Polacy w objęciach „małpek”. Zbadano opinie Polaków na temat mocnego alkoholu w butelkach o małej pojemności. |
Wpisany przez S.Z. |
niedziela, 22 grudnia 2024 14:16 |
Polacy w objęciach „małpek”. Zbadano opinie Polaków na temat mocnego alkoholu w butelkach o małej pojemności.„Małpki” pije się najczęściej w okolicach sklepu, a najrzadziej w domu. Polacy uważają, że są one przeznaczone przede wszystkim dla osób, które chcą szybko poczuć się pod wpływem alkoholu lub go nadużywają. Ponad 2/3 badanych uważa, że spożywanie „małpek” sprzyja regularnemu piciu oraz stanowi istotny problem społeczny i zdrowotny.
Napoje spirytusowe odpowiadają za blisko połowę wartości rynku alkoholi w Polsce, a ich sprzedaż w małych opakowaniach przekroczyła w ciągu ostatniego roku 6 mld zł, co stanowi ponad ¼ całkowitej wartości sprzedaży alkoholi mocnych. Badanie SW Research pokazuje, jak Polki i Polacy postrzegają „małpki” i w czym upatrują przyczyn ich popularności. Dla kogo są „małpki”?Dwóch na trzech Polaków w wieku 18-65 lat (66%) uważa, że tzw. „małpki” z wódką przeznaczone są dla osób, które chcą szybko poczuć się pod wpływem alkoholu. Niewiele mniej (61%) twierdzi, że ich sprzedaż skierowana jest do osób z problemem alkoholowym. Zaskakujący jest fakt, że cztery na dziesięć osób (39%) uważa, że „małpki” są produktem dla nastolatków, którzy chcą spróbować mocnego alkoholu. Gdzie i kiedy pije się wódkę z małych opakowań?Ośmiu na dziesięciu Polaków (81%) widziało w swoim otoczeniu osoby spożywające napoje spirytusowe w małych opakowaniach, najczęściej (78%) w okolicach sklepu, ale również przed lub w trakcie pracy (25%), w środkach komunikacji zbiorowej (24%) lub w domu (16%). Dlaczego „małpki” są popularne?Nieco ponad 1/3 badanych uważa, że przyczyną popularności „małpek” jest ich niska cena, prawie połowa, że jest to związane z możliwością dyskretnego i szybkiego spożycia. Co ciekawe, osoby młodsze (18-24 lata) częściej wskazują na aspekty związane z „działaniem” alkoholu, zaś starsze (50-65 lat) - z dyskretnością spożywania „małpek”. Metodologia badańBadanie zostało przeprowadzone w dniach 10-11.12.2024 przez firmę badawczą SW Research w formie wywiadów on–line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 805 ankiet na reprezentatywnej próbie Polek i Polaków, w wieku 18-65 lat. Badanie zrealizowano na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie. „Od dłuższego czasu obserwujemy w mediach zwiększoną liczbę sponsorowanych, negatywnych publikacji na temat piwa, w których powtarzane są tezy lobbingowe przemysłu spirytusowego, m.in. na temat zwiększenia akcyzy od alkoholu w piwie. Prezentuje się także chwytliwe hasło, że każdy alkohol jest taki sam, próbując nadać mu pozory prawdziwości. Przy tym całkowicie pomija się różnice wynikające z natury każdego z produktów i sposobu jego spożycia. Wódkę spożywa się głównie w celu upicia, a piwo dla smaku. Ponieważ w publikacjach pomija się wątek konsumpcji tzw. małpek, postanowiliśmy uzupełnić obraz rynku o ten istotny element, aby każdy mógł wyrobić sobie pogląd, co jest największą patologią, jeśli chodzi o nadużywanie alkoholu w Polsce.” – komentuje Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. /źródło - BP |
Poprawiony: niedziela, 22 grudnia 2024 14:44 |