylna szyba z odchyleniem podobnym do tego w coupé i pod kątem większym o 19º niż w wersji pięciodrzwiowej oraz w kształcie pięciokąta skierowanego do góry jest charakterystyczną cechą nowego SEAT-a Leon SC.

Nowe logo SEAT-a symbolizuje wartości, którymi kieruje się marka - nowoczesny design i wysoki standard wykonania. Leon będzie pierwszym samochodem noszącym nowe, odświeżone logo. Jest ono umieszczone z przodu i z tyłu pojazdu, na kołach i kole kierownicy.

Nowoczesne i intuicyjne wnętrze z informacyjno-rozrywkowym systemem

Dynamizm nowego Leona jest widoczny również wewnątrz pojazdu, które jest wyraźne, jasne i przejrzyste. Materiały są najwyższej jakości, tak samo z resztą jak sposób wykonania. Wszystkie powierzchnie wnętrza są przyjemne w dotyku, a niektóre wersje wyposażeniowe oferują dodatkowo chromowane i skórzane wykończenia.

Opisując wnętrze, Alejanfro Mesonero-Romanos, szef zespołu projektantów SEAT-a, powiedział: „Ergonomia była tym, czym kierowaliśmy się podczas projektowania wnętrza, które dałoby wyrazisty i elegancki klimat. Naszym wzorem był kokpit samolotu, który jest tak precyzyjnie wykonany. Wnętrze jest również tak skonstruowane, aby uwaga kierowcy nie była rozpraszana podczas jazdy".

Przestrzeń kierowcy i pasażera jest praktyczna. Konstrukcja kokpitu jest intuicyjna i dopasowana do kierowcy. Wszystkie przełączniki, przyciski i dźwignie są tam, gdzie być powinny. Wnętrze to również wielkie, czytelne wskaźniki tablicy przyrządów oraz komputer pokładowy, który jest dostępny w standardzie już w wersji Rerefence. Dostępna jest również wielofunkcyjna kierownica obszyta skórą, która na pokrywie poduszki powietrznej posiada nowe logo SEAT-a.

Nowe fotele są sportowe i niezwykle komfortowe bez względu na budowę osoby. Regulacja wysokości fotela jest standardem we wszystkich wersjach wyposażeniowych, zaś pasażera opcją w wersji Reference, a elementem podstawowym w wersji Style. Fotele gwarantują najlepszą pozycję podczas dynamicznej jazdy i komfortowe warunki w czasie długich podróży.

Idealnie dopracowane szczegóły takie jak przełączniki układu klimatyzacji, wielkie nawiewniki i trójwymiarowe okładziny podkreślają mistrzostwo wykonania nowego SEAT-a Leon SC. Przedział bagażowy o pojemności 380 litrów jest jednym z największych w swojej klasie.

SEAT wprowadza na rynek nowego Leona SC z szeroką gamą najnowocześniejszych systemów informacyjno-rozrywkowych. Sztandarowym systemem jest SEAT Easy Connect, który jest wyposażony w dotykowy ekran pozwalający na obsługę nie tylko funkcji związanych z zestawem audio, telefonem i nawigacją, lecz wielu innych.

Ekran dotykowy, który może być nawet 5,8-calowy, wraz z przyciskami i pokrętłami, jest umieszczony w środku deski rozdzielczej między dwoma nawiewnikami. Jest on czytelny i w zasięgu ręki zarówno kierowcy, jak i pasażera siedzącego z przodu. Po raz pierwszy, najlepiej wyposażone wersje posiadają czujniki odległości ręki od monitora dotykowego, dzięki czemu jazda jest jeszcze przyjemniejsza.

Jednostka napędowa - niezwykle mocna i wydajna

Nowy SEAT Leon SC jest dostępny z szerokim wachlarzem niezwykle mocnych i wydajnych silników TDI i TSI, których pojemność mieści się w zakresie od 1,2 do 2,0 l.  Wszystkie silniki charakteryzuje bezpośredni wtrysk i turbodoładowanie oraz szybkie nagrzewanie się i niski poziom wewnętrznego tarcia.

Jednostka 1.6 TDI osiąga moc 77 kW (105 KM) i generuje 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Gdy Leon z powyższym silnikiem posiada również system start/stop i rekuperacji potrzebuje średnio 3,8 l oleju napędowego na 100 km, generując przy tym dwutlenek węgla na poziomie 99 gramów na kilometr.  Silnik o pojemności 2.0 TDI i mocy maksymalnej 110 kW (150 KM) oraz 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego spala jedynie 4,1 litra oleju napędowego na 100 kilometrów.
Zakres silników wysokoprężnych dopełniają silniki 1.6 TDI osiągający moc 66 kW (90 KM) oraz nowy 2-litrowy turbo diesel o mocy maksymalnej 135 kW (184 KM) i 380 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Gamę jednostek benzynowych otwiera silnik 1.2 TSI dostępny w dwóch wersjach: 63 kW (86 KM) i 77 kW (105 KM). Oferowana będzie również nowa jednostka 1.4 TSI osiągająca moc 90 kW (122 KM) i dostarczająca 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik jest dostępny w standardzie razem z systemem start/stop i rekuperacji. Potrzebuje zaledwie 5,2 l benzyny na 100 kilometrów, generując przy tym dwutlenek węgla na poziomie 120 gram na 1 kilometr.

Leon w swojej gamie posiada również jednostkę 1.4 TSI osiągający moc 103 kW (140 KM) i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Średnie spalanie zawiera się w granicach 5,2 l na 100 kilometrów i produkcji dwutlenku węgla na poziomie 119 gram na kilometr. Najmocniejsza jednostka benzynowa 1.8 TSI dostarczy maksymalnie 180 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego. Dołączy ona do gamy jednostek SEAT-a w trakcie 2013 roku.

W zależności od wersji silnikowej napęd jest przenoszony za pomocą różnych skrzyń biegów. Pierwsze to manualne 5- lub 6-biegowej przekładnie. Kolejnymi dostępnymi są kompaktowe i lekkie, 2-sprzęgłowe skrzynie DSG, zmieniająca biegi niezwykle szybko i płynnie. Niektóre wersje wyposażone są w funkcje free-wheeling (funkcja rozłączająca sprzęgło, gdy kierowca zdejmuje nogę z pedału przyśpieszenia), która pozwala jeszcze bardziej zmniejszyć spalanie.

Układ jezdny – dynamika i komfort

Układ jezdny nowego Leona SC nadaje mu jeszcze więcej dynamizmu. Układ kierowniczy jest dopracowany, reagujący nawet na najdelikatniejszy ruch kierownicą, zaś zawieszenie wygłusza wszelkie nierówności na drodze. Przednie zawieszenie to kolumna MacPhersona z ramą pomocniczą. Z tyłu nowego SEAT-a zastosowano zawieszenie z belką skrętną dla silników do 110 kW (150 KM). Mocniejsze wersje wyposażone będą w zawieszenie wielowahaczowe, które lepiej oddziałuje na obciążenia wzdłużne i poprzeczne.

Nowe profile prowadzenia Leon-a SC FR pozwalają dostosować samochód do indywidualnych preferencji kierowcy. Pozwalają mu ustawić charakterystykę wspomagania układu kierowniczego, kontroli przepustnicy i dźwięku silnika, dzięki trzem trybom – Eco, Comfort i Sport. Do dyspozycji SEAT oddaje także indywidualne ustawienia, aby nowy Leon SC jeszcze lepiej dostosował się do preferencji kierowcy. Ponadto LED-owe oświetlenie w okładzinach drzwi zmienia się z białego na emocjonujący czerwony w trybie Sport.

Systemy wspomagające kierowcę – przełomowe rozwiązanie

Nowy Leon SC jest również wyposażony w szereg systemów wspomagania kierowcy. Kamera umieszczona w lusterku wstecznym kontroluje asystenta utrzymywania pasa ruchu, który dokonuje niewielkich poprawek toru jazdy i zapobiega zjeżdżaniu z niego dzięki elektromechanicznemu wspomaganiu kierownicy. Dodatkowo zaawansowana kamera zamontowana w lusterku wstecznym zarządza asystentem świateł, który automatycznie przełącza się ze świateł drogowych na mijania. Kolejnym systemem czuwającym nad bezpieczeństwem jest funkcja wykrywania senności, która rozpoznaje, kiedy kierowca traci koncentrację i wówczas sugeruje kierowcy przerwę. W standardzie jest również specjalny rodzaj hamulca antykolizyjnego (ang. multi-collision brake), który pozwala uniknąć kolizji.

/źródło - Iberia Motor Company/
Poprawiony: piątek, 10 stycznia 2014 20:33