Jak ćwiczyć z dzieckiem, aby łatwo nauczyło się pisać? Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
poniedziałek, 19 listopada 2012 16:11
Jak ćwiczyć z dzieckiem, aby łatwo nauczyło się pisać?

Zanim dziecko pójdzie do szkoły, musi się do niej odpowiednio przygotować. Ważną częścią tego procesu jest ćwiczenie grafomotoryki rąk dziecka tak, aby nie miało trudności m.in. z pisaniem. Rodzice mogą mu to ułatwić poprzez zaproponowanie prostych i ciekawych zabaw i ćwiczeń.

altNauka w pierwszej klasie szkoły podstawowej skupia się na ukształtowaniu u dzieci umiejętności odczytywania i pisania różnorodnych znaków: liter, cyfr, nut…
Naukę czytania dzieci zaczynają już w przedszkolu. Natomiast do nauki pisania w przedszkolu tylko się przygotowują.
Powodem takiego rozdzielenia nauki czytania i pisania jest specyfika kształtowania się sprawności manualnej dziecka w tym wieku. Ręce większości sześciolatków nie są jeszcze na tyle sprawne, aby bez problemów opanować pisanie liter czy cyferek. Grafomotoryka ich rączek dopiero się rozwija i kształtuje. W jej rozwoju można jednak dziecku pomóc. W jaki sposób?
- Dbaj o jego zdrowie i rozwój ogólny
- Sprawdź jakość wzroku dziecka
- Pozwól dziecku na jak najczęstsze samodzielne wykonywanie takich czynności jak: ubieranie i rozbieranie się, zwłaszcza skarpetek i rajstop, zapinanie guzików, zasuwanie zamków, sznurowanie i zawiązywanie butów, przypinanie i odpinanie klamerek, zatrzasków, nap; samodzielne mycie i wycieranie rąk, samodzielne jedzenie, pomaganie w drobnych pracach domowych wymagających koordynowania oczu i rąk (układanie przedmiotów, wycieranie kurzu, mycie owoców, przekładanie do pojemników itp.).
Zaproponuj dziecku różnorodne zabawy trenujące koordynację wzrokowo-ruchową, orientację przestrzenną, spostrzegawczość i pamięć wzrokową, oraz sprawność rąk, na przykład:
  • układanie z klocków, z patyczków, z drucików itp.
  • układanie puzzli z drobnych części,
  • konstruowanie i budowanie z klocków,
  • majsterkowanie (przybijanie, sklejanie, zszywanie),
  • nawlekanie koralików, wciskanie przedmiotów w otworki,
  • grę w bierki, w pchełki, skaczące kapturki,
  • grę w serso, w ringo, w kręgle, dwa ognie, koszykówkę, badmintona, piłkę nożną,
  • składanie papieru techniką origami,
  • wydzieranie z papieru,
  • wycinanie nożyczkami,
  • stemplowanie,
  • lepienie plasteliną, gliną, modeliną, ciastem, śniegiem, mokrym piaskiem,
  • malowanie farbami; palcami i pędzlem,
  • kalkowanie,
  • rysowanie kredkami i ołówkiem, kredą, węglem rysunkowym, patykiem na piasku,
  • kolorowanie obrazków.
- Na poziom graficzny prac dziecka duży wpływ ma ogólna ruchowa sprawność rąk. Zabawy angażujące ręce i dłonie mogą pomóc tę sprawność poprawić. Zaproponujmy dziecku „siłowanie na rękę”, zabawę „idzie kominiarz po drabinie”, strzepywanie dłoni z wody, uderzanie palcem o palec w ułożeniu rąk jak do modlitwy, robienie kółek palcami itp. –mówi Agnieszka Łysakowska, pedagog. Pamiętaj, że praktyka czyni mistrza. Im więcej dziecko będzie ćwiczyć, tym lepiej i szybciej przygotuje się do nauki pisania. Grafomotoryka jest ważną umiejętnością wpływającą na jakość pisania. Rozwijać ją można również poprzez rysowanie, kolorowanie i ćwiczenie szlaczków. Pomogą w tym na przykład specjalne karty do rysowania i pisania przygotowane przez edukacyjny portal dla dzieci www.Bazgroszyt.pl. Znajdziecie tam wiele zadań, które poprawią grafomotorykę ręki dziecka. Twoje dziecko będzie w naturalny sposób trenować precyzję ruchu, spostrzegawczość, koordynację oraz koncentrację, decydujące o jakości i tempie pisania w późniejszych latach. W zadaniach proponowanych przez Bazgroszyt.pl tradycyjne „szlaczki” zostały wplecione w zabawne historyjki rysunkowe i  kreatywne malowanki. W całej przygodzie z literkami i cyferkami towarzyszą dzieciom przyjaźni Kredko-bohaterowie: Rysek, Kredzia i Kolorozaurus. Walorem ćwiczeń jest ich otwarty charakter – zawsze jest miejsce na inwencję dziecka, szukanie ciekawych i pomysłowych rozwiązań.
Jak dowodzą badania, najlepszy okres dla rozwijania naszej zdolności uczenia się to ten przed rozpoczęciem nauki w szkole. Większość połączeń nerwowych mózgu kształtuje się w pierwszych latach życia – 50% naszej zdolności uczenia się rozwija się w ciągu pierwszych 4 lat, kolejne 30% do ukończenia 8 lat. A zatem warto ćwiczyć!
Więcej na:
Poprawiony: wtorek, 07 stycznia 2014 19:43