Opiekun seniora za granicą: technologie pomagają w codziennej pracy
Wpisany przez S.Z.   
sobota, 30 listopada 2019 15:27

Opiekun seniora za granicą: technologie pomagają w codziennej pracy

Co czwarta Polka w wieku 45-55 lat jest zainteresowana wyjazdem za granicę do pracy tymczasowej jako opiekun seniora .– Praca poza granicami Polski może być ekscytującą przygodą i szansą na dodatkowe zarobki, ale często towarzyszą jej liczne obawy. Ogromnym wsparciem okazują się nowe technologie, dzięki którym łatwiejsza jest nie tylko komunikacja, ale lżejsza sama praca – mówi Barbara Aroniszydze, opiekunka Promedica24 w Wielkiej Brytanii.

Badanie instytutu IQS „Rynek pracy i usług opiekuńczych w Europie” przeprowadzono w kwietniu 2019 roku na grupie 425 kobiet w wieku 25-64 lata. Opracowanie przygotowano po to, aby poznać postawy kobiet rozważających pracę w roli opiekuna za granicą. Wyniki badania pokazały, że kobiety w wieku 45-55 lat są najbardziej zainteresowane pracą w charakterze opiekuna seniora. Panie są otwarte na życiowe zmiany i skłonne rozważyć zmianę zawodu pomimo dojrzałego wieku,. Blisko 41% z nich deklaruje zainteresowanie pracą jako opiekun w Niemczech, a 38% chętnie podejmie pracę w tym charakterze w Wielkiej Brytanii.

Korzyści i obawy

Kobiety zainteresowane pracą jako opiekun seniora wymieniają szereg korzyści płynących z podjęcia nowego zawodu – zarówno ekonomicznych, jak i emocjonalnych, związanych z pomocą osobom starszym i niesamodzielnym. Panie na pierwszym miejscu wymieniają możliwość nauki języków obcych (68% wskazań), atrakcyjne zarobki (63%), niesienie pomocy chorym, a także poczucie bycia potrzebną (39%). Kobiety rozważające pracę jako opiekun zwracają również uwagę na mobilność zawodową, dzięki której mogą zwiedzać nowe miejsca i poznawać inne kultury, na co nie byłyby w stanie sobie pozwolić, pracując w Polsce.

Praca za granicą niesie za sobą również wiele wyzwań. Zdecydowana większość kobiet obawia się rozłąki z bliskimi: praca w obcym kraju, w którym nie posiada się rodziny ani przyjaciół, bywa trudna. Obawy budzi również bariera językowa. Często pomimo znajomości języka potrzeba kilku czy kilkunastu dni, aby przywyknąć do jego swobodnego używania w codziennych sytuacjach w naturalnym środowisku.. Wyzwaniem jest również codzienna styczność z chorobami wieku podeszłego: demencją, chorobą Alzheimera, zanikami pamięci, problemami ze wzrokiem i słuchem. Czynniki te sprawiają, że kandydaci do pracy w charakterze seniora postrzegają ten zawód jako bardzo odpowiedzialny i angażujący emocjonalnie.

– Zawsze byłam gotowa na nowe wyzwania i szybko zdecydowałam się na kurs dla opiekunek. Jednak im bliżej wyjazdu, tym bardziej zaczęły ogarniać mnie coraz większe obawy. Miałam wyjechać zupełnie sama do kraju, w którym jeszcze nigdy nie byłam i czekała mnie bardzo odpowiedzialna praca związana ze zdrowiem i życiem ludzi. Na szczęście mój syn przekonał mnie, że przecież jak będzie źle, to wsiądę w samolot i za dwie godziny będę już w domu. Na miejscu okazało się, że jak zwykle strach ma wielkie oczy. Największy niepokój miałam związany z językiem - w końcu to podstawa. Okazało się jednak, że nie jest tak źle. Nawet ku mojemu zdumieniu, mówiono mi, że bardzo dobrze mówię. Załatwiałam sprawy w urzędach, rozmawiałam z lekarzami, wzywałam do awarii - mój angielski dał radę. Czas spędzony w Anglii staram się też maksymalnie wykorzystać na pogłębienie znajomości języka. Gdy oglądam z moją podopieczną telewizję, wychwytuję niektóre nieznane słowa, zapisuję i sprawdzam je w telefonie – mówi pani Barbara.

Cyfrowa pomoc

Dzięki postępującemu rozwojowi technologii wiele barier wejścia do zawodu opiekuna seniora można bardzo łatwo pokonać – nie zawsze całkowicie, ale często w znacznym stopniu. Opiekunowie na co dzień korzystają ze smartfonów, a w domach podopiecznych mają zapewniony dostęp do Internetu. Dzięki temu codziennie pozostają w kontakcie z rodziną i przyjaciółmi. Wystarczy chwila rozmowy na którymś z popularnych komunikatorów, aby opowiedzieć, co słychać i przesłać sobie swoje aktualne zdjęcia. Dzięki nowym technologiom łatwo można również uzyskać wsparcie od koordynatora kontraktu, jeśli wyjeżdża się do pracy z którąś z zaufanych firm. Koordynator jest do dyspozycji opiekuna przez całą dobę i zawsze odpowie na każe pytanie dotyczące zakresu obowiązków czy warunków sprawowania opieki.

Smartfony pomagają również w komunikowaniu się z seniorem oraz z jego rodziną i lekarzami. Nawet osoby z zaawansowaną znajomością języka obcego mogą nie znać specjalistycznych nazw jednostek chorobowych czy lekarstw. Wówczas wystarczy internetowy słownik czy aplikacja tłumacząca symultanicznie to, co jest do nas mówione. Posiadanie słownika zawsze pod ręką daje duży komfort psychiczny i świadomość tego, że nic nas nie zaskoczy u lekarza, na zakupach czy w codziennych kontaktach z podopiecznym oraz jego otoczeniem.

– Często znajomi pytają mnie, czy tęsknię za rodziną podczas pracy za granicą. Dzięki współczesnym technologiom nie odczuwa się już tak bardzo tęsknoty za bliskimi - bardzo często rozmawiamy przez telefon, jesteśmy ze sobą na bieżąco. Gdy w zeszłym roku wigilię spędzałam w Anglii, nie było problemu abyśmy byli wszyscy razem dzięki wideo rozmowie: moi najbliżsi przy stole w Polsce, a ja z moją podopieczną w Wielkiej Brytanii. Składaliśmy sobie życzenia i wspólnie żartowaliśmy. Bardzo często korzystam z kamerki w telefonie i jestem w stałym kontakcie z przyjaciółmi, zwykle rozmawiamy ze sobą tak, jakbyśmy siedzieli obok siebie. Możemy w ten sposób rozmawiać nawet w kilka osób – przyznaje pani Barbara.

Smartfon to nie tylko świetna pomoc w komunikacji, ale również przydatne narzędzie do monitorowania stanu zdrowia seniora. Dzięki licznym, darmowym aplikacjom czy notatnikom, można prowadzić cyfrowy dzienniczek najważniejszych parametrów zdrowotnych podopiecznego. W jednym miejscu warto regularnie zapisywać pomiary ciśnienia tętniczego czy poziom insuliny we krwi. Przydatne mogą się okazać również przypomnienia, aby każdego dnia o tej samej porze podać seniorowi odpowiednie leki: czasami osoby starsze cierpią na złożone dolegliwości – łatwo pogubić się w nazwach przyjmowanych przez nie preparatów – technologia będzie znacznym ułatwieniem.


 

O Promedica24

Grupa Promedica24 jest liderem opieki domowej w Europie. Od 14 lat świadczy usługi na terenie Niemiec, Wielkiej Brytanii i Polski. Firma jest profesjonalną alternatywą dla domów opieki, której celem jest zapewnienie najwyższej jakości usług opiekuńczych. Promedica24 jest certyfikowaną firmą w zakresie rekrutacji opiekunek osób starszych oraz zarządzania jakością w opiece nad osobami niesamodzielnymi.

Dzięki zapewnianiu legalnej formy współpracy i organizacji pobytu za granicą ponad 37 tysięcy opiekunek i opiekunów zdecydowało się podjąć współprace z Promedica24. Grupa może pochwalić się współpracą z setkami partnerów na kilku rynkach w Europie. To co wyróżnia firmę to doświadczenie, elastyczność, profesjonalizm i ogromna wrażliwość na potrzeby klientów. Misją Promedica24 jest opieka na najwyższym poziome, dlatego dokładane są wszelkie starania, aby rekrutować i podnosić kwalifikacje kadry opiekuńczej.

Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej www.promedica24.com.pl

/źródło - /

Poprawiony: sobota, 30 listopada 2019 15:36