„NaszEauto” – program wsparcia dla wybranych |
Wpisany przez S.Z. |
sobota, 05 kwietnia 2025 18:11 |
„NaszEauto” – program wsparcia dla wybranychChoć program „NaszEauto” (dawniej „Mój Elektryk 2.0”), ma na celu wspieranie rozwoju elektromobilności w Polsce, od początku budzi liczne kontrowersje. Choć jego założeniem jest redukcja emisji spalin oraz promowanie pojazdów elektrycznych, wprowadzone w drugiej edycji zmiany wykluczają dofinansowanie dla istotnych segmentów rynku jak lekkie pojazdy elektryczne czy auta dostawcze. Czy program rzeczywiście przyczyni się do popularyzacji ekologicznych środków transportu, czy raczej faworyzuje określoną grupę beneficjentów?
Program „NaszEauto” to nowa odsłona rządowego programu wsparcia dla elektromobilności, którego celem jest promowanie pojazdów elektrycznych i hybrydowych poprzez dofinansowanie ich zakupu. Pierwsza edycja programu cieszyła się sporym zainteresowaniem zarówno osób fizycznych, jak i przedsiębiorców. Ci drudzy stanowili około 62% jego beneficjentów, mimo to obecnie zostali z niego wykluczeni. Jakie jeszcze zmiany nastąpiły w nowej odsłonie rządowego projektu? Mikromobilność bez wsparcia ze strony rząduW ostatnich latach mikromobilność, w tym lekkie pojazdy elektryczne, zyskuje na popularności w Polsce. Według danych z raportu Polskiego Stowarzyszenie Nowej Mobilności liczba zarejestrowanych w 2024 r. elektrycznych mikrocarów i innych pojazdów z tej kategorii wzrosła aż o 63% r/r. Tego rodzaju pojazdy oferują szereg korzyści w kontekście miejskiej mobilności. Są kompaktowe, co ułatwia poruszanie się w zatłoczonych centrach miast i rozwiązuje problem braku miejsc parkingowych. Dodatkowo ich cicha praca przyczynia się do redukcji hałasu miejskiego, a zerowa emisja spalin wspiera walkę ze smogiem. Mimo to ta kategoria pojazdów została wykluczona z programu „NaszEauto”.
Nowe kryteria dochodowe i inne wykluczeniaWprowadzenie kryterium dochodowego, zakładającego maksymalne dochody roczne do 120 tys. zł rocznie, na pierwszy rzut oka może wydawać się korzystnym ruchem. Jednak w praktyce budzi ono wiele pytań. Po pierwsze, brakuje precyzyjnych wytycznych dotyczących jednoznacznego sposobu dokumentowania dochodów. Po drugie, limit ten jest na tyle wysoki, że osoby o dochodach bliskich jego granicy należą do grupy bardziej zamożnych Polaków. – Program w obecnej formie wydaje się ukierunkowany na wąską grupę beneficjentów, którzy mogą pozwolić sobie na zakup nowego samochodu elektrycznego. Wykluczenie innych, takich jak przedsiębiorcy czy użytkownicy lekkich pojazdów elektrycznych oraz brak wsparcia dla logistyki miejskiej, stoi w sprzeczności z celem programu, jakim jest powszechna popularyzacja elektromobilności. Jego założenia powinny zostać zrewidowane tak, aby mogli skorzystać z niego wszyscy zainteresowani, dzięki czemu miałby szansę na realną promocję zelektryfikowanych form transportu w Polsce – podsumowuje Maciej Płatek, prezes zarządu Electroride. Electroride jest polską, rodzinną firmą założoną w 2017 roku, specjalizującą się w produkcji lekkich pojazdów elektrycznych, takich jak skutery czy minicary. Jest liderem tego sektora w Polsce, a swoje produkty sprzedaje na terenie całej Unii Europejskiej. Wszystkie modele są zaprojektowane z myślą o komforcie i bezpieczeństwie użytkowników, przeznaczone dla szerokiej grupy kierowców. Marka Electroride posiada certyfikat ISO:9001:2015 potwierdzający jej zaangażowanie w zapewnienie najwyższej jakości produktów i usług oraz podkreślającym ciągłe doskonalenie i innowacyjność. Firma wyróżnia się przyjazną obsługą klienta na każdym etapie zakupowym, oferując pełne wsparcie, gwarancję oraz możliwość serwisowania pojazdów door-to-door. /źródło - |