Jak wychować "ścisłowca"? Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
piątek, 16 grudnia 2011 14:05

Jak wychować ścisłowca?

Jak dowodzą badania, rozwijanie twórczych postaw u dzieci owocuje w przyszłości zdecydowanie większą aktywnością społeczną i naukową. Mózg małego człowieka posiada ogromne możliwości przyswajania wiedzy. Już w pierwszych latach życia powinniśmy zatem stymulować ciekawość i zainteresowanie u dziecka otaczającym je światem.
altWbrew wielu przekonaniom, że wiedzę należy zacząć przekazywać potomstwu dopiero po ukończeniu sześciu lat, zdolności percepcyjne mózgu dużo wcześniej stwarzają możliwość efektywnej nauki. Naukowcy alarmują, że dzieci, z którymi rodzice spędzali sporo czasu na nauce poprzez zabawę, posiadają w dorosłym życiu znacznie większe możliwości intelektualne i wykazują się, w szerszym zakresie, kreatywnym myśleniem. Dlatego też tak istotne jest rozwijanie pasji już we wczesnych latach życia dziecka. Wiele pociech ujawnia konkretne predyspozycje do którejś z dziedzin nauki. Każdy z maluchów ma jakiś talent, który rodzice mogą z powodzeniem pielęgnować, pod warunkiem, że zauważą go u swego dziecka odpowiednio wcześnie.
 Doskonałą formą kształtowania aktywnych postaw u dzieci jest zabawa, która uczy. To nie tylko wspaniały sposób na wspólnie spędzenie czasu, ale też (a może przede wszystkim) zachęcanie do poszukiwania odpowiedzi na najważniejsze pytania, dotyczące otaczającego świata. Najważniejsze, by udało nam się zaciekawić dzieci naukami ścisłymi, który sprawi, że z większą wnikliwością będą przyglądać się przyrodzie. Warto tłumaczyć maluchom różne mechanizmy, działające w przyrodzie. Im więcej wiedzy zdobędą, tym łatwiej będzie im kojarzyć pewne sprawy i rozumieć, czego są efektem i jakie mogą  być ich ewentualne konsekwencje. Istotne jednak, by nie przekraczać zdolności percepcyjnych potomstwa. Wówczas efekt naszych zabiegów może okazać się odwrotny od zamierzonego i zamiast zasiać w maluchach ziarnko ciekawości, zniechęcimy je do nauki. Wyjaśniajmy dziecku na przykładach kwestie, które mu tłumaczymy. Wówczas zdecydowanie szybciej i prościej zapamięta pewne sprawy. Niech nasza wypowiedź nie będzie jedynie suchym monologiem. Pobudzajmy wyobraźnię najmłodszych oraz ich zaangażowanie poprzez zadawanie pytań („jak myślisz?”, „co twoim zdaniem?” etc.), tak, by miało możliwość twórczego myślenia i powiązania różnych faktów. Pozwoli to wykształcić w dzieciach naturalny nawyk dokonywania bardziej wnikliwych obserwacji.
 Zdaniem pedagogów duży wpływ na rezultaty naszych działań mają czynniki motywujące, takie jak, oddziaływanie na emocje, identyfikowanie się, radość i użyteczność, czyli praktyczne zastosowanie nauki. Sami wiemy, że dużo łatwiej przyswajamy wiedzę, gdy sprawia nam to przyjemność, a nauka poparta jest naocznymi przykładami.
 Według doniesień naukowców, wciąż niewiele studentów wybiera kształcenie na kierunkach ścisłych. Dlatego też ważne jest propagowanie nauk przyrodniczych wśród dzieci od najmłodszych lat ich życia.
Na polskim rynku pojawia coraz więcej różnego rodzaju firm i organizacji, które oferują zajęcia edukacyjne dla dzieci oraz młodzieży również w ramach projektów unijnych, tak aby uczniowie szkół mogli bezpłatnie uczestniczyć w pozalekcyjnych formach zajęć praktycznych. Zainteresowanie, zarówno uczniów, jak i rodziców jest wręcz ogromne. alt
 – Warsztaty dla dzieci, z robotyki, eksperymentów oraz elektroniki, cieszą się obecnie dużą popularnością. Najmłodsi chętnie biorą udział w doświadczeniach, które wspólnie przeprowadzamy w czasie zajęć. Mali kursanci poznają wiele ciekawostek ze świata nauki, a także samodzielnie wykonują nieskomplikowane eksperymenty – mówi Ewa Bednarek, właścicielka firmy Mały Inżynier (fot. z prawej), dodając – oprócz tego adepci nauk ścisłych uczą się budować i programować roboty, a także tworzą własne układy elektroniczne. Podczas kursów kładziemy nacisk głównie na umiejętności praktyczne, które naszym zdaniem stanowią klucz do zainteresowania dzieci naukami ścisłymi.
 Różnorodność ofert, dzięki którym możliwe jest stymulowanie zainteresowania nauką wśród najmłodszych, stwarza zatem bardzo szeroki wachlarz możliwości. Warto pracować z dziećmi już od wczesnych lat ich życia, aby sukcesywnie rosła w nich ciekawość otaczającym je światem, a nauka nie stała się nieprzyjemną koniecznością, lecz inspirującą przygodą.
 
 /źródło - www.malyinzynier.pl  /

 


Poprawiony: wtorek, 07 stycznia 2014 20:29