SEAT IBL - ekskluzywna Babcia powinna go mieć Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
sobota, 17 września 2011 09:44

SEAT IBL Concept Car – unikatowy, dynamiczny sportowy sedan

• Następne wcielenie DNA SEAT-a
• Mocna i zdecydowana sylwetka
• Wysoka jakość i precyzja wykonania innowacyjnego wnętrza
Trwa ewolucja stylistycznego DNA SEAT-a: nowy samochód koncepcyjny SEAT IBL to prezentacja unikatowego i spójnego stylu w postaci sportowego sedana o wyjątkowo dynamicznej i zdecydowanej sylwetce. SEAT IBL to połączenie nadwozia o minimalistycznych konturach z innowacyjnym i prestiżowym wnętrzem zaprojektowanym tak, aby podkreślić jego wysoką jakość i precyzję wykonania.

 

„Na przykładzie IBL pokazujemy, jak duże znaczenie dla marki SEAT mają sportowe sedany. Ten samochód koncepcyjny nie jest jednak zapowiedzią żadnego konkretnego modelu. To raczej prezentacja naszej koncepcji projektowania, dzięki której także sedan może mieć cechy jednoznacznie kojarzące się z SEAT-em” – mówi James Muir, Prezes SEAT, S.A. „IBL to kwintesencja wartości marki SEAT – wyrazistego wyglądu, precyzji i prestiżu. Przez najbliższe lata SEAT będzie realizował ofensywę produktową, przenosząc styl IBL do kilku modeli seryjnych”.

IBL uzupełnia serię samochodów koncepcyjnych SEAT-a, które składają się na pulę genową stale rozwijanego wzornictwa marki. Pierwszy z tych samochodów – kompaktowe elektryczne coupe IBE – został wysoko oceniony i spotkał się z bardzo pozytywnym przyjęciem. W kolejnym modelu IBX kod genetyczny SEAT-a pojawił się w zupełnie nowym wcieleniu, jako crossover łączący cechy samochodu sportowo-użytkowego i sportowego coupe.

„W Centrum Technicznym SEAT-a zestawiliśmy najnowocześniejszą technologię Grupy Volkswagena z naszą koncepcją wzorniczą. Właśnie w ten sposób powstają tak atrakcyjne pojazdy, jak IBL – wyjaśnia dr Rabe, Wiceprezes ds. Badań i Rozwoju w firmie SEAT.


Sedan i coupe według SEAT-a
altTeraz przyszła kolej na IBL i nową interpretację sportowego sedana. Z racji imponujących proporcji – rozstaw osi 2,71 m oraz długość 4,67 m – a także dzięki opływowej, dynamicznej linii dachu, IBL to już prawie pojazd z kategorii czterodrzwiowych coupe. Tak czy inaczej, SEAT IBL zwraca uwagę prestiżem i indywidualnością, także wyrazistym stylem, wysoką jakością, zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi oraz precyzją i znakomitą dynamiką.


WZORNICTWO

Czysta precyzja i zdecydowanie sportowy charakter
Po IBA i IBX nowy koncepcyjny IBL to kolejna i atrakcyjna zapowiedź kierunków rozwoju wzornictwa SEAT-a. Czyste formy, precyzyjne kontury i jednolite płaszczyzny IBL składają się na styl, który nie tylko stanowi kontynuację nowoczesnego wizerunku SEAT-a, ale wręcz go podkreśla.

„W IBL postawiliśmy na emocje. To samochód, którym można zachwycić się od pierwszego spojrzenia. Ale to wrażenie trwa dzięki ponadczasowej, eleganckiej stylistyce” – wyjaśnia Alejandro Mesonero-Romanos, nowy szef Działu Projektowania SEAT-a.

Perfekcyjne połączenie sedana i sportowego coupe
Jako kolejny etap rozwoju nowej linii wzorniczej IBL pokazuje, jak dobrze sprawdza się ona w samochodzie klasy wyższej. SEAT IBL to crossover w najlepszym znaczeniu tego słowa. Elegancki, przestronny i funkcjonalny klasyczny sedan o muskularnej i dynamicznej sylwetce rasowego sportowego coupe.

Pula genowa kolejnych generacji modeli
„W IBL wykorzystano unikatowe stylistyczne DNA, którego cechy można będzie odnaleźć w przyszłych generacjach pojazdów marki SEAT” – mówi Alejandro Mesonero-Romanos. „IBL to z pewnością nie tylko kolejny sedan. Tak według SEAT-a powinien prezentować się wybitnie sportowy czterodrzwiowy model. W tym samochodzie udowadniamy też, że nasza elegancka dynamika i młodzieńczy charakter sprawdzają się także w dużym aucie koncepcyjnym, które dzięki tym cechom staje się niepowtarzalne i łatwo rozpoznawalne”.

Mocne proporcje
SEAT IBL mierzący 4,67 m długości i 1,85 m szerokości należy do kategorii dużych sedanów. Słuszny rozstaw osi – 2,71 m – umożliwił skrócenie przedniego i tylnego zwisu, co z kolei zapewnia mocne proporcje będące podstawą każdego dobrego projektu. Z przodu IBL nie zabrakło klasycznego dla SEAT-a motywu „strzały”. Przód przypomina jej grot, a wyraźne przetłoczenie biegnące przez środek maski podkreśla ten kształt. Charakterystyczny, szeroki i płaski grill może z kolei kojarzyć się lotkami.

„Jesteśmy bardzo zadowoleni z naszego dzieła. Pod skórą sportowca IBL oferuje znakomitą ergonomię, wysoki komfort i funkcjonalność dzięki zastosowaniu najnowszych technologii, materiałów i procesów” – mówi dr Rabe.

Diodowe reflektory – majstersztyk projektantów
Ostre kontury w pełni diodowych reflektorów podkreślają precyzję ich działania i nowoczesność konstrukcji. Poszczególne segmenty spełniają różne funkcje: światła mijania i drogowe, kierunkowskazy i światła do jazdy dziennej. Dolne wloty powietrza pod reflektorami także podzielono na segmenty za pomocą pięciu poziomych linii. Kolejne skojarzenie, które starali się uzyskać projektanci to motyw elektrycznej tablicy rozdzielczej stanowiący nawiązanie do zeroemisyjnej mobilności. IBL jest bowiem hybrydą z możliwością ładowania akumulatorów z domowej sieci elektrycznej. Wloty powietrza mają kolor czarny i czerwony. Chromowane obramowanie podkreśla szerokość nadwozia i prestiżowych charakter modelu.

„Naszym inżynierom udało się połączyć spektakularny wygląd przednich i tylnych świateł stanowiących integralne elementy nadwozia z ich innowacyjnymi funkcjami” - mówi dr Rabe.

Wyjątkowo muskularny profil
Profil SEAT-a IBL zdominowały potężne, 20-calowe koła. Rozmiar oraz niepowtarzalny wzór z naprzemian pojedynczymi i podwójnymi ramionami sprawiają, że prezentują się one nie tylko wybitnie sportowo, ale i wyjątkowo elegancko. Wrażenie to podkreślają jeszcze mocno wysklepione nadkola i muskularne błotniki. Taki wygląd sugeruje doskonałą przyczepność. Dynamiczna linia biegnąca wzdłuż boków auta oraz chromowana listwa pod szybami optycznie wydłużają profil. Małe wysuwane klamki i aluminiowe podstawy bocznych lusterek to detale podkreślające minimalizm stylizacji. SEAT IBL to kwintesencja wzornictwa SEAT-a w jego najczystszej formie. Nie ma tu miejsca – ani potrzeby – na zbędne dekoracje.

Ostro zarysowane światła i wyraziste kontury tyłu nadwozia
Ten sam styl panuje z tyłu. Diodowe światła mają ostro zarysowany łukowaty kontur, a poszczególne segmenty łuku spełniają różne funkcje. Miejsce połączenia zderzaka z płaszczyzną nadwozia zdradza tylko ledwie widoczna szczelina, natomiast chromowana listwa i wydatny dyfuzor podkreślają szerokość nadwozia.


WNĘTRZE
 alt Luksusowy i sportowy klimat
Bardzo przejrzyste, minimalistyczne, precyzyjne i prestiżowe – to słowa, które najlepiej opisują charakter wnętrza IBL. Innowacyjne technologie i perfekcyjne wykonanie składają się na otoczenie o luksusowo-sportowym charakterze, sprzyjające relaksowi za kierownicą. Jasna matowa skóra pokrywająca większość płaszczyzn doskonale podkreśla przestronność czteromiejscowego przedziału pasażerskiego. Kontrastują z nią sportowe detale pokryte czarną skórą oraz szeroki pas czerwonego lakieru. Deska rozdzielcza, która wydaje się zawieszona w powietrzu, to kolejny element nadający wrażenie lekkości.

Kompletnie wyposażony kokpit pod szklaną taflą
Kokpit jest wyraźnie skierowany ku kierowcy. Cały zestaw wskaźników, wraz z wyświetlaczem w konsoli centralnej, jest osłonięty jednoczęściową szklaną powierzchnią. Główny wyświetlacz za kierownicą jest w pełni cyfrowy i może zostać dowolnie zaprogramowany przez kierowcę. Informacje mogą być wyświetlane w formie klasycznych zegarów analogowych lub w formacie cyfrowym.

Alejandro Mesonero: „Wnętrze IBL pozostaje w pełnej harmonii z estetyką nadwozia. To zdecydowanie miejsce, w którym chce się być i w którym warto się pokazać".


Supernowoczesny programowalny system informacyjny
Hierarchię informacji oraz kolorystykę można wybrać spośród trzech programów: „Travel” do spokojnego podróżowania, „Sport”, aby skoncentrować się na dynamicznej przyjemności z jazdy oraz „Efficiency”, kiedy kierowca chce zaoszczędzić paliwo i wykorzystać napęd hybrydowy, którego akumulator można doładować z domowego gniazdka elektrycznego. Drugi wyświetlacz umieszczony pośrodku deski rozdzielczej współpracuje z systemami informatyczno-telekomunikacyjnymi o licznych funkcjach. W systemie nawigacji wykorzystano na przykład dane z Google Earth, a planowanie trasy odbywa się na podstawie informacji o natężeniu ruchu odbieranych w czasie rzeczywistym. Do sterowania systemami informacyjnymi służą dwa touchpady zintegrowane z kierownicą. Ich obsługa za pomocą kciuków jest w pełni intuicyjna.

Klimatyzacja bez przeciągów, z perfekcyjnie dopracowanymi detalami
Wiele uwagi poświęcono sterowaniu klimatyzacją. Praktycznie cała górna część kokpitu to wentylowana powierzchnia, dzięki której przewietrzanie wnętrza odbywa się bez nieprzyjemnych przeciągów. Do sterowania kierunkiem nawiewu służą indywidualne kanały zintegrowane z wyświetlaczami, aby nie psuły harmonii wnętrza. Wyloty kanałów nawiewu są otoczone precyzyjnie ukształtowanymi obramowaniami z aluminium. Ich wygląd świadczy o zaangażowaniu i dbałości o najdrobniejsze detale przy projektowaniu i montażu SEAT-a IBL.

/żródło - Iberia Motor Company S.A./

 

 


 
Poprawiony: piątek, 10 stycznia 2014 19:13