Czy warto zapisać dziecko na zajęcia dodatkowe? Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
środa, 30 maja 2012 11:26
Czy warto zapisać dziecko na zajęcia dodatkowe?

Zajęcia dodatkowe - dopasowane do osobowości i predyspozycji dziecka, spełniają nie tylko funkcję edukacyjną, stymulują również jego rozwój społeczny. W czym jeszcze mogą pomóc maluchowi?
altW październiku 2011 roku, CBOS przeprowadziło badania zatytułowane „Wydatki rodziców na edukację dzieci w roku szkolnym 2011/2012”. Wzięło w nich udział 1099 osób, dorosłych mieszkańców Polski. Jedno z pytań zadanych respondentom dotyczyło zajęć dodatkowych. 42% rodziców zadeklarowało, że przynajmniej jedna z ich pociech uczęszcza lub będzie uczęszczała na dodatkowe lekcje lub kursy (w roku 2010 takiej odpowiedzi udzieliło 39% ankietowanych).

Nieustającym powodzeniem cieszy się nauka języków obcych, wskazało ją 26% rodziców. Popularne są również zajęcia sportowe – 21% oraz artystyczne – 15%. Najmniejsze zainteresowanie wzbudzają kursy komputerowe, które uzyskały jedynie 3% z całej liczby wskazań.

Wpływ zajęć dodatkowych na rozwój dziecka.

•    Zajęcia artystyczne:

o    Gra na instrumencie – ćwiczy pamięć oraz zdolności poznawcze, uwrażliwia na muzykę, kształtuje wyobraźnie, stymuluje rozwój mózgu.

o    Plastyka i technika – rozwija umiejętności manualne oraz koordynację wzrokowo – ruchową, kształtuje poczucie estetyki i wrażliwość na sztukę

o    Teatr – uczy empatii oraz wcielania się w różne role, ćwiczy pamięć oraz poprawną wymowę i dykcję.

•    Zajęcia edukacyjne:

o    Języki obce – wpływają na ogólny rozwój, kształtują umiejętności koncentracji i pamięci. Dodatkowo maluch poznaje obce kultury, uczy się tolerancji.

•    Zajęcia sportowe:

o    Pływanie – rozwija wszystkie grupy mięśni , redukuje wady postawy, odpręża i relaksuje.

o    Tenis – ma korzystny wpływ na rozwój fizyczny, motoryczny i intelektualny dziecka, jest to sport z tradycją, który  kształtuje w maluchu kulturę osobistą.

o    Sztuki walki – dbają o ogólną sprawność, uczą samodyscypliny i kontroli, zwiększają pewność siebie.

o    Gry zespołowe – uczą współpracy w zespole, odpowiedzialności oraz zdrowej rywalizacji, rozwijają sprawność fizyczną, mają korzystny wpływ na koordynację wzrokowo – ruchową.
Umiejętności, które warto rozwijać

Oferta dodatkowych zajęć poszerzana jest z roku na rok. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBOS, rodzice zwykle decydują się na lekcje tematyczne. Najkorzystniejsze dla dziecka są jednak zajęcia ogólnorozwojowe.
– Posyłając malucha na lekcje dodatkowe warto wybrać te, które oprócz, np. nauki języka obcego usprawniają jego zdolności manualne zwiększają koordynację wzrokowo – ruchową oraz
rozwijają logiczne myślenie – mówi Katarzyna Nowogórska z Centrum Helen Doron Early English. - Urozmaicony program zajęć sprawia, że dziecko nie nudzi się podczas lekcji, chętniej angażuje w ćwiczenia proponowane przez nauczyciela. Różnorodność korzystnie wpływa również na rozwój jego koncentracji – dodaje ekspertka.

Oprócz zdobywania nowej wiedzy i pogłębiania własnych zainteresowań, zajęcia dodatkowe dają dziecku szereg korzyści. Dzięki nim spędza wolny czas w ciekawy i przyjemny sposób, wzbogacając się w nowe doświadczenia, które stymulują jego rozwój psycho – fizyczny.
- Ważne jest, by grafik malucha nie był zbyt napięty. W przeciwny razie jest on zwyczajnie przemęczony i rozdrażniony. Powinien robić tylko to, co sprawia mu przyjemność i na co ma ochotę. Popołudniowe lekcje moich córek starałam się dopasować do własnych aktywności, dzięki temu mamy również czas na wspólną zabawę i rozmowę – mówi Ewa, mama czteroletniej Kamili i sześcioletniej Oliwki.

Z korzyścią dla przyszłego pr
zedszkolaka

Na lekcje dodatkowe możemy zapisać malucha już między 0., a 1. rokiem życia. Jedną z zalet takich zajęć jest funkcja adaptująca, która przygotowuje go np. do okresu przedszkolnego. Obecności nauczyciela (pani opiekunki) oraz rówieśników pozwoli dziecku wcielić się w rolę przedszkolaka. Zabawy grupowe nauczą go łatwego nawiązywania kontaktów z innymi. Zajęcia dodatkowe przyzwyczajają także naszą pociechę do sytuacji, w której opiekuje się nią ktoś inny niż mama lub tata. Doświadczenie to sprawia, że  maluch staje się bardziej samodzielny i lepiej znosi każdą rozłąkę z rodzicami.

- Umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach pomaga dziecku szybciej przystosować się do przedszkolnych realiów. Zabawy w grupie wykształcą w nim umiejętność rozumienia oraz liczenia się z potrzebami rówieśników. Maluch uczy się w ten sposób ustępować lub walczyć o swoje, poznając tym samym smak rywalizacji – mówi Katarzyna Nowogórska z Centrum Helen Doron Early English.

Coś więcej niż wiedza


Oswajanie się z obecnością innych rówieśników oraz kształtowanie zdolności łatwego nawiązywania kontaktów mają korzystny wpływ na rozwój inteligencji emocjonalnej malucha. Dzięki niej uczy się on reagować w sposób adekwatny do sytuacji, w której się znajduje. Uczestnictwo w zajęciach dodatkowych w grupach pozwala mu poznać oraz identyfikować różne emocje. Ponadto umiejętności społeczne i empatyczne, które zdobędzie w dzieciństwie pozwolą mu wyrosnąć na wrażliwego i tolerancyjnego człowieka.

Lekcje dodatkowe dostosow
ane do zainteresowań dziecka stają się dla niego przyjemnością, pozwalają również zrelaksować się po szkole lub przedszkolu. Zaangażowanie, motywacja oraz pozytywne nastawienie pomagają w osiąganiu małych sukcesów oraz budują w nim poczucie pewności siebie i wiary we własne możliwości. Maluch ma więc szansę sprawdzić się w różnych dziedzinach. Regularne uczestnictwo w dodatkowych lekcjach z języka obcego, pływania lub muzyki uczy organizacji czasu, punktualności oraz planowania.


Helen Doron Early English to międzynarodowa sieć szkół językowych obecna w ponad 30 krajach świata. Nauczanie w
Centrach HDEE oparte jest na naturalnej metodzie  nauki opracowanej przez brytyjską lingwistkę – Helen Doron.  Bazuje na 10 następujących po sobie kursach, przeznaczonych dla dzieci od 3. miesiąca życia do 14 lat. Program umożliwia kontakt z językiem angielskim 14 razy w tygodniu oraz udział w ogólnorozwojowych zajęciach w małej grupie rówieśniczej. Uczniowie poznają od 250 do 1700 słów rocznie. Obecnie w Polsce znajduje się 180 szkół. Więcej informacji znajduje się na stronie: www.helendoron.pl 


/źródło -
alt/





Poprawiony: wtorek, 07 stycznia 2014 19:38