Wiosenne przekąski dla najmłodszych Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
czwartek, 29 marca 2012 13:12
Wiosenne przekąski dla najmłodszych

Kiedy dziecko odczuwa głód między posiłkami, dobrze jest dać mu smaczną przekąskę. Najlepszymi z nich są te, które zapewnią maluchom dodatkową energię i składniki odżywcze, a przy tym są nadal naturalne. Zdrowych nawyków żywieniowych powinniśmy uczyć nasze pociechy już od najmłodszego. Smaki, które wówczas poznają zapamiętają na lata.
Największymi „grzechami” rodziców jest podawanie dzieciom  produktów wysoko przetworzonych, typu fast food, chipsów czy gazowanych napojów. Niestety mogą one uzależniać i w konsekwencji prowadzić do otyłości oraz chorób serca. Na szczęście można je zastąpić bardziej wartościowymi posiłkami. Wraz z Małgorzatą Zdrojewską, specjalistą dietetykiem współpracującą z firmą Good Food, producentem wafelków ryżowych „Milutkie”, przygotowaliśmy kilka propozycji na smaczne i zdrowe smakołyki, którym nie oprze się żadne dzie

Tych produktów postaraj się unikać:

1.     Słone orzeszki, paluszki i chipsy – nadmiar soli obciąża nerki i układ moczowy

2.     Wysoko przetworzone produkty (np. mrożone frytki)

3.     Słodycze i cukier, który jest główną przyczyną próchnicy


Łakocie prosto z sadu
Nie od dziś wiadomo, że zarówno warzywa jak i owoce są źródłem wielu witamin. Dlatego nie powinno ich zabraknąć w codziennym menu naszych pociech. Są słodkie i smaczne, co sprawia, że mogą zastąpić słodycze. Aby maluchy sięgały po nie z większą ochotą wystarczy podawać je na różne sposoby. Dobrą metodą może okazać się przygotowanie świeżych i soczystych owoców zanurzonych w kolorowej galaretce lub polanie ich naturalnym jogurtem. Pamiętajmy, aby w naszych lodówkach nie zabrakło talerzyka z warzywami i owocami- aby zawsze były one w zasięgu ręki.

Wskazówka: Jeśli nie masz dostępu do świeżych owoców, starszym dzieciom zaproponuj owoce suszone. Wcześniej jednak sprawdź na etykiecie, czy nie dodano do nich dodatkowych składników (np. cukru). Naturalne zachowują wiele składników odżywczych.

Pieczone ziemniaczki
To doskonała alternatywa dla tłustych i niezdrowych frytek. Zawierają  witaminę  B6, C i kwas foliowy, a przy tym stanowią smaczny posiłek dla osób w każdym wieku.

Wskazówka: Pokrój ziemniaki w cienkie talarki i upiecz je w piekarniku. W efekcie otrzymasz chrupiące ziemniaczane krążki, które możesz podawać dzieciom np. z jogurtowym dipem.

alt
ZDANIEM DIETETYKA

Małgorzata
Zdrojewska

specjalista dietetyk
współpracująca z
firmą
Good Food,
producentem Wafelków Ryżowych „Milutkie”

U dzieci po pierwszym roku życia, rozpoczyna się okres kształtowania nawyków żywieniowych. W tym okresie zadbajmy o prawidłowe wzorce naszych pociech. Dzieci,  zwłaszcza między 1 a 3 rokiem życia, powinny zjadać od 3 do 5 posiłków dziennie. Oznacza to, że w ich diecie, prócz podstawowych dań, jest jeszcze miejsce na przekąski. Dla rosnącego malucha niezwykle istotna jest regularność przyjmowania pokarmu, dlatego starajmy się zachowywać w miarę równe odstępy pomiędzy ich spożywaniem. Przekąski nie powinny jednak zastępować głównych posiłków. Pamiętajmy, żeby postawić na jakość a nie ilość. Dlatego najlepszym momentem na ich podanie jest podwieczorek lub drugie śniadanie, które idealnie uzupełni codzienne menu.

Wafelki ryżowe
Małe, okrągłe wafelki ryżowe można podawać nawet niemowlakom. Ich chropowata powierzchnia doskonale masuje dziąsła, dlatego są odpowiednie zwłaszcza dla ząbkujących maluchów. Starszym dzieciom mogą posmakować wafle z czekoladą, które dodatkowo dostarczą im magnezu i żelaza. Tego typu łakocie stanowią idealną propozycję na zdrowy i słodki podwieczorek.

Wskazówka: Pamiętaj by wybierać tylko te produkty, do których nie został dodany cukier. Brak tego składnika sprzyja zachowaniu zdrowych zębów u najmłodszych. Bezcukrowe wafelki można chrupać do woli!

Pełne ziarna zbóż
Produkty zbożowe leżą u podstawy piramidy żywieniowej. Są doskonałym źródłem błonnika, który wpływa na przemianę materii i zapewnia uczucie sytości. Pamiętajmy, że dzieci uwielbiają chrupiące przekąski, dlatego warto z tego skorzystać podając im np. chrupki zbożowe, które można jeść „na sucho” lub łączyć z jogurtem.

Wskazówka: Śniadaniowe chrupki zbożowe to świetna propozycja na dobry początek dnia. Dostarczą one dziecku sporą dawkę energii i witamin. Dodawaj do nich sezonowe owoce, orzechy lub rodzynki, które wzbogacą ich smak.

Owocowe i mleczne koktajle
Nawet najbardziej wybredne dziecko nie oprze się koktajlom. Korzystajmy zatem z sezonowych owoców i nie bójmy się miksować ze sobą różnych smaków. Tego typu przekąska mleczno-owocowa zawiera dużo białka, wapnia (budulec kości) i błonnika oraz stanowi doskonale orzeźwienie w upalne dni.

Wskazówka: Nie kupuj gotowych koktajlów, które zawierają sporą ilość cukru. Dużo lepiej będzie przygotować taki napój samemu, łącząc świeże owoce i mleko. Dodając szczyptę cynamonu dodatkowo wzbogacisz ich smak.

Popcorn
Wbrew pozorom popcorn zaliczany jest do jednej z zdrowszych przekąsek zalecanych przez dietetyków. Zawiera błonnik, który pomaga regulować pracę jelit. Zdecydowanie powinniśmy jednak zrezygnować z gotowego produktu z dodatkiem masła lub soli. Dużo zdrowsze dla dzieci będą ziarenka, które razem będziecie mogli uprażyć na patelni lub w specjalnych maszynach.

Wskazówka: Jeszcze ciepły popcorn posypcie cynamonem, lub sproszkowanym czosnkiem. Nie bójcie się bawić smakiem i chrupcie na zdrowie!

Wśród szerokiej gamy przekąsek przeznaczonych dla dzieci znajdziemy wiele odmian, spośród których często trudno dokonać wyboru. Zawsze jednak warto upewnić się, czy zawierają one naturalne i zdrowe składniki. Takie małe „co nieco” może być doskonałą okazją do wyrobienia u dziecka nawyku sięgania po wartościowe produkty.

Good Food Products Sp. z o.o. pochodzi z Poznania, zajmuje się produkcją żywności w segmencie przekąsek i pieczywa. Najpopularniejszą grupę produktową stanowią w nim wafle ryżowe. Firma uważana jest za jednego z prekursorów trendu zdrowego stylu odżywiania w Polsce i lidera jakościowego na rynku. Australijska technologia wypieku wafli ryżowych w powiązaniu z konsekwentną strategią pozwoliły Spółce bardzo szybko zaistnieć na rynku i odnieść sukces. GOOD FOOD jest obecnie największym w Polsce i jednym z największych na świecie producentów pieczywa ryżowego. Produkty Spółki sprzedawane są m.in. w Danii, Szwecji, Norwegii, Hiszpanii, Francji, Belgii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Niemczech, Litwie oraz Australii.
Good Food Products Sp. z o.o. otrzymała w tym roku Złoty Laur Konsumenta w kategorii wafli ryżowych oraz srebrny Laur Konsumenta w kategorii Odkrycie Roku dla wafelków Milutkie.
Good Food Products Sp. z o.o. Skórzewo, ul. Skórzewska 21, 60-185 Poznań, www.goodfood.pl.


 /źródło - alt /