W okularach za kierownicą Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
sobota, 05 maja 2012 11:48
W okularach za kierownicą  

Prawo w Polsce nie narzuca obowiązku regularnego badania sprawności psychofizycznej kierowców - obowiązek taki mają tylko kierowcy zawodowi. A chyba nikogo nie trzeba przekonywać, jak ważne dla bezpieczeństwa i  komfortu prowadzenia samochodu jest dobre widzenie. Jakie okulary poprawią bezpieczeństwo jazdy?

altNawet osoby, które nie wymagają korekcji wzroku potrzebują odpowiednich okularów, by poprawić jakość widzenia lub zapobiec  zmęczeniu oczu. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb, rodzaju wady wzroku, ilości czasu spędzanego za kierownicą czy pory dnia, w której najczęściej się prowadz

Optycy i  okuliści wiedzą, jak ważne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu prowadzenia samochodu jest dobre widzenie, ale użytkownicy okularów nie zawsze sobie z tego zdają sprawę. We Francji około 30% kierowców prowadzi samochód w nieprawidłowo dobranych okularach. To bardzo dużo, ale w Polsce statystyki wyglądają znacznie gorzej, Warto więc podczas doboru okularów u optyka  poświęcić chwilę i  dobrać  najbardziej odpowiednie dla  siebie okulary.

Okulary niwelujące odblaski i olśnienia

Jednym z najbardziej uciążliwych zja­wisk, z jakimi zmagają się kierowcy, są oślepiające odblaski. Ich źródłem jest naj­częściej spolaryzowane światło, odbite od jezdni lub szyby jadącego przed nami samochodu. Jest ono bardzo intensywne, wydaje się mieć białą barwę przez co znacznie ogranicza widoczność. W celu jego wyeliminowania stosowane są okulary z filtrem polaryzacyjnym. Soczewki polaryzacyjnenp.Izoplast Xperio, nie tylko poprawiają widoczność, ale spełniają też rolę okularów przeciwsłonecznych Nie wolno ich jednak używać do jazdy w nocy, ponieważ w przy­padku słabego oświetlenia mogą nie zapewniać dobrej widoczności.

Chroniące przed olśnieniami i wygodne, zarówno w mocnym słońcu, jak i na po­chmurną pogodę, są soczewki Izoplast DriveWear, będące połączeniem soczewek polaryzacyjnych i fotochromowych. Wielu kierowców oczekiwało takich okularów, które będą ciemniały w samochodzie, kiedy słońce mocniej przyświeci. Dzięki tym soczewkom jest to możliwe,ponieważ reagują one zarówno na promieniowanie UV, jak i na światło widzialne. Mają zmienną intensywność zabarwienia.
W wa­runkach słabego oświetlenia są zielonożółte, dzięki czemu roz­jaśniają obraz. Natomiast w mocnym słońcu uaktywniają się związki foto­chromowe  i soczewki  zaciemniają się na kolor brązowo - miedziany. Kolor zabarwienia zapewnia zawsze prawidłowe rozpoznawa­nie barw sygnalizacji świetlnej. Należy jednak pamiętać, że w takich okularach również nie można prowadzić nocą .

Jak podaje kwartalnik Izooptyka,
w Kanadzie kierowcy do 80 r.ż. muszą odnawiać posiadane prawo jazdy co pięć lat, a kie­rowcy powyżej tego wieku co dwa lata (odnowienie wymaga poddania się badaniu wzroku oraz zaliczenie testu
z zasad ruchu drogowe­go).

W Stanach Zjednoczonych obowiązkowe odnowienie prawa jazdy następuje co 4 - 6 lat, w zależności od stanu zdrowia. Powy­żej pewnej granicy wieku (zwykle 65-70 lat) musi być ono odnawiane  co 2 lata.

Także w Europie niektóre kraje wprowadzają obowiązek odnawia­nia prawa jazdy przez starszych kierowców. Wydaje się to celowe, bo analizy demograficzne pokazują, że już za 10 lat co piąty kierowca na drodze będzie miał ponad 65 lat.

Odmianą szkieł, które  mogą być szczególnie wygodne dla  kierowców,  są soczewki fotochromowe Transitions Xtractive.

 - To nowa kategoria soczewek – mówi Monika Krygier z firmy JZO, producenta soczewek okularowych  - Są przezroczyste w pomieszczeniach, a ciemnieją pod wpływem ultrafioletu i światła widzialnego, dzięki czemu zmieniają się wewnątrz samochodu. Należy pamiętać, że w aucie nie osiągną one tak dużego zaciemnienia jak na zewnątrz, bo szyby samochodowe całkowicie lub częściowo odcinają promieniowanie UV.
W okularach z takimi szkłami można już prowadzić po zmroku
 

Soczewki wspomagające widzenie

Powłoki antyrefleksyjne powinny być nieodzownym uszlachetnieniem soczewek okularowych polecanych kierow­com. Przed naniesieniem antyrefleksu nieuszlachetniona powierzchnia soczewek okularowych odbija świa­tło podobnie jak lustro. Efekt jest porównywalny do tego, jakbyśmy stali w nocy w dobrze oświe­tlonym pomieszczeniu i chcieli zobaczyć przez szybę, co jest na zewnątrz. Mimo że od szyby odbija się ok. 4% światła, to okno działa jak lustro i widzimy tylko siebie i pomieszczenie, w którym się znajdujemy. Natomiast powłoki antyrefleksyjne niwelują odbicia światła,  dlatego widzimy wyraźniej. Posiadają też właściwości hydro­fobowe, dzięki którym szkła w mniejszym stopniu zaparowują.

Nieocenione dla osób za kierownicą, zwłaszcza prowadzących podczas złej pogody, o świcie i o zmroku, albo we mgle, mogą być soczewki z powłoką Blue Blocker. Rozjaśniają one obraz i pozwalają kierowcy na lepszą ocenę odle­głości. Należy pamiętać, że powłoka ta nie osłabia natężenia światła reflektorów nadjeżdżających samochodów.  

Dla kierowców – prezbiopów

Tak samo jak teraz po­wszechne jest pytanie czy pacjent pracuje przy komputerze, tak powszechne powinno stać się u specjalistów pytanie, czy prowadzi samochód. Szczególnie dotyczyć to może kierowców w średnim wieku, potrzebujących tzw. korekcji „do czytania” (osoby z prezbiopią).

W okularach korygujących widzenie blisko, gorzej widać drogę i to co jest w okolicy deski rozdzielczej. A jeżeli ktoś dodatkowo ma inną wadę wzroku, to musi mieć drugą parę okularów. Na ich zmianę podczas jazdy nie ma ani czasu, ani warunków i jest to niebezpieczne. Właśnie ze względu na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, najlepszym rozwiązaniem dla osób z prezbiopią są okulary progresywne. Przed ich doborem specjalista powinien przeprowadzić dokładny wywiad z kierowcą Każdy drobiazg, nawet sposób noszenia okularów czy sposób siedzenia za kierownicą (nisko, wysoko) mogą mieć istotny wpływ na wybór soczewek progresywnych. Można je też dostać w różnych konstrukcjach, a zatem także w różnych cenach. Pada więc mit, że są one bardzo drogie i że trudno się do nich przyzwyczaić. Oczywiście optyk powinien każdego poinstruować, jak używać ich na początku np. wskazać, by raczej nie prowadzić w nowych okularach od razu po wyjściu z zakładu. Lepiej  nauczyć się w nich najpierw chodzić, np. zakładając początkowo na pół godzinny dziennie.

Pamiętajmy, że dla bezpieczeństwa własnego i innych uczestników ruchu drogowego, zawsze warto poradzić się specjalisty, który wskaże jakie  okulary będą dla nas najlepsze.

 

 /źródło-alt/

Poprawiony: piątek, 10 stycznia 2014 19:25